Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hampaan menetys näkyvältä paikalta, vertaistukea?

Vierailija
16.11.2020 |

Olen järkyttynyt, kun tänään piti poistaa ylänelonen halkeamisen takia :(

Mulla ei lähes kolmekymppiseksi asti ollut yhtään reikää, ei edes alkavaa. Sitten sairastuin vaikeaan masennukseen enkä saanut hoidettua hampaitani. Kun taas sain itseni lääkäriin, oli normaalisti paikattavia reikiä onneksi vain kaksi – mutta sitten myös tämä yksi yksilö, johon oli täysin kivuitta ja huomaamattani päässyt hammasvälissä muodostumaan niin iso reikä, että meni suoraan juurihoitoon.

Juurihoidon jälkeen hammas oli alusta asti aristavan ja heikon tuntuinen, joten välttelin sillä puremista. Jotenkin se kuitenkin oli päässyt halkeamaan syvältä läpi. Epäilen syyksi sitä, että ahdistuksen takia puren välillä unissani hampaita niin kovaa yhteen, että herään leukaperät jumissa. Lääkärin mukaan se ei olisi mitenkään enää kestänyt käytössä, teki sille mitä tahansa. Sinänsä hyvä, että tuli vedettyä ulos, koska lääkäri vielä näytti, että hampaassa oli kiinni ällöttävä pehmeä klöntti, tulehduspesäke, joka oli ollut piilossa syvällä ikenessä...

Ehkä naurettavaa mutta olen itkeskellyt koko päivän. Häpeä on melkein sietämätön, kun näin nuorena menetin hampaan ja tiedän, mitä ihmiset tuppaavat "harvahampaista" ajattelemaan... No, sinänsä olen onnekkaassa asemassa, että pystyn vaikka heti lähteä hakemaan korvaavaa ratkaisua tilalle. Vanhempani oli jo aiemmin puhunut haluavansa siirtää ennakkoperintöä, tähän tarkoitukseen saan sen kuulemma ilman muuta.

Kuulisin mielelläni kokemuksia erilaisista tekohampaista. Sain parin kuukauden päähän ajan protetiikan erikoislääkärille. Siltaa ei päivystävä lääkäri äkkiseltään suositellut, koska kolon viereiset hampaat ovat terveet. Implantteja kuulemma laitetaan nykyään julkisellakin, mutta mua hirvittää ajatus metallista kudoksissa... Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemusta kuitusillasta?

Kiitos, jos jaksoit lukea. Todella auttaisi kuulla muidenkin kokemuksia.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa pohdin. Puoli vuotta pitää olla kuitenkin ilman hammasta että poistopaikka on parantunut. Sitten otan implantin. Mulla poskihammas vedettiin pois joten ei ole näkyvällä paikalla. Pureminen on vaan vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla