Miksi suihkussa pissaaminen ei ole hyväksyttävää?
Mä pissaan joka kerta kun olen suihkussa ja olen opettanut myös lapsenikin siihen. Miehenikin on jo hyväksynyt sen ja liruttaa samalla kun peseytyy.
Siinähän säästää vettä kun ei tarvi vetää vessaa eikä se kusi siellä haise kun ei ruiski ympäriinsä.
Jos kaikki pissaisivat suihkussa, niin vettä säästyisi huomattavat määrät.
Kommentit (195)
Meillä käydään pissalla ja kakalla ennen suihkuun menemistä. Ei tule mitään suihkuongelmaa. Samoin siellä pytyllä pyyhitään kuukautisveri pyttyyn, joten ei mitään litran verimassoja vello siellä kylppärin lattialla.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:33"]
Ai et ette pese sita alakertaa lainkaan menkkojen aikana, ettei vaan verta tulis kylpparin lattialle (tottakai sielta pestessa veteen jotakin sekoittuu, vaikka ei lattialle lorisisikaan), ja suihkussa kaydessakin pidatte tamponin paikallaan? Tsiisus, mahtaa olla tuoksut.
[/quote]
no alapään voi vestä tamponin ollessa sisällä, ei kai kukaan muutenkaan emätintään pese. Ja lisäksi tamponin vaihdon yhteydessä voi käyttää käsisuihkua pöntöllä. Ei mulla ole mitään verta alakerrassa menkkojen aikaan muualla kuin tamponissa ja se on emättimessä.
[/quote]
Et siis pese menkkojen aikana veristä emätintäsi kun käyt suihkussa. Hyi olkoon olet kuvottava. Et varmaan edes itse enää edes haista omaa löyhkääsi.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:54"]
Muistakaa nyt että kaikilla ei ole suihkussa laattalattiaa. Meillä esim. suihkussa ollessa seisotaan ammeessa ja suihkuverho (jota pestään säännöllisesti) on kiinni, ei ne kuset sieltä ympäri kylppäriä roisku eikä imeydy lattiarakenteisiin. Edellisessä asunnossa oli suihkukoppi jossa tiukasti kiinni menevä ovi ja "ammelattia".
[/quote]
Eli ammeessa käytätte kylmää vettä vai tuhlaatteko pissaamiseenkin hirveän määrän fossiilisia? Tiesitkö, että suuren osan vuodesta veden lämmittäminen suihkua varten on talouksien suurin energiankulutus.
Jos Motivaan uskoo, yksi normaalisti kuluttava ihminenkin kuluttaa vuorokaudessa noin 120 litraa kuumaa vettä. 120 litran lämmitys vie yksistään noin 7 kWh energiaa. Kun kertoo tuon 120 litraa 356 vuorokaudella, on kuuman veden kulutus 2496 kWh vuodessa. Tuo siis normaalisti kuluttavalla.
Minkähän verran kuuman veden kulutus kasvaa teillä, joilla suihku juoksee silloinkin kun pissaatte? Kun kuumaa vettä tuhlataan noin sumeilematta pissaamiseenkin, arvaan, että pelkkä kuuman veden kulutus voi olla teitä pissaamiseenkin energiaa tuhlaavien osalta tuplasti tuo.
Jos ei osaa pissatessa säästää energiaa, osaako sitten muulloin?
Itse olen jo kauan pissannut suihkussa enkä ole ikinä ihmetellyt jos joku tekee niin. Se nyt vaan on järkevää.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:13"]
Tuolta IDO:n sivuilta:
"IDO säästää vettä
Muotoilun ansiosta IDO-wc toimii tehokkaasti vähälläkin vedellä. Normaali huuhtelu kuluttaa vain 4 litraa, ja kaksoishuuhtelumallien pieni huuhtelu vain 2,5 litraa. Halutessasi voit toki muuttaa huuhtelumääriä."
Motivan sivuilta:
"Käyttötottumukset vaikuttavat oleellisesti vedenkulutukseen, esimerkiksi viiden minuutin suihkussa vettä kuluu keskimäärin 60 l, ammekylvyssä viisi kertaa enemmän."
Eli viiden minuutin suihkussa 60 litraa, joka tarkoittaa 12 litraa minuutissa. Jotta pääsee Idon tasolle veden säästössä (pieni huuhtelu 2,5 litraa), pitäisi pissaaminen suorittaa 12,5 sekunnissa.
Väittääkö joku oikeasti, ettei pissaamisen aikana vettä oikeasti valu sen tehtävän suorittamisen aikana 12,5 sekuntia enempää? Jos sen takia vielä pesee pesuhuonetta tiheämmin, miettikää mikä kuorma syntyy luontoon, kun pönttökin pitää silti pestä ja virtsasta pitää pestä useampia neliöitä.
[/quote]
Jos tuohon vielä lisää jotain, suihku käyttää yleensä lämmintä vettä. Vai onko täällä ketään, joka säätää veden kylmälle, kun pissii?
Eli sen veden lämmittämiseen on käytetty melko paljon energiaa. Lämpöpumpputalouksilla harvemmin lämpöpumppu nostaa käyttövesien lämpötiloja, öljylämmityksessä se on puhtaasti fossiilista ja sähkötalouksissa sekoitus kaikkea.
[/quote]
No hyvä ihminen eihän sinne suihkuun suinkaan varta vasten pissalle mennä, vai oletko vähän yksinkertainen (vaikka ei kai kukaan noin tyhmä voi olla)? Kyllä minä ainakin pystyn samaan aikaan huuhtelemaan tukkaa ja pissaamaan.
Jos pissaan suihkussa teen sen samalla kun huuhdon hiuksia, eli siihen ei kulu yhtään ylimääräistä vettä. Kastelen hiukset, suljen hanan siksi aikaa kun laitan shampoota, suihku päälle huuhtelun ajaksi. Mites on oman suihkukäyttäytymisesi laita, ja BTW, onko teillä sähkösauna?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:16"]
Eli ammeessa käytätte kylmää vettä vai tuhlaatteko pissaamiseenkin hirveän määrän fossiilisia? Tiesitkö, että suuren osan vuodesta veden lämmittäminen suihkua varten on talouksien suurin energiankulutus.
Jos Motivaan uskoo, yksi normaalisti kuluttava ihminenkin kuluttaa vuorokaudessa noin 120 litraa kuumaa vettä. 120 litran lämmitys vie yksistään noin 7 kWh energiaa. Kun kertoo tuon 120 litraa 356 vuorokaudella, on kuuman veden kulutus 2496 kWh vuodessa. Tuo siis normaalisti kuluttavalla.
Minkähän verran kuuman veden kulutus kasvaa teillä, joilla suihku juoksee silloinkin kun pissaatte? Kun kuumaa vettä tuhlataan noin sumeilematta pissaamiseenkin, arvaan, että pelkkä kuuman veden kulutus voi olla teitä pissaamiseenkin energiaa tuhlaavien osalta tuplasti tuo.
Jos ei osaa pissatessa säästää energiaa, osaako sitten muulloin?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:46"]
UV valolla voi tarkastaa missä niitä kusitippoja on. Otan UV kynän mukaan kaikille kyläreissuille.
[/quote]
Näen tämän jatkossa välttämättömänä. Koskaan ei nimittäin voi tietää kuka on sitä lattioille kusevaa ihmistyyppiä ja kuka taas ei. Uskoisin, että omissakin tutuissa löytynee näitä hyvin huolettomia kusijoita jokunen, vaikka päälle päin ollaankin ihan fiksua ja sivistynyttä väkeä, joten oman selustan turvaaminen pikku varotoimenpiteellä on paikallaan sellaisten luona kyläillessä - nyt sitten ainakin jatkossa. Saatan myös ottaa mukaan kyläreissulle sellaiset asuntoesittelyissä käytettävät muovipussitossut ihan varmuuden vuoksi. Kusihituset ovat todennäköisesti nimittäin kulkeutuneet ympäriinsä koko asuntoa heidän jalkapohjiensa mukana, joten tulen käyttämään niitä siellä ihan muissakin tiloissa koko asunnossa, enkä vain kylppärissä. Ja koska he ovat saattaneet nostaa kusisia jalkojaan sohvallekin rentoutuessaan, niin otan vaikka jonkun muovipussin pyllynaluseksikin. En istu sellaiseen ilman suojaa. Nyt meni maku kyllä kaikenlaisista kyläilyistä.
91, varmaan peset sen suppilon sitten astianpesukoneessa. onhan värikoodit.
Brasilialainen järjestö voi suositella asioita jotka eivät päde Suomessa. Suomessa ei ole pula vedestä, päin vastoin, viemäriverkosto kärsii siitä että vettä kulutetaan vähän. Verkostoja joudutaan huuhtelemaan, koska vedenkäyttö on vähentynyt eikä virtaus kaikkialla riitä. Suomessa myös vesi lämmitetään useimmiten muulla kuin aurinkoenergialla, kuten Brasiliassa. On turhuutta kuluttaa lämmintävettä pissan huuhteluun. JOs haluat säästää niin suihku kiinni shamppoon levityksen ajaksi. Veden lämmitys on se mikä kuluttaa luontoja ja kukkaroa Suomessa, ei se veden kulutus.
Vessanpönttöä ei toki vedetä jokaisen kusikerran jälkeen, joka toinen tai joka kolmas riittää. Selkeästi järkevämpi tapa säästää vettä kuin lattialle kuseminen.
Ei minulla ainakaan mene yhtään ylimääräistä lämmintä vettä jos pissaan suihkussa, teen sen samalla kun pesen hiuksia (ja joo, suihku on kiinni sillä aikaa kun levitän shampoota). Ja tosiaan meilläkään ei ole laattalattiiaa suihkun alla eli ei imeydy mihinkään saumoihin tai lattiarakenteisiin.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:07"]
Brasilialainen järjestö voi suositella asioita jotka eivät päde Suomessa. Suomessa ei ole pula vedestä, päin vastoin, viemäriverkosto kärsii siitä että vettä kulutetaan vähän. Verkostoja joudutaan huuhtelemaan, koska vedenkäyttö on vähentynyt eikä virtaus kaikkialla riitä. Suomessa myös vesi lämmitetään useimmiten muulla kuin aurinkoenergialla, kuten Brasiliassa. On turhuutta kuluttaa lämmintävettä pissan huuhteluun. JOs haluat säästää niin suihku kiinni shamppoon levityksen ajaksi. Veden lämmitys on se mikä kuluttaa luontoja ja kukkaroa Suomessa, ei se veden kulutus.
[/quote]
Mulla tulee aina lämpimän suihkun alla jostain syystä pissahätä, joten kusen aina suihkuun. Uimahallit ym. julkiset paikat on sitten asia erikseen
Itsellä kyllä niin runsas vuoto, että vaikka miten pyyhkisin pöntöllä sitä värkkiä niin kyllä sitä verta valuu sinne lattialle suihkussa, ja en varmasti omassa enkä vieraankaan kodissa tamppoonia tunge kun puhdistamaan ollaan menossa. Minulla on myös kk aikaan niin kova paine rakossa,kuin olisi kusitulehus että kyllä se kuseminen lämpimässä suihkussa saa sen paineen pois edes hetkeksi. Ihme hienohelmoja täällä liikenteessä,huhhuh...
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:33"]
Ai et ette pese sita alakertaa lainkaan menkkojen aikana, ettei vaan verta tulis kylpparin lattialle (tottakai sielta pestessa veteen jotakin sekoittuu, vaikka ei lattialle lorisisikaan), ja suihkussa kaydessakin pidatte tamponin paikallaan? Tsiisus, mahtaa olla tuoksut.
[/quote]
no alapään voi vestä tamponin ollessa sisällä, ei kai kukaan muutenkaan emätintään pese. Ja lisäksi tamponin vaihdon yhteydessä voi käyttää käsisuihkua pöntöllä. Ei mulla ole mitään verta alakerrassa menkkojen aikaan muualla kuin tamponissa ja se on emättimessä.
[/quote]
Et siis pese menkkojen aikana veristä emätintäsi kun käyt suihkussa. Hyi olkoon olet kuvottava. Et varmaan edes itse enää edes haista omaa löyhkääsi.
[/quote]
en koskaan pese emätintä, ainoastaan ulkosynnyttimet. Sulla taitaa olla anatomia hakusessa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:18"]
Mä pissaan joka kerta kun olen suihkussa ja olen opettanut myös lapsenikin siihen. Miehenikin on jo hyväksynyt sen ja liruttaa samalla kun peseytyy.
Siinähän säästää vettä kun ei tarvi vetää vessaa eikä se kusi siellä haise kun ei ruiski ympäriinsä.
Jos kaikki pissaisivat suihkussa, niin vettä säästyisi huomattavat määrät.
[/quote]
Sama meillä. Lisäksi olemme suurentaneet lattiakaivoa, jotta paskantaminen sujuisi helpommin. Siihen pieneen reikään on vaikea tähdätä. Sitten vain kuumaa vettä päälle ja homma hoidettu. Paperia ei tarvita kun suihkulla voi samalla huuhdella perseensä. Meillä homma toimii hyvin. Säästyy rahaa ja ennenkaikkea aikaa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:23"]
mita te kusikammoiset sitten teette kuukautisten aikaan? Samalla lailla kai se pestessa suihkuun valuva veri saatutttaa sen teidan kylpparin, jos kerran kusi niin tekee? Ette pese lainkaan viikkoon ettei vaan verta roisku suihkun lattialle?
[/quote]
tamponi on sitä varten ja ei mulla muutenkaan lorota niin paljoa, että suihkussa valuisi lattialle. Jessus.
[/quote]
kuka käyttää menkkojen aikana tamponia suihkussa!?
mulla ainakin menkkojen aikana lattia lainehtii verestä ja verilimasta. joku pissa on siihen verrattuna pientä.
Suihkussa pissaaminen on ainakin minulle ihan ok. Itsekin pissaan suihkussa. En anna virtsan lillua niillä lattialaatoilla, vaan asetun niin, että virtsa menee suoraan viemäriin, siis siihen vedenpoistokaivoon. Pissaan aina suihkun alussa, joten pissan jälkeen kaivoon hulahtavat vielä hiusten ja vartalon pesuun käyttämäni shamppoo ja saippua. Pienen pienet veden mukana roiskuvat virtsapisarat eivät ole kylpyhuonekaakeloinnilleni yhtään sen haitallisempia kuin hikenikään. Pyyhin suihkutilat miedolla puhdistusaineella viikoittain vessan pesemisen yhteydessä. Julkisissa suihkuissa, esimerkiksi uimahallissa, en pissaa. Se ei olisi muiden nähden kohteliasta.
Virtsa kyllä imeytyy helposti huokoisiin materiaaleihin ja se jää haisemaan myös lattiakaivoon, mikäli sinne virtsaa niin, ettei huuhtele vedellä lainkaan. Tätä ongelmaa ei kuitenkaan synny, kun pissaa suihkun ja peseytymisen aikana ja suoraan lattiakaivoon.
Mekin välillä pissailemme miehen kanssa jopa silloin, kun olemme samaan aikaan suihkussa. Kumpikaan ei häpeä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:57"]
Jos minä pissaan suihkussa, niin pissa valuu sääriä pitkin suoraan lattiakivoon eikä roisku mihinkään.
[/quote]
Sulla on sitten tosi voimaton kusikaari. Mulla kusi menee pitkänä kaarena eteenpäin ja olen nainen.
[/quote]
Ootko ihan varma siitä että oot nainen... Ei normaaleilla naisilla kusi lennä kaaressa eteenpäin...
[/quote]
No kun viimeksi tarkistin, olen nainen ja ei tosiaan ole epänormaalia, että naisella on kunnon kusikaari. Jos lihakset on kunnossa ja rakko ei ole laskeutunut, kaari kyllä löytyy.
Jos et aikuisia naisia pääse seuraamaan, katso vaikka (jos sulla on) tyttösi pissaamista, kaaressa se menee.
Vanhemmiten paikat rapistuu ja kusikaari sitten toisilla katoaa, toisilla ei.
[/quote]
Ei, se ei ole normaalia. Jos sun tarvii ponnistaa sitä kusta (jolloin se siis tulee kaaressa) niin suosittelen lääkärikäyntiä. Normaalien ei tarvitse ponnistaa.
[/quote]
Missä kohden kerroin, että ponnistan?
Se tulee ihan normaalilla tavalla, lihakset silti tekee oman työnsä. Ei se ole joku tulppa joka avataan ja kusi valuu ulos, ihan se rakko tyhjentää itsensä. OMG!
[/quote]
Tyhmäkin osaa päätellä.