Taaperoiden äidit vastatkaa
Eli olin vahtimassa 3 vuotiasta serkkuani ja olimmme leikkipaikalla jossa iso kiipeilyteline ja autoin serkkuani kiipeämään sinne, nostin häntä tikkaissa yms. Silloin joku random lapsen äiti tuli pyytämään, että en antaisi hänen 2-3 vuotiialle taaperolle merkkiä että sinne kiipeäminen on okei, koska hän kielsi sen lapseltaan.
Kehtaatteko oikeasti pyytää tuollaista?
Kommentit (11)
En kehtaa. Selitän omalle taaperolle, et me ei mennä sille, ja that’t fine. Keksitään muuta kivaa, tuon ikäistä helppo harhauttaa muualle.
Eipäs muuta kuin onnea tuolle äidille valitsemallaan tiellä.
Ai niin, piti vastata. No en tietenkään.
Tuon ikäisten tekemisestä päättää vanhemmat. Raivareita loppuu kivat jutut ja lähdetään pois.
Omat lapseni ovat jo isompia, mutta en ole kyllä koskaan olettanut että koko maailma pyörii minun lasteni ja minun asettamieni sääntöjen mukaan. Eri perheissä on eri säännöt. Toiset vanhemmat sallii lapsilleen enemmän, toiset vähemmän. Jotkut kannustaa rohkeuteen ja omatoimisuuteen (kuten kiipeilyyn) ja toiset on pelokkaampia.
Se äiti joka sinua puhutteli on aivan itse vastuussa siitä, mitkä säännöt hän lapsilleen asettaa. On aivan asiatonta olettaa että kaikki muutkin noudattavat hänen sääntöjään.
No ne telineet on periaatteessa suunniteltu niin, että jos ei osaa itse kiivetä sinne, niin sitten se on isommille tarkoitettu. Niin että monet pitää sääntönä, ettei auteta ylös, ja tokihan se onkin tarkoitus että lapset kiipeilee eikä että niitä nostellaan sinne. Puistotädeillä ja hoitajilla myös sääntö ettei auteta kiipeilemään.
Tosin käytännössä homma ei toimi näin, vaan usein on telineitä johon pieninkin pääsee ylös mutta josta on joku suora pudotus tyhjyyteen. Ihmettelen kuka niitä suunnittelee. Mm. Turun Seikkiksen laivasta minun lapseni tuli selälleen alas joskus 1,5 vuotiaana, toki alusta oli pehmustettu. Toisaalta on lälläritelineitä joihin ei pienet pääse, en tiedä kenelle ne on suunnattu. Ja välttämättä ei ole mitään pienille. Siksi itse kyllä välillä autan ylös ja välillä pienempänä kielsin menemästä vaikka pääsikin.
Sitten on näitä toisen ääripään äiteijä, jotka työntää yksivuotiaansa korkeimpaankin telineeseen kun ei se itse pääse, ja siellä se jumittaa, kun ei pääse eteenpäin eikä itse alas. Isommat harppoo ylitse. Esim. Seikkiksen linnassa.
Heh, voisikin mennä tänään puistoon ja huutaa kaikille siellä oleville perheille, että kaikkien ipanat käyvät nyt laittamassa kurahousut jalkaan, kun meidän Toope-Perttiinallakin on, ja hänelle tulee paha mieli, jos muilla ei ole!
8 elikkäs teline oli juuri sellainen että hän pääsi itse ylös mutta kuitenkin meinas tippua joissain kohtaa ylhäällä eli niissä kohdissa autoin.
T. Ap
Kai nauroit päin naamaa