Voiko kaikki keittokirjat heittää menemään?
En edes muista, koska olisin sellaisen avannut, kun netistä löytyy kaikki.
Kommentit (24)
Et sinä siihen palstalaisten lupaa tarvitse. Tee niin kuin itse parhaaksi näet.
Minä teen niin että skannaan kokeilun arvoiset ohjeet itselleni ylös sähköisesti ja sitten vien keittokirjat kirjaston poistohyllyyn josta halukas saa ottaa itselleen. Jotkut erikoiset kirjat jätän itselle mutta suurimmasta osasta pyrin pääsemään eroon. Tämä on eräänlainen ikuisuusprojekti johon palaan aina silloin tällöin. Nyt en ole moneen kuukauteen jaksanut tutkia mistä luopuisin seuraavaksi (niitä riittää siis).
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata!
Mukavampi selailla laadukasta keittokirjaa, kuin nettiä. Säästäisin kaikki hienot kirjat.
Mutta ilmiselvästi ap:n mielestä on mukavampi katsoa ohjeet netistä jos hän ei ole keittokirjoja avannut.
Minulla on yli 100 keitto- ja leivontakirjaa enkä aio niistä luopua.
Keräilen.
Entäpä jos internet kaatuu.
Kannattaa tallettaa omalle koneelle ohjeet ja tehdä oma sähköinen keittokirja.
Vierailija kirjoitti:
Ei se oma konekaan ikuinen ole. Joku pilvipalvelu ennemmin.
Minulla on pari satavuotiasta keittokirjaa enkä luovu! :D Niissä on kaikki ohjeet esim. kalalajien tunnistukseen, sian pilkkomiseen, oravasoppaan ja muihin hyytelöisiin kansanperinteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilvipalvelut = jonkun vieraan ihmisen kone.
Kannattaa mielummin polttaa levylle tai usbille tms.
Vierailija kirjoitti:
Jos niin käy, niin loppuu kyllä ruoan tuotanto, kuljetus ja myyntikin.
Kotikokki keittokirjan säilyttäisi tai jonkun vanhan keittokirjan, muut on yleensä ottaen täynnä ihmeellisiä ohjeita,bjoihin pitää hommata jotain ihmeellisiä aineita, joita ei saa mistään. Paljon on näitä huijaus keittokirjoja, joiden ohjeita ei kukaan koskaan ees kokeillut ja jos on niin lopputulos on ollu huonoa. Hienot kuvat plänttästy, mutta maku ihan hirvee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilvipalvelut = jonkun vieraan ihmisen kone.
Kannattaa mielummin polttaa levylle tai usbille tms.
Nuo tallennusvälineet ovat jo tulleet aikansa päähän. Eihän nykytietokoneissa ole enää levyasemiakaan.
Hassua, mä ajattelin lähteä koluamaan antikvariaatteja sitten kun pandemia on ohi, koska mua kiinnostais todella vanhat keittokirjat. Itse lueskelen omistamiani keittokirjoja ihan huvin vuoksikin koska niistä huomaa miten ajat ovat muuttuneet. Esim. 90-lukulaisen broileriaiheisen keittokirjan reseptit muutamaa poikkeusta lukuunottamatta alkavat sanoilla "sulata kokonainen broileri".
En myöskään jaksa raahata läppäriä keittiöön joten olen lempireseptini koonnut vanhanaikaisesti (fyysiseen) kansioon josta ne löytyvät helposti.
"Heitä menemään" ne johonkin kirjakirppikselle, paikalliselle nettiroskalavalle tai mihin tahansa sellaiseen paikkaan, josta joku tarvitseva ne löytää.
Minusta joku nettivehje on erittäin epäkäytännöllinen kuuman hellan, roiskuvien rasvojen, pölyävien jauhojen ym. ääressä varsinkin lasten kanssa.
Oikealta aukeamalta avattu ja läpinäkyvään muovipussiin sujautettu keittokirja pysyy siistinä ja käyttökelpoisena seuraavillekin sukupolville. Ei haittaa, vaikka sitä käsittelee rasvaisilla käsillä, eikä siinä tule mikään näytönsäästäjä päälle juuri silloin, kun on tarkistamassa jotain mittaa kesken kaiken.
Jos internet kaatuu, se ei onneksi merkitse ruuantuotannon loppumista. Ehkä ilman vähäisintään omaa ruuanhankintaa elävien elämä vaikeutuisi, koska logistiikka takkuilisi.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, mä ajattelin lähteä koluamaan antikvariaatteja sitten kun pandemia on ohi, koska mua kiinnostais todella vanhat keittokirjat. Itse lueskelen omistamiani keittokirjoja ihan huvin vuoksikin koska niistä huomaa miten ajat ovat muuttuneet. Esim. 90-lukulaisen broileriaiheisen keittokirjan reseptit muutamaa poikkeusta lukuunottamatta alkavat sanoilla "sulata kokonainen broileri".
En myöskään jaksa raahata läppäriä keittiöön joten olen lempireseptini koonnut vanhanaikaisesti (fyysiseen) kansioon josta ne löytyvät helposti.
Mulla reseptit on kuvina pilvessä jonne pääsen käsiksi kännykällä tai tabletilla. Organisoinnin hoidan läppärillä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tässä keittokirja vuodelta 1951 ja ensimmäinen vilkaisemani kanaresepti alkaa:
Kanat puhdistetaan (katso paistettu teeri n:o 502). Ne keitetään pehmeiksi vähässä suolalla (tämä ei ole minun kirjoitusvirhe), valkopippurilla ja inkiväärillä maustetussa vedessä ja nahka poistetaan.
Kalkkunat ja jänikset pidetään 4-5pv riippumassa minkä jälkeen puhdistetaan ja sidotaan.
Tämä on sitä katoavaa kansanperinnettä jonka ei pidä antaa kadota. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään jaksa raahata läppäriä keittiöön joten olen lempireseptini koonnut vanhanaikaisesti (fyysiseen) kansioon josta ne löytyvät helposti.Minulla on tässä keittokirja vuodelta 1951 ja ensimmäinen vilkaisemani kanaresepti alkaa:
Kanat puhdistetaan (katso paistettu teeri n:o 502). Ne keitetään pehmeiksi vähässä suolalla (tämä ei ole minun kirjoitusvirhe), valkopippurilla ja inkiväärillä maustetussa vedessä ja nahka poistetaan.
Kalkkunat ja jänikset pidetään 4-5pv riippumassa minkä jälkeen puhdistetaan ja sidotaan.
Tämä on sitä katoavaa kansanperinnettä jonka ei pidä antaa kadota. :)
No musta joku toinen saa säilöä tuollaisen kansanperinteen ja voin itse elää minimalistisemmin ja vapaammin :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pari satavuotiasta keittokirjaa enkä luovu! :D Niissä on kaikki ohjeet esim. kalalajien tunnistukseen, sian pilkkomiseen, oravasoppaan ja muihin hyytelöisiin kansanperinteisiin.
Näitä ohjeita tarvitaan usein 👨🍳, minulla myös Pienviljelijäemännän keittokirja, 30-luvulta,
Kirjat on hieno sisustuselementti, itsellä keittiössä erillinen kaappi jossa mm. keittokirjat.
Juurikin tuo netin epäkäytännöllisyys..
Ei kannata!
Mukavampi selailla laadukasta keittokirjaa, kuin nettiä. Säästäisin kaikki hienot kirjat.