Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole oikeutettu toimeentulotukeen

Vierailija
16.11.2020 |

Työ ja toimeentulotuki

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 20-vuotias enkä hakenut viime keväänä opiskelemaan. Menetin siis oikeutenu toimeentulotukeen. Määräaikainen työsuhteeni päättyy parin viikon päästä, enkä ole hausta huolimatta saanut uusia töitä. Mitä tässä tilanteessa tulee tehdä!? Vuokra pitäisi maksaa ja syödäkkin pitäisi, mutta minulla ei ilmeisesti ole oikeutta elää, koska en hakenut opiskelemaan!

(Syy miksi en hakenut opiskelemaan on se että olin ollut haun aikaan kaksi vuotta samassa työpaikassa, enkä uskonut jääväni työttömäksi, mutta näin kävi kuitenkin)

Vierailija
2/36 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin pitäisi nostaa ja käyttää ensin kaikki rahastoni. Kohta kahdeksan vuotta säästänyt, niin ei todellakaan tekisi mieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäriin?

Vierailija
4/36 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 20-vuotias enkä hakenut viime keväänä opiskelemaan. Menetin siis oikeutenu toimeentulotukeen. Määräaikainen työsuhteeni päättyy parin viikon päästä, enkä ole hausta huolimatta saanut uusia töitä. Mitä tässä tilanteessa tulee tehdä!? Vuokra pitäisi maksaa ja syödäkkin pitäisi, mutta minulla ei ilmeisesti ole oikeutta elää, koska en hakenut opiskelemaan!

(Syy miksi en hakenut opiskelemaan on se että olin ollut haun aikaan kaksi vuotta samassa työpaikassa, enkä uskonut jääväni työttömäksi, mutta näin kävi kuitenkin)

Teet valituksen ja sanot ettei ketään voi jättää ilman toimeentuloa. Vetoat siihen mitä laki sanoo toimeentulosta.

Vierailija
5/36 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäriin meno ei auta. Vastauksena on että itse en hakenut niin edessä on 10kk karenssi ja tämän jälkeen 5kk odotusaika ennekuin alan työttömyystukea saamaan :(

Vierailija
6/36 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et voi muka ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi jos jäät työttömäksi? Sullahan täyttyy työssäoloehtokin niin pääset liiton rahoille.

Vierailija
7/36 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, mutta te toimisto vaatii että alle 25 vuotiaat hakee opiskelemaan. Jos opiskelemaan ei hae tulee karenssi, jota aletaan laskea siitä päivästä alkaen kun on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi

Vierailija
8/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae heti opiskelemaan. Googlaa jatkuva haku.

Vierailija
9/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä menetä oikeutta toimeentulotukeen, toimeentulotukioikeutta ei voi menettää, sitä voi korkeintaan alentaa.

Taidat oikeasti puhua työttyömyyskorvauksesta. Toimeentulotuleen sinulla on oikeus, hae sitä Kelalta.

Vierailija
10/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin menetit oikeuden toimeentulotukeen? Vaikka sinulla on karenssi etkä saa työttömyysetuuksia, voit silti hakea toimeentulotukea. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, joka on tarkoitettu juuri tällaisiin tilanteisiin kun muita tukia ei saa/ne eivät riitä. Oikeutta toimeentulotukeen ei voi vain menettää, se olisi ihmisoikeusloukkaus. Ja TE-toimisto ei tee mitään päätöksiä toimeentulotuesta, vaan Kela.

Muista ennen toimeentulotukea varmistaa oikeutesi muihin etuuksiin. Hae nyt ainakin asumistukea.

Vierailija
11/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, mutta te toimisto vaatii että alle 25 vuotiaat hakee opiskelemaan. Jos opiskelemaan ei hae tulee karenssi, jota aletaan laskea siitä päivästä alkaen kun on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi

Vaatiiko työkkäri siis, että jokainen työssäkäyvä alle 25-vuotias hakee ihan varmuuden vuoksi opiskelemaan joka kevät ja syksy, jos ehkä jääkin työttömäksi? 

ota paikalliseen diakoniin yhteyttä. Hei auttavat myös hakemuksien teossa ja paperityön selvittämisessä viranomaistahojen kanssa.

Vierailija
12/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea saat kyllä, ellei sinulla ole 100 000 euroa tilillä, metsää, asuntoa jne.

Vierailija
13/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ytk tai joku liitton vähennys palkasta, pitäisi tässä pätkätyöparatiisissä ennaltaehkäistä näitä tilanteita.

Vierailija
14/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä voi lukea faktat https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyo…

Mitään 10 kk:n karenssia ei ole, työttömyyskorvauksen menettää toistaiseksi ja tuolla on kerrottu miten oikeus etuuteen palautuu. Työkokeilun tai muun työkkärin palvelun ajalta saa työttömyyskorvausta.

Vierailija
15/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole oikeutettu työttömyysturvaan/työmarkkinatukeen. Toimeentulotukea kyllä saat, jos ei ole tarpeeksi tuloja, vaikka et hakenut opiskelemaan.

Hae toimeentulotukea, asumistukea ja ilmoittautuu työnhakijaksi. Te-toimisto tekee päätökseen, että sinulla ei ole oikeutta työttömyysturvaan, niin saat sen perusteella toimeentulotukea. Hae myös opiskelemaan, jos vaaditaan.

Jos haet ja pääset te-toismiton kurssille tai työharjoitteluun, saat työttömyysturvaa tai työmarkkinatukea.

Vierailija
16/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaatiiko työkkäri siis, että jokainen työssäkäyvä alle 25-vuotias hakee ihan varmuuden vuoksi opiskelemaan joka kevät ja syksy, jos ehkä jääkin työttömäksi? "

Hakea voi milloin vain. Googlaa sinäkin tallukka jatkuva haku.

Vierailija
17/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun olisi työssä ollessa pitänyt hakea opiskelemaan? Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja hae työttömyysetuutta. Tarvittaessa voit hakea Kelalta myös toimeentulotukea, jos varasi eivät riitä pakollisiin menoihisi. Työttömyysetuus ja toimeentulotuki ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
18/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä simppeliä porukkaa XD Toimeentulotuki on viimesijainen etuus XD Kuvitteleeko joku vakavissaan, että Suomessa voi jäädä ilman viimesijaista etuutta XD.

Vierailija
19/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä simppeliä porukkaa XD Toimeentulotuki on viimesijainen etuus XD Kuvitteleeko joku vakavissaan, että Suomessa voi jäädä ilman viimesijaista etuutta XD.

Muut voivat. Toki ap:n pitää käydä töissä että muut saavat jatkossakin toimeentulotukea ilman mitään ongelmia.

Vierailija
20/36 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla ei ole mitään koulutusta? Se kun ei aloituksesta selvinnyt. No, joka tapauksessa et jää tyhjän päälle. Työkkäristäkin saatat saada tukea (lue tuossa yllä linkatut ohjeet) mutta toimeentulotuki on eri asia, kuten on jo sanottukin. Mutta kyllähän se joku tutkinto kannattaisi hankkia. Mikset hakisi opiskelemaan sitä alaa, missä olit jo töissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi