Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko liiallinen itsevarmuus sama asia kuin terve itsevarmuus?

Vierailija
16.11.2020 |

Toisessa ketjussa joku suuttui, kun kirjoitin liiallisen itsevarmuuden olevan huono asia. Hän koki minun olevan kateellinen muiden itsevarmuudesta, vaikka kommenttini koska liiallista itsevarmuutta, joka ei ole sama asia kuin terve itsevarmuus.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Liiallinen itsevarmuus ole tervettä. Liiallinen itsevarmuus on yleensä terveen itsevarmuuden puutetta.

Vierailija
2/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassakaan mitään "liiallista itsevarmuutta". Jos ihminen on sitä mieltä että on kaikin puolin upea ja täydellinen, niin sehän on vain ja pelkästään hyvä asia. "Anteeksi että olen olemassa" -tyyppejä on maailmassa ihan liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassakaan mitään "liiallista itsevarmuutta". Jos ihminen on sitä mieltä että on kaikin puolin upea ja täydellinen, niin sehän on vain ja pelkästään hyvä asia. "Anteeksi että olen olemassa" -tyyppejä on maailmassa ihan liikaa.

Eli esimerkiksi laulukisoihin osallistuvat täysin laulutaidottomat ihmiset ovat mielestäsi päästään terveitä ja ihailtavia?

Vierailija
4/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, mutta eihän se, että "olen kaukin puolin upea ja täydellinen" olekaan liiallista itsevarmuutta.  Liiallista itsevarmuutta on se, kun "en oo koskaan koittanut, mutta varmasti pärjäisin vuorikiipeilijänä ja jeesuksena" - ja sitten jäädytään kuoliaaksi jossain mounteverestin lumisella kielekkeellä ja tai hukutaan kun vesi ei kannakaan jalan alla. Tai vaihtoehtoisesti pakotetaan hirveä määrä susta välittäviä ihmisiä tuhraamaan aikaansa sun pelastamiseen. tilanteista, joihin et olisi joutunut, jos itsevarmuutesi olisi vähän realistisemmalla tasolla.

Vierailija
5/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos englanti sujuu, niin katso tuo. Ei ihan alusta käsittele itsetuntoa. Liiallinen itsetuntohan on narsismia. Lienet siis oikeassa.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3945075/mitaan-tunnealya-ole-olemassaka…

Vierailija
6/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli esimerkiksi laulukisoihin osallistuvat täysin laulutaidottomat ihmiset ovat mielestäsi päästään terveitä ja ihailtavia?

Totta kai. Jos ihminen uskoo että hän osaa laulaa upeasti, menköön vapaasti yrittämään. Kyllähän siellä hänelle sitten kerrotaan totuus. Jonka hän sitten uskoo, tai luultavimmin ei usko.

Mitä parempi itsetunto ja käsitys omista kyvyistään ihmisellä on, sitä onnellisempi hän on.

Vierailija
7/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole kyse liiallisesta itsevarmuudesta, vaan virheellisistä/epärealistisista käsityksistä omista laulutaidoista. 

Vierailija
8/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole kyse liiallisesta itsevarmuudesta, vaan virheellisistä/epärealistisista käsityksistä omista laulutaidoista. 

Niin, ja tämän kuvitelman saa aikaan juuri se liiallinen itsevarmuus.

Vierailija
9/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuossa taustalla ei ole kyse liiallisesta itsevarmuudesta niin kerro mikä sitten on mielestäsi liiallista itsevarmuutta.

Vierailija
10/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervettä itsevarmuutta on se, että ihminen tietää ettei ole täydellinen, ja tietää että on silti ihan hyvä.

Liiallinen itsevarmuus on sitä, että luulee olevansa täydellinen ja paras, ja jos joku huomaa että on tekemässä virheen, suututaan eikä oteta neuvoja vastaan, mieluummin tehdään virheitä ja sitten selitellään aika aggressiiviseenkin sävyyn ja ollaan vihaisia kun ei muut nyt tajua että minähän olen kaikista paras, ja muut on tyhmiä.

Vierailija
11/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Jos ihminen uskoo että hän osaa laulaa upeasti, menköön vapaasti yrittämään. Kyllähän siellä hänelle sitten kerrotaan totuus. Jonka hän sitten uskoo, tai luultavimmin ei usko.

Mitä parempi itsetunto ja käsitys omista kyvyistään ihmisellä on, sitä onnellisempi hän on.

Tämä on tervettä itsevarmuutta. Realistista itsevarmuutta. Liiallinen itsevarmuus taas on esim sellaista, että kuvitellaan oma uimataito ja fyysinen kunto niin hyväksi, että lähdetään uimaan saareen. Ja sitten puolivälissä taidot tai voimat ei riitäkään. 

Vierailija
12/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. 

Siinä on juuri kysymys itsevarmuudesta, siis uskalluksesta tehdä juuri sitä mitä haluaa, välittämättä siitä, mikä tulos.

Ja tottahan jokainen noista laulajista toivoo menestystä, mutta ei heidän elämäsä siihen mitenkään kaadu. 

He ajattelevat yrittävänsä taas jossain muualla uudemman kerran.

Se on viimeisen päälle itsevarmuutta.

Vain sillä tavalla tässä maailmassa asioita saanut aikaan, lähtemällä yrittämään aivan hullujakin asoita, näin ovat monet keksinnöt ja yritykset syntyneet, mm. jotkut pelifirmat.

Epävarma ilman itseluottamusta oleva ihminen, ei uskalla tarttua hetkiin ja yrittää paljoa mitään elämässään.  Koska pelkää epäonnistumistaan ja muiden pilkkaa ja arvostelua.

Tälläine ihminen on jatkuvasti tyytymätön itseensä ja elämäänsä, vain siksi ettei uskalla itse tehdä mitään, muutakseen olevia olosuhteita ja ennenkaikkea itseään.

Vierailija
13/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka ei ole itsevarma edes joskus, on kovin epävarma.

Jollei osaa mitään päättää omissa asioissaan, vaan tarvitsee aina jonkun " takuuihmisen", jotta voi päättää mitään.

Tosin tällainen ihminen voi suitsait päättää toisten asioita. Ja sekaantua niihin.

Ihmeellistä!!

14/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee liiallisesta itsevarmuudesta mieleen enemmänkin itseriittoisuus, joka ilmenee oman paremmuutensa korostamisesta, jyräävänä käytöksenä, muiden väheksymisenä ja muiden virheiden korostamisena ja jatkuvana kilpailuna muita vastaan. Terveellä tavalla itsevarma hyväksyy itsensä omana epätäydellisenä itsenään ja pystyy aidosti arvostamaan myös muita. Se näkyy lämpimänä ja arvostavana asenteena muita kohtaan ja kaikkien huomioon ottamisena. 

Vierailija
15/15 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiallista itsevarmuutta pidetään myös voimakkaan sisäisen häpeän defenssinä. Ihminen toimii jyräävästi korosten omaa paremmuutta, vaikka sisimmässä hän tuntee olevansa heikko ja arvoton. Tähän liittyy usein epäempaattista käytöstä, koska ihmisen fokus on omassa itsessä. Tämä on siis tiedostamatonta käytöstä useimmiten. Terve itsevarmuus sallii myös heikkoutta, epävarmuutta, epäonnistumisen pelkoa ja tunnustaa muiden ihmisten ominaisuudet hyväksyvästi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi