Minulla on korona ja asun soluasunnossa - mitä nyