Onko tavallista, että lapsi reagoi heti äidin esim. väsymykseen?
Minulla ei ole kokemusta lapsista ennen kuin sain itse lapsia, niin en tiedä onko tällainen tavallista, kertokaa. Jos olen väsynyt, stressaantunut, murheissani tai vain ajatuksissani (jos on vaikka vain mietittävä hetki mitä vastaa jollekin, joka laittoi aiemmin viestillä ihan neutraalin kysymyksen), niin lapsi reagoi heti ja voimakkaasti. Alkaa kiukuttelemaan, itkemään tai tekemään kiellettyjä asioita. Omasta mielestäni minusta ei ulkopuolinen edes välttämättä näkisi, että jos olen väsynyt tai stressaantunut, mutta oma lapsi toki osaa sen aistia. Jos olen vähänkin stressaantunut, niin lapsi muuttuu todella itkuiseksi.
Samaten jos puhun miehelle eli siis lapsen isälle hetkenkin jostain, niin lapsi reagoi siihen heti alkamalla kiukuttelemaan.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kyllä huomaa jos vanhempi ei ole aidosti läsnä.
Kuten kirjoitinkin niin toki huomaa. Mutta elämään mahtuu välillä stressiä, välillä sitä että on hetki mietittävä ihan muita asioita eli oltava ajatuksissaan. Kysymys oli että onko tavallista että lapsi reagoi siihen heti muuttumalla itkuiseksi tai alkamalla kiukuttelemaan? Ap
Varmaan riippuu luonteesta. Meidän nuorin reagoi pienenä muuttumalla ylivilkkaaksi ja äänekkääksi kun sisarukset tarvitsivat erityistä huomiota ja silloin kun tuli vieraita. Vanhemmilla sisaruksilla ei ollut tämmöistä käytöstä. Kuopus halusi kaiken minun huomion.
Kun tunnistaa lapsen käyttäytymismallin, osaa ehkä ennakoida ja suhtautua siihen itse paremmin. Ja vaikka vastata keskittymistä vaativiin viesteihin kun lapsi nukkuu. Lapsi kuitenkin kasvaa nopeasti ja ehkä vuoden kuluttua tilanteet sujuvat rauhallisemmin. Yritä järjestää niin, että hän saa läsnäolosi nyt, kun on pieni ja tarvitseva.
Omaa väsymystä ja stressiä täytyy tietenkin myös kuunnella ja yrittää jotenkin rauhoittaa elämää, vaikka pyytämällä apua.
Lapsi kyllä huomaa jos vanhempi ei ole aidosti läsnä.