Isoäiti syöttää 5,5-vuotiasta lasta
Oikeasti, olin aika hämmästynyt. Sukulaisen lapsi menee siis jo esikouluun syksyllä, ja olin kylään menossa ja satuin keskelle ruokailutilannetta, jossa mummi syötti tätä lasta sohvalla, ja juotti maidot lasista. Mitenhän se lapsi voi pärjätä esikoulun ruokailutilanteissa?
Kommentit (13)
Höpönlöpön. Mummit on mummeja. So what. Minun muksu heittäytyy joskus mummolassa lähes vauvaksi. Vaikka on suht omatoiminen lähes 5v.
Meillä mummi on sota-ajan lapsia, suhde ruokaan on vähän erilainen kuin meillä ikämme yltäkylläisyydessä eläneillä. Ruokkimalla ja syöttämällä mummi haluaa aivan erityisesti hemmotella lapsenlapsiaan, plus että ruuan heittäminen pois, jos nyt tuli laitettua lautaselle vähän liikaa, on aivan katastrofi. Mummi nauttii lasten hemmottelusta ja lapset nauttivat tällaisesta erityishuomiosta. Onko siinä jotain pahaa? Kotona ja päiväkodissa ovat kyllä omatoimisia.
Miksei mummi saisi vähän lellitellä lapsenlastaan, ei ne siitä pilalle mene :) Minäkin syötän joskus aamupuuroa lusikalla 5,5-vuotiaalle pojalleni telkkarin ääressä viikonloppuaamuna, hemmottelumielessä. Hän osaa siitä huolimatta varsin hyvin syödä itse aamupuuronsa päiväkotiaamuina.
Hyvin, kun siellä ei ole mummo lellimässä.
Ei oo tavallinen lapsi. Tavallinen lapsi ei antaisi syöttää. Ja jos vastaat, että tietäisit kyllä jos sukulaisen lapsella olisi jotain, et tietäisi. Minun isäni ei tiedä, että lapsellani on lievä autsimidiagnoosi, vaikka poika on jo aikuinen. Hän hyväksyy paremmin kun ei tiedä diagnoosia vaikka näkeekin, että on vähän erilainen muut.
Niin muakin syötti saman ikäisenä:D Ja kiitos kysymästä, oikein hienosti osasin syödä itse ja kuoria perunat, vaikka joskus vanha ihminen mua syöttikin. Ei ne lapset mene rikki ja ole oppimatta asioita, vaikka niitä joskus passaisi turhaankin.
Tuttu tilanne. Meillä molemmat mummut on tällaisia, että syöttäisivät isoja muksuja jos pyytävät, 5-vuotiaalle puetaan kaikki päälle, kannetaan rappuset alas yms... Kotona hyvin omatoimisia lapsia, mutta mummut lellivät minkä ehtivät. Ehkä sun sukulaisen lapsella on sama tilanne, ja eskarissakin sitten pärjää kun ei mummi ole paapomassa...
Ja ihan tavallinen lapsi ja sittemmin aikuinen olen. Älkää nyt mammat stressatko kaikesta niin hirveästi, vähän suhteellisuuden tajua. Miten lapset voivat selvitä sodista ja ties mistä kasvatusvirheistä ja traumoista, jos mummon satunnainen syöttäminen onnistuisi pilaamaan lapsen selviytymisen? Sen saman lapsen joka oppii käymään yksin koulussa, lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan, uimaan, ajamaan pyörällä, kuorimaan perunat, puhumaan vierasta kieltä, hiihtämään, laskettelemaan ja oikeastaan mitä vain. Paljon vaikeampia taitoja, eikä niitä edes harjoitella montaa kertaa joka päivä vuosikausia. Lapsi on oppimiskykyinen, ei se mene pilalle yhdestä höppänästä mummosta.
t. 6
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 13:28"]
Niin muakin syötti saman ikäisenä:D Ja kiitos kysymästä, oikein hienosti osasin syödä itse ja kuoria perunat, vaikka joskus vanha ihminen mua syöttikin. Ei ne lapset mene rikki ja ole oppimatta asioita, vaikka niitä joskus passaisi turhaankin.
[/quote]
Ei varmaan enää syötetä kotona, mutta isoäiti halusi varmistaa, että lapsi ei ole hetken päästä nälkäinen ja taas kohta jotain ruokaa vailla : )
Isovanhempien luona joskus on erilaista palvelua, eihän tuon ikäinen lapsi enää suostu syötettäväksi esim kavereiden nähden päiväkodissa.
Ap vastaa:
Ihan tasan tarkkaan tiedän, että on normaali terve lapsi. Tämä perhe kertoo kaikki perheensä asiat tosi avoimesti (jopa liian), joten tietäsin kyllä jos olisi jotain sairautta.
Mummi hoitaa tätä lasta (ja lapsen sisarusta) lähes päivittäin kun lasten äiti on paljon työmatkoilla, eli ei ole kyse mistään satunnaisesta syöttämisestä vaan ihan jatkuvasta.
Kunhan ihmettelin.
Tosin samaisen perheen suusta kuulin silloin kun tämä ko. lapsi oli pieni, tämän äidin sanovan, että ei tiedä milloin pitäisi aloittaa potalle opettaminen, niin mummi totesi että turha sitä on itse tehdä, kyllä ne päiväkodissa opettaa.
up