Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AV-mamma, miksi vihaat niin kovasti hoitajia?

Vierailija
15.03.2014 |

Täällä tuntuu aina olevan meneillään jonkinlainen ketju, jossa haukutaan hoitajat maan rakoon. Nuo tyhmät, isoperseiset, ammattitaidottomat ihmiset, jotka vain istuvat kansliassa potilaista pahaa puhumassa ja kahvia juomassa.

Mistä ihmeessä tällainen viha juontaa juurensa?

Kuten kaikissa muissakin ammateissa, myös hoitajissa löytyy vähemmän iloisia ja työstään innostuneita ihmisiä. Ei täällä haukuta yrmeää kassaneitiä, joka höpöttelee niitä näitä pahimpaan ruuhka-aikaan selän takana istuvan kassaneidin kanssa. Ei liiemmin työhönsä kyllästynyttä lentoemäntää, joka just ja just saa pakolliset hommansa tehtyä väkisin hymyilemällä. Muuten istuvat koneen "keittiössä" kälättämässä kollegoidensa kanssa. Näitä esimerkkejä riittäisi vaikka kuinka paljon. Mutta tällä palstalla kaiken kuran niskaansa saavat hoitajat, joista nyt suurin osa kuitenkin yrittää tehdä kaikkensa potilaiden parhaaksi. Osastoilla vähennetään työntekijöitä ja samalla potilasmäärät kasvavat. Potilaat vaativat enemmän, omaisista puhumattakaan. Hoitajan palkka ei ole kilpailukykyinen eikä työajatkaan kovin inhimilliset. Suomi on ainoita maita, joissa hoitajien työtä ei arvosteta pätkän vertaa. Sitä on kyllä vaikea ymmärtää. Jokainen av-mammakin voi nyt mennä itseensä ja miettiä miten tämä yhteiskunta oikein pyörisi ilman kaikkien parjaamia hoitajia!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitettu!=)

Vierailija
2/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtämättömyyttä?  Potilailla harvoin on käsitystä hoitoketjusta/-prosessista, joka käynnistyy, kun potilas astelee ovesta sisälle. Lisäksi hoitotyössä tehdään paljon työtehtäviä, jotka eivät näy suoraan potilaalle (eril.valmistelut, raportointi, kirjaamiset, lääkkeiden valmiksi saattaminen, tilaukset ym.ym.). Potilaat ajattelevat nykyään omia oikeuksiaan, joita tulkitaan omasta näkökulmasta mielivaltaisesti; "minulla on jo itse tekemäni diagnoosi, ja haluan nämä ja nämä tutkimukset sekä nämä lääkkeet." Potilaat eivät muista, että heillä on myös velvollisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen tullaan pikkusormen haavan takia ja mesotaan, kun ei saa heti lääkäriä ja hoitaja ei tule kysymään oikeilla sanoilla "onko vointisi huonontunut", että palstamamma ymmärtäisi kysymyksen.

Palstamamma luulee, että päivytyksessä lääkäreitä istuu kymmenen ovien takana ja hoitajat istuvat kansliassa laiskottelemassa. He eivät tiedä, että niissä huoneissa on lääkärit tekemässä töitään oikeasti sairaiden kanssa ja eivät jouda katsomaan palstamamman pikku haavaa.

Sitten valitetaan, että joutui odottamaan 5 tuntia.

Vierailija
4/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:51"]

Hyvin kirjoitettu!=)

[/quote]

Kiitos :-)   ap

Vierailija
5/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivittäkää vaan, mutta minusta on hyvä, että kaikenlaiset mielipiteet hoitajista ja kaikista muistakin voidaan tuoda julki tällaisella palstalla. Ja ihan samalla tavalla täällä parjataan ja kehutaan lääkäreitä, rekkakuskeja, TV-juontajia, ihan kaikkia! Miksi hoitajat ovat mielestänne niin ihmeellinen ammattiryhmä, että heistä ei saa sanoa mitään pahaa? Ihme meininkiä, sanokaa minun sanoneen.

Kyllä, tämän palstan kuuma peruna vaikuttaa olevan juuri nyt nämä hoitajat, ihan vaan koska se herättää niin paljon tunteita ja mielipiteitä. Koittakaa olla ottamatta henkilökohtaisesti ja malttakaa odottaa hetki, että tämäkin menee ohi. Sitten taas innostutaan jostain muusta- yliluonnollisista ilmiöistä, luokanopettajista tai...

Vierailija
6/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kun mamma menee 9 kerroksiseen sairaalaan eikä näe aulassa kun yhden mummon niin alkaa rutina että me ollaan täällä kahdestaan mikäs siinä nyt on ettei ehditä yhtä näytettä ottaa..

mä en tajua miten hoitajat jaksaa ainaista mollausta

Vierailija
7/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se  vihainen av-mamma on voinut saada pakit hoitajakoulusta monta kertaa ja on nyt sen vuoksi katkera hoitajille eli ns tyypillinen happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista-ilmiö.

Vierailija
8/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vihaa, mutta olen kateellinen. Miehelläni on viisi vuotias poika hoitajan kanssa. Poika on meillä paljon. Hoitaja soittaa monesti meille, että älkää soittako töihin jos pojalle tulee äidille asiaa. Hän on ottanut sairaan lapsen takia vapaata töistä. Ja poikahan on ihan terveenä meillä... Minä tarvitsen töihin lääkärintodistuksen, en voi noin vain huvikseen olla pois töistä. Ja veronmaksajat tuonkin epärehellisen lomaílijan loman maksaa...

Vierailija
9/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 15:10"]

Minä en vihaa, mutta olen kateellinen. Miehelläni on viisi vuotias poika hoitajan kanssa. Poika on meillä paljon. Hoitaja soittaa monesti meille, että älkää soittako töihin jos pojalle tulee äidille asiaa. Hän on ottanut sairaan lapsen takia vapaata töistä. Ja poikahan on ihan terveenä meillä... Minä tarvitsen töihin lääkärintodistuksen, en voi noin vain huvikseen olla pois töistä. Ja veronmaksajat tuonkin epärehellisen lomaílijan loman maksaa...

[/quote]

Hoitajat saavat olla sairaan lapsen kanssa kotona 3 päivää/kk, mikä lienee yleinen käytäntö suurimmassa osassa muitakin aloja. Mikäli on esim ennalta suunniteltu leikkaus, on hoitajan otettava palkatonta vapaata. Aina ei sekään onnistu, jos sattuu olemaan elämäänsä kyllästynyt esimies vastassa.

Vierailija
10/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 15:06"]

Kivittäkää vaan, mutta minusta on hyvä, että kaikenlaiset mielipiteet hoitajista ja kaikista muistakin voidaan tuoda julki tällaisella palstalla. Ja ihan samalla tavalla täällä parjataan ja kehutaan lääkäreitä, rekkakuskeja, TV-juontajia, ihan kaikkia! Miksi hoitajat ovat mielestänne niin ihmeellinen ammattiryhmä, että heistä ei saa sanoa mitään pahaa? Ihme meininkiä, sanokaa minun sanoneen.

Kyllä, tämän palstan kuuma peruna vaikuttaa olevan juuri nyt nämä hoitajat, ihan vaan koska se herättää niin paljon tunteita ja mielipiteitä. Koittakaa olla ottamatta henkilökohtaisesti ja malttakaa odottaa hetki, että tämäkin menee ohi. Sitten taas innostutaan jostain muusta- yliluonnollisista ilmiöistä, luokanopettajista tai...

[/quote]

Milloin tällä palstalla hoitajia on kehuttu? Minusta enemmänkin vaikuttaa että täällä hoitajia vaan kiusataan ja haukutaan ihan koko ajan. Monen kommenteista huomaa, että ei ole pinintäkään käsitystä hoitajan työkuvasta. Mielipiteitä toki saa olla ja saa tuoda ilmi, mutta täällä se on suoraa haukkumista eikä millään tavalla asiallisesti ilmaistua kritiikkiä. 

Vierailija
11/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11: No aika laput silmillä sinun on pitänyt kulkea, jos huomaat vain ne kommentit, joissa hoitajia haukutaan. Itse en näe asiaa tuolla tavalla, mutta jos sinusta näin on, niin on ehkä parempi jos et vaan avaa niitä ketjuja, joissa keskustellaan hoitajista. Ei kannata turhaan rasittaa itseään. -6

Vierailija
12/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama oikeus/velvollisuus on miehelläsi, lapsen isällä. Jotkut työnantajat jopa vaativat sairaan lapsen hoidon jaettavaksi puoliksi (vuosi tasolla) molempien vanhempien kesken, myös ne palkattomat vapaat. On kirjattu ihan työlainsäädäntöön.  

"Minä en vihaa, mutta olen kateellinen. Miehelläni on viisi vuotias poika hoitajan kanssa. Poika on meillä paljon. Hoitaja soittaa monesti meille, että älkää soittako töihin jos pojalle tulee äidille asiaa. Hän on ottanut sairaan lapsen takia vapaata töistä. Ja poikahan on ihan terveenä meillä... Minä tarvitsen töihin lääkärintodistuksen, en voi noin vain huvikseen olla pois töistä. Ja veronmaksajat tuonkin epärehellisen lomaílijan loman maksaa..."

[/quote]

Vierailija
13/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa ketään, mutta katkera olen kotipaikkakuntani tk:n vuode

Vierailija
14/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen et hoitajia haukutaan samasta syystä kuin opettajiakin: 

1. Mamma ei ole päässyt itse opiskelemaan mitään oikeaa ammattia

2. Kaikki mammat ovat käyneet neuvolassa / koulussa, eli ovat itse alan asiantuntijoita

Eli on se vaan väärin et joku muu tekee näitä hommia ihan palkkaa vastaan :)

t. ope

Vierailija
15/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki näihin haukkumisketjuihin: ÄLÄ ruoki provoa!

Vierailija
16/16 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13: siis sama velvollisuus olla sairauslomalla kun poika on äidillään? Eli äiti on mukamas sairaan lapsen kanssa kotona, kun poika on terveenä MEILLÄ!!!! Lintsaa töistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme