Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomaatko muutoksen kaupan pelikentässä?

Vierailija
15.03.2014 |

Kauppojen pelikenttä on muuttumassa pysyvästi ja hypermarkettien aika alkaa olla ohitse. Tilaa valtaavat pienet, mutta kustannusrakenteeltaan kevyet toimijat, kuten Lidl ja Aldi, jotka omilla laadukkailla halpatuotteillaan pystyvät iskemään kapulaa rattaisiin suurille globaaleille brandeille ja hulppeat seinät ja hehtaarihallit omistaville hypermarketeille. Nyt pärjäävät kaupat, jotka pystyvät kilpailemaan hinnoilla ja jotta ne pystyvät siihen, niin niillä tulee olla hyvät tuotteet ja myymäläneliöt tehokkaassa käytössä. Lisäksi ongelmia hypermarketeille aiheuttaa käyttötavaroiden kaupan siirtyminen verkkoon, joka vähentää niiden markkinaosuuksia.

Maailmanlaajuinen lama on myös muuttanut ihmisten kulutuskäyttäytymista ja heikko taloudellinen tilanne pakottaa hakemaan säästöjä sieltä, mistä niitä vain on saatavilla ja tämä ilmiö ohjaa ihmiset Lidl:in kaltaisiin halpamyymälöihin ja niiden halpoihin tuotteisiin. Itse Lidlissä käyneenä voin vain todeta, että siellä on hyvää tavaraa lähes puoleen hintaan, verrattuna Keskoon tai S-ryhmään, joten en näe syytä, miksi enää suostuisin maksamaan kiskurihintoja elintarvikkeista, mistä ei ole pakko maksaa. Esimerkkinä voidaan ottaa vaikka Lidl:ssä myytävänä oleva Gouda juusto, joka on ihan hemmetin hyvää ja kilohinta about 6-7 euroa, kun vastaava tuote Valion brandilla maksaa 15 euroa kilolta ja on vielä lisäksi huonompaa, kuin Lidlin oma. Väitän myös, että kun uudet sukupolvet varttuvat kuluttajaikäisiksi, niin voitte olla varmoja, että äidinmaidossa saatu vouhotus kotimaisen ruuan paremmuudesta on tullut tiensä päähän ja avarakatseiset ja paljon matkustelevat nuoret uskaltavat kokeilla muutakin, kuin kotimaassa tunnettuja tuotemerkkejä ja sitäpaitsi olen kyllä sitä mieltä, että keski-euroopassa ihmiset elävät vanhemmiksi, mitä Suomessa, joten ei ruokakaan voi ihan perseestä olla ja kun vertasin Sloveniassa käydessäni ihan tavallisen kokoisen kaupan lihatiskiä ja sen tarjontaa, niin Suomesta ei vastaavaa löydy, kuin ehkä Helsingin Stokkan lihatiskiltä ja muissa kaupoissa tarjonta on erittäin suppeaa ja pääosin vakuumipakattua, joten tervetuloa muutosten tuulet.

Miten tämä tulisi ottaa sitten huomioon sijoitustoiminnassa. Itse omistan väärään aikaan ostettuja Tescon osakkeita, joiden markkinaosuudet laskevat kuin lehmän häntä, juuri näiden kahden edellämainitun yhtiön hyväksi ja sitämyötä myös kauppajätin pörssikurssikin on saanut siipeensä. Vastaava ilmiö on nähtävissä myös Suomessa, mutta heikompana, koska meillä ei edelleenkään ole merkittävää kilpailua vähittäiskaupassa, mutta kohta on, nimittäin Lidl kasvaa kohisten ja sen voittokulku saa ehkä muitakin kansainvälisesti pelaavia toimijoita kiinnostumaan Suomen markkinoista, joten Keskolla ja S-ryhmällä on todella haasteellista pitää nykyisen katteet muuttuvissa rakenteissa.

Kotimaisista yhtiöistä ainakin S-ryhmä on herännyt tummiin pilviin taivaalla ja on parasta-aikaa lanseeraamassa omia edullisa tuotemerkkejä, joilla se kykenisi vastaamaan Lidl:in voittokulkuun, joten kohta meillä on uusi edullinen tuoteryhmä markkinoilla Pirkan ja Rainbow tuotemerkkien rinnalla, jotka eivät edes ole merkittävästi muita halvempia.

Lähikauppa suunnittelee myös sopivasti pörssiin listautumista ja mikäli yhtiö osaa laittaa kustannusrakenteensa tehokkaaseen kuntoon, niin Siwat ja Valintatalot voivat hyvinkin olla nykyistä kiinnostavampia kauppapaikkoja. Myymälät ovat yleensä neliöiltään pieniä, sekä niissä on huomattavasti vähemmän henkilökuntaa, joka tarkoittaa myös alempia kuluja ja tähän konseptiin kun haetaan vielä oppia Lidlistä ja Aldista, niin voisin jopa harkita ehkä listautuvan yhtiön osaketta salkkuuni, mutta hinnat pitää saada edullisemmaksi, mikä lienee ei ihan helppo tehtävä. Lisäksi lähikauppoja tukee myös trendi, jossa kaupunkilainen ei omista autoa, tai edes ajokorttia, osin kustannus ja osin ideologisista syistä ja ruoka haetaan silloin kävelyetäisyydeltä, eli pienistä kivijalkakaupoista, joissa Siwoilla ja Valintataloilla on vahva jalansija.

Ruoka on ruokaa ja sen hinta ei vain voi nousta loputtomasti, ilman, että se muuttaisi ihmisten kulutuskäyttäytymistä ja tämä ilmiö on maailmanlaajuista, mutta sen tulemme näkemään myös Suomessa, joten terveisiä S-ryhmälle ja Keskolle ja kiitokset Lidl.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy miksi en käy (usein) hypermkarketeissa on se, että siellä on valtavat etäisyydet. Ja ei, en ole huonokuntoinen, mutta noissa hehtaarihalleissa ei voi noin vaan käväistä, vaan niihin pitää mennä ajan kanssa.

 

Täällä päin onneksi on noissa jättimarketeissakin hieman eroja, osa on ns. pienempiä (ruokaosasto enemmän "pikkumarketin" kokoa) mutta osassa ihmettelen kuka niissä jaksaa käydä? Varsinkin kun valikoimissa ei sanottavaa eroa ole... ihan samat tuotteet löytyy.

 

Ihan käytönnön esimerkki: jos menee pienenmpään kauppaan ja muistaa loppuvaiheessa ostoskierrosta että hiiva tmv. unohtui --> pieni kipaisu ja muutaman hyllyvälin päästä löytyy, vert. hehtaarihalleissa joissa pitää kipittämällä kipittää monta isoa hyllyvälikkö ennen kuin tuote löytyy.

 

Aika on rahaa, en jaksa juosta sinne tänne tuotteiden perässä. Toki kauppalistan voi tehdä etukäteen, mutta itse en ole säntillinen että a) muistaisin ihan kaiken listaan kirjoittaa b) osaisin tehdä listan siinä järjestyksessä missä tuotteet ovat kaupassa, vaikka toki listaan esim. maitohyllyn tuotteet peräkkäin jne. c) suunitelmissani on joustoa, saatankin keksiä kaupassa että hei lohi onkin tarjouksessa, teenkin kalakeiton ja siinä sitä sitten juostaan jättimäisellä heviosastolla tillin perässä tmv.

 

Ja yksi juttu on myös siinä, että vaikka kaipaan vaihtoehtoja, en kaipaa niitä rajattomasti. En ymmärrä, miksi samaa tuotetta pitää olla monta eri vaihtoehtoa. Esim. vaikka tomaattia saattaa olla kymmentä erilaista (luomua ja tavallista, kotimaista ja espanjalaista, kirsikka- mini- ja luumutomaattia, keltaista ja punaista, pihvi- ja terttutomaattia, irtomyyntinä ja rasiaan pakattuna jne.) minusta muutamakin vaihtoehto riittäisi (esim. kotimainen, ulkomainen ja minitomaatti) sama juttu leivissä, "samanlaisia" ruispaloja on montaa erilaista.

 

Juustoissa myös on eroja, ymmärrän sen että on edamia, goudaa, emmentaalia, parmesania, fetaa jne. mutta miksi pitää olla esim. "arkijuusto" (joka on käytännössä varmaan edamia?) on merkin X ja merkin Y, ja sitten on erimerkeillä eri pakkauskokoja 1kg ja 1,25gk ja 0,5kg jne. ja sitten on vielä se kaupan parin oman merkin arkijuustot jne. tuossa ei ole järkeä.

Vierailija
2/14 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en ole huomannut. Meidän kaupungissa on neljä isoa markettia/tavarataloa (ruoka+vaatteet+sekatavarat+rauta+elektroniikka), joiden lisäksi Lidl ja uutena muutaman vuoden tauon jälkeen K-supermarket. Prisma laajensi juuri viime vuonna pinta-alansa reilusti, ainakin kolmanneksella, ja Cittari teki ihan uuden hehtaarihallin uuteen paikkaan, Halpa-Halli teki uuden ison rakennuksen muutama vuosi sitten ja myös Minimani laajensi huomattavasti, vähintään kolmanneksen pinta-alaansa kolme vuotta sitten.

Meidän kaupunki on ainakin esimerkki täysin päinvastaisesta liikkeestä, vaikka on tainnut viime vuonna tulla yksi pikkukauppakin ja yksi Siwa pitäisi tulla kai tämän vuoden aikana. Myös uusia kauppakeskuksia on tullut pari muutaman vuoden sisään, ja entiseen cittarin taloon on tulossa Honkkari, jota täällä ei ennestään ole ollut, sitten alkaa täällä kyllä olla jo kaikki muut kaupat paitsi Stocka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea nro 3 asuu? Tuo suuntaus saattaa olla menossa ns. "raamattuvyöhykkeellä" jossa isoja perheitä ja kotiäitien ainoa ilo on ruokakaupassa kulkeminen.

Vierailija
4/14 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 23:11"]

Yksi syy miksi en käy (usein) hypermkarketeissa on se, että siellä on valtavat etäisyydet. Ja ei, en ole huonokuntoinen, mutta noissa hehtaarihalleissa ei voi noin vaan käväistä, vaan niihin pitää mennä ajan kanssa.

 

Täällä päin onneksi on noissa jättimarketeissakin hieman eroja, osa on ns. pienempiä (ruokaosasto enemmän "pikkumarketin" kokoa) mutta osassa ihmettelen kuka niissä jaksaa käydä? Varsinkin kun valikoimissa ei sanottavaa eroa ole... ihan samat tuotteet löytyy.

 

Ihan käytönnön esimerkki: jos menee pienenmpään kauppaan ja muistaa loppuvaiheessa ostoskierrosta että hiiva tmv. unohtui --> pieni kipaisu ja muutaman hyllyvälin päästä löytyy, vert. hehtaarihalleissa joissa pitää kipittämällä kipittää monta isoa hyllyvälikkö ennen kuin tuote löytyy.

 

Aika on rahaa, en jaksa juosta sinne tänne tuotteiden perässä. Toki kauppalistan voi tehdä etukäteen, mutta itse en ole säntillinen että a) muistaisin ihan kaiken listaan kirjoittaa b) osaisin tehdä listan siinä järjestyksessä missä tuotteet ovat kaupassa, vaikka toki listaan esim. maitohyllyn tuotteet peräkkäin jne. c) suunitelmissani on joustoa, saatankin keksiä kaupassa että hei lohi onkin tarjouksessa, teenkin kalakeiton ja siinä sitä sitten juostaan jättimäisellä heviosastolla tillin perässä tmv.

 

Ja yksi juttu on myös siinä, että vaikka kaipaan vaihtoehtoja, en kaipaa niitä rajattomasti. En ymmärrä, miksi samaa tuotetta pitää olla monta eri vaihtoehtoa. Esim. vaikka tomaattia saattaa olla kymmentä erilaista (luomua ja tavallista, kotimaista ja espanjalaista, kirsikka- mini- ja luumutomaattia, keltaista ja punaista, pihvi- ja terttutomaattia, irtomyyntinä ja rasiaan pakattuna jne.) minusta muutamakin vaihtoehto riittäisi (esim. kotimainen, ulkomainen ja minitomaatti) sama juttu leivissä, "samanlaisia" ruispaloja on montaa erilaista.

 

Juustoissa myös on eroja, ymmärrän sen että on edamia, goudaa, emmentaalia, parmesania, fetaa jne. mutta miksi pitää olla esim. "arkijuusto" (joka on käytännössä varmaan edamia?) on merkin X ja merkin Y, ja sitten on erimerkeillä eri pakkauskokoja 1kg ja 1,25gk ja 0,5kg jne. ja sitten on vielä se kaupan parin oman merkin arkijuustot jne. tuossa ei ole järkeä.

[/quote]

Tää on niin totta!

Ärsytti kun meidän Prismaa laajennettiin ja luulin, että nyt saadaan oikeasti iso valikoima erilaisia tuotteita. Ei, kun sitä edamia ja edameria ja arkijuustoa saa edelleen siivuina ja eripainoisina paloina täydellä rasvalla ja lightina mutta vaan metrin leveämmistä laareista.

 

Käyn siis pikkukaupoissa, kun en jaksa ravata huonoa valikoimaa läpi loputtomilla käytävillä.

 

Vierailija
5/14 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisipa Aldi Suomeen! Kaipaan sitä Saksasta. 

Vierailija
6/14 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kirjoitukseen pakko kommentoida, S-ryhmän ruokakauppan ja K-ryhmän ruokakaupat eivät ole globaaleja, kuten ap kirjoituksessaan viittasi. Lidl sen sijaan on globaali, tai ei ehkä globaali mutta monkansallinen.

 

K-ryhmän ja S-ryhmän boikotointi on suomalaisuuden ja suomalaisen työn boikotointia. Kannattakaa vain monikansallisia riistoketjuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 11:44"]

Haluaisin ihan aidosti erilaisen vaihtoehdon, sellaisen täysin toimivan ruokaosuuskunnan josta puuttuu kaikki välikädet ja tuotteita on vain pari kutakin elintarviketta. Ei massiivisia pakkauksia. Amerikassahan tällaista pyöritetään monesti vapaaehtoisvoimin, voisi täältäkin löytyä kiinnostusta.

[/quote]

 

No omat hihat heilumaan sitten, ei se toivomalla tule.

Vierailija
8/14 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:30"]

Ap:n kirjoitukseen pakko kommentoida, S-ryhmän ruokakauppan ja K-ryhmän ruokakaupat eivät ole globaaleja, kuten ap kirjoituksessaan viittasi. Lidl sen sijaan on globaali, tai ei ehkä globaali mutta monkansallinen.

 

K-ryhmän ja S-ryhmän boikotointi on suomalaisuuden ja suomalaisen työn boikotointia. Kannattakaa vain monikansallisia riistoketjuja.

[/quote]

 

Onhan se vähän näinkin, mutta toisaalta K/S:n härski määräävän markkina-aseman väärinkäyttö ja oikean, kuluttajaa hyödyttävän kilpailun välttäminen vievät minulta solidaarisuuden niitä kohtaan. Olkoot vaikka kuinka  suomalaisia, mutta se ei riitä. Siksi suosin Lidliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa pikkukaupoissa on todella hyvät valikoimat, kaikkea saa mutta yhtä ja samaa ei ole miljoonana eri vaihtoehtona. Kuningaskuluttaja tutki joskus yhden marketin maitovalikoimat, ostoskärryllinen tuli täyteen pelkistä erilaisista maidoista!

