Vanhemmat lähtivät aamulla sanakaan sanomatta.
Mun vanhemmat tuli eilen illalla kylään useamman sadan kilometrin päästä. Illan aikana ehtivät kertoa, etteivät tiedä, tulevatko lapsenmme ristiäisiin. Aamulla kolistelivat itsensä ulos ovesta seitsemän aikaan.
Tulkitsen tuommoisen häipymisen jonkinlaiseksi mielenosoitukseksi ja vallan käytöksi. Minun olisi kait oletettu olevan hereillä kuuden aikaan kokkaamassa aamupalaa ja viihdyttämässä.
Juuri nyt raskaana en olisi kaivannut yhtään enempää harmia ja mielipahaa. Tällä tavalla he kääntävät taas huomioni vittumaiseen lapsuuteeni ja omiin ahdistaviin puoliinsa.
Mitä teen?
Kommentit (35)
Huonoa käytöstä ei pidä sietää, keneltäkään. Olet nyt aikuinen eikä sinulle ole mitään velvollisuutta sietää sontaa keneltäkään.
Älä pidä yhteyttä. Puhu asioista sitten kun he itse avaavat keskustelun. Ei ole helppoa, tiedän. Älä anna kuitenkaan periksi, tässä on pitkän linjan asioista kysymys.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 08:40"]
Mulla on kai ihan normaalit vanhemmat, asuivat 300km päässä kun esikoinen syntyi. Menin vanhemmille kylään kun vauva oli 5vkoa ja silloin näkivät vauva ekan kerran. Toinen lapsi syntyi kun välimatkaa oli 800km, silloin meni useampi kuukausi ennen kuin kävin heillä kylässä lasten kanssa.
En pitänyt mitenkään ihmeellisenä.
[/quote]
Tulin viime vuonna mummoksi. Onneksi lapsenlapsi asuu lähellä, mutta vaikka olisi syntynyt Balilla, olisin lähtenyt tukka putkella lasta katsomaan...ja ehkä jo itsekin muuttanut sinne asumaan.
Joo, minä jättäisin tuollaisen jälkeen aloitteen täysin vanhempien nurkkaan enkä ottaisi yhteyttä en hyvässä enkä pahassa. Niille on just mannaa kun ap soittaa sen anelupuhelunsa että mistä nyt kiikastaa.
Ihan rauhassa vaan... koko tarina on varmaan pidempi kimurantti, jotain elämässäsi on heidän mielestään vialla. Esim lapsen isän suku. Ja veikkaan, että he eivät osaa ilmaista huoltansa sinulle - ehkä koskaan. Myös melko varmaa, että isäsi ja äitisi eivät ole samaa mieltä asiasta, ja toista viedään kuin kuoriämpäriä kompostille.
Sinun ei nyt tarvitse ymmärtää eikä notkistella. Olet valintasi tehnyt ja suunta on on eteenpäin ja vanhemmuuteen. Aina voi yrittää olla parempi kuin omat vanhemmat ja ainakin räikeimmät virheet hoitaa paremmin. Meillä ehkä meni liian kurin jälkeen omilla lapsilla vapausasteet vähän turhankin suuriksi.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 08:07"]
Mun vanhemmat tuli eilen illalla kylään useamman sadan kilometrin päästä. Illan aikana ehtivät kertoa, etteivät tiedä, tulevatko lapsenmme ristiäisiin. Aamulla kolistelivat itsensä ulos ovesta seitsemän aikaan.
Tulkitsen tuommoisen häipymisen jonkinlaiseksi mielenosoitukseksi ja vallan käytöksi. Minun olisi kait oletettu olevan hereillä kuuden aikaan kokkaamassa aamupalaa ja viihdyttämässä.
Juuri nyt raskaana en olisi kaivannut yhtään enempää harmia ja mielipahaa. Tällä tavalla he kääntävät taas huomioni vittumaiseen lapsuuteeni ja omiin ahdistaviin puoliinsa.
Mitä teen?
[/quote]
Älä oleta, KYSY!
No sitähän ne vanhemmat toivoo että ap soittaa ja he saavat taas valuttaa jotain negatiivista ap:n päälle. Ei ne olisi lähteneet ilmoittamatta jos ei olisi jotain hampaankolossa mitä piti saada mahdollisimman painostavalla ja julmalla tavalla korostaa. Tuo on sitä alitajusta hylkäämisellä uhkaamista. Jos et tee niinkuin me halutaan, me jätetään sut tuosta vaan kuin nalli kalliolle ja häivytään. Todella paskamaista. Nyt sitten ap on soittaessaan heti lähtökohtaisesti altavastaajan asemassa. Mä niin syöttäisin niille nyt niiden omaa lääkettä ja tekisin saman tempun eli minusta ei kuuluisi mitään. Ei edes ristiäisten tiimoilta. Jos tämä tulkinta on väärä ja vanhemmilla ei ollut vallankäyttötyyppiset motiivit, niin siinäkin tapauksessa on oikein että he soittavat ja kysyvät että eihän ap loukkaantuntu yllätyshäipymisestä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:49"]
No sitähän ne vanhemmat toivoo että ap soittaa ja he saavat taas valuttaa jotain negatiivista ap:n päälle. Ei ne olisi lähteneet ilmoittamatta jos ei olisi jotain hampaankolossa mitä piti saada mahdollisimman painostavalla ja julmalla tavalla korostaa. Tuo on sitä alitajusta hylkäämisellä uhkaamista. Jos et tee niinkuin me halutaan, me jätetään sut tuosta vaan kuin nalli kalliolle ja häivytään. Todella paskamaista. Nyt sitten ap on soittaessaan heti lähtökohtaisesti altavastaajan asemassa. Mä niin syöttäisin niille nyt niiden omaa lääkettä ja tekisin saman tempun eli minusta ei kuuluisi mitään. Ei edes ristiäisten tiimoilta. Jos tämä tulkinta on väärä ja vanhemmilla ei ollut vallankäyttötyyppiset motiivit, niin siinäkin tapauksessa on oikein että he soittavat ja kysyvät että eihän ap loukkaantuntu yllätyshäipymisestä.
[/quote]
Näin mäkin tekisin, JOS siis tuollainen erikoinen marttyyri-häipymis-asenne olisi ollut aikaisemminkin nähtävissä.
Jos omassa tilanteessani vanhempani olisi tehneet noin, niin soittaisin ja kysyisin, että mihin lähtivät tjms.. Olettaisin, että olisivat menneet kaupoille tjms eivätkä halunneet herättää tai heillä olisi aikaiseen lähtöön joku isompikin syy jolloin soittaisin ja kysyisin toki asiaa..
Mutta jos lapsuudesta asti olisi ollut närää ja käytös olisi ollut aivan karmivaa, niin ylläolevan teksti voisi olla mahdollinen...
Mun mielestä yhteydenottovastuu on muutenkin sillä osapuolella joka häipyy ilmoittamatta mitään. Jos jostain syystä itse tekisin niin, mitä en kyllä ikinä tekisi muutenkaan, niin sitten soittaisin perään joskus yhdeksältä että lähdettiin jo meneen ja selitys miksi.
"They left before the sun came up that day..."
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:10"]
Ongelma ei ole se että vanhemmat lähtivät aikaisin vaan se että siitä ei kerrottu etukäteen, edes pientä lappua jätetty pöydälle. Ei tuo ole normaalien ihmisten käytöstä.
[/quote]
missä ap noin sanoo, ei missään. Mistä keksit, etteivät vanhemmat kertoneet lähtevänsä aamulla?
Voisivat olla minun vanhempiani, niin tutulta kuulostaa. Tuo on vallan käyttöä heidän puoleltaan, uskon, että ap kyllä tuntee vanhempansa. Nyt pysy mukana ap, olen ollut samassa tilanteessa ja tiedän ettei ole helppoa.
Suosittelen myös terapiaan hakeutumista, jos mahdollista. Lapsen saatua nämä asiat nousevat usein entistä,kovemmin pintaan, kokemusta on.
Piti olla siis yllä pysy lujana, ei mukana.
Asia selvisikin sitten. Olivat lähteneet aamukahville muualle. Soittelivat yhdeksän aikaan, että mitä tuovat kaupasta.
Olinkin aika epäuskoissani, että tämmösen tempun voisivat tehdä.
ap.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 08:31"]
[/quote]
Mulla on kai ihan normaalit vanhemmat, asuivat 300km päässä kun esikoinen syntyi. Menin vanhemmille kylään kun vauva oli 5vkoa ja silloin näkivät vauva ekan kerran. Toinen lapsi syntyi kun välimatkaa oli 800km, silloin meni useampi kuukausi ennen kuin kävin heillä kylässä lasten kanssa.
En pitänyt mitenkään ihmeellisenä.
[/quote]
Niin, SINÄ menit. En mäkään pidä ihmeellisenä JOS vanhemmat on sairaita tms syystä kyvyttömiä matkustamaan itse lapsen luo. Jos on terveet ja ajokykyiset isovanhemmat jotka omistaa auton /joukkoliikenneyhteyksien päässä molemmat, te ja isovanhemmat, on vähän eri juttu että vaativat ajamaan pikkuvauvan kanssa näytille eivätkä itse viitsi/ei kiinnosta lähteä matkustamaan pitkän matkan päähän.
Puhuitteko illalla, mihin aikaan lähtevät?