Vierailija
10/14 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en huomaa. Turun seudulla ainakin nuo isot jyllää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ihan aidosti erilaisen vaihtoehdon, sellaisen täysin toimivan ruokaosuuskunnan josta puuttuu kaikki välikädet ja tuotteita on vain pari kutakin elintarviketta. Ei massiivisia pakkauksia. Amerikassahan tällaista pyöritetään monesti vapaaehtoisvoimin, voisi täältäkin löytyä kiinnostusta.

Vierailija
12/14 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teaoriassa torimyynti on tuollaista mitä 9 kuvaa. Ongelmana on vain se, että yleensä torilla on kalliimpaa mitä kaupassa, mitä en ymmärrä. Tarkoitan sitä, että jos maanviljelijä nostaa pellosta perunaa ja myy sitä torilla (ei kauppaa välikätenä) en ymmärrä miten se voi maksaa enemmän mitä maksaa kaupassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on että, kotimaisten tuotteiden hintoja pitäisi saada hinattua alemmas. Mutta myös kuluttajien pitäisi suosia kotimaisia sekä lähellä tuotettuja elintarvikkeita, vai haluammeko todella olla ravinnon suhteen riippuvaisia ulkomaille? Meillä on hieno puhdas ainutlaatuinen luonto josta pystyisimme ammentamaan ravinnon koko suomen kansalle, mikä sen upeampaa? Ei se määrä vaan laatu! Haluan tulevaisuudessakin tietää ravintomme puhtauden sekä alkuperän. Tätä tukevat järkevät ruokaostokset eivät todellisuudessa edes ole niin merkittävästi kalliimpia, mikäli syö yksinkertaisesti ja terveellisesti. Toki kaikki ylimääräiset pakastekakut, jogurtit, einekset, keksit, leivät..yms. "Herkut" maksavat enemmän ja hinnoissa on melkoisia eroja eri valmistajilla, nämä eivät muutenkaan ole hyväksi kenellekkään. Olen huomannut kuinka monet panostaa ja käyttää rahaa huoletta ja runsaasti ulkoisiin asioihin, vaatteisiin, kosmetiikkaan, hiuksiin, elämyksiin.. Mutta se missä säästetään on ravinto! Tärkeintä kuuluisi olla terveys ja hyvää tekevä ravinto, näin pysyisimme kunnossa ja voisimme hyvin, onko todella tärkeämpää "näyttää" hyvältä kuin voida hyvin??

Vierailija
14/14 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ole huomannut ap:n mainitsemaa trendiä vielä Suomessa. Just oli jonkun iltapäivälehden sivuilla kysymys, että onko omakotitalo unelmiesi asumismuoto ja kyllä-vastauksia oli muistaakseni yli 70%. Eli suomalaiset haluaa edelleen asua kaukana naapureista uudessa omakotitalossa. Pitkien välimatkojen vuoksi ostokset tehdään sitten kerta viikkoon autolla isossa marketissa. Maitoa käydään sitten hakemassa lisää lähikaupasta.

 

Muualla maailmassa ei vastaavanlaista hypermarkettikulttuuria ole edes oikeastaan ollutkaan - pois lukien amerikan maaseutu. Keskieuroopassa kylät on rakennettu tiiviisti niin, että viljelysmaa on siellä asumusten reunoilla, ei talojen välissä. Näin ollen kylän keskustaan on lyhyt kävelymatka, sieltä löytyy lähituottajien leipäkauppa, juustokauppa, lihakauppa jne. Mitään duopolia ei siellä kukaan päivittäistavarakauppaa sotkemaan halua, vaikka kuinka saisi hienon etukortin lompakkoonsa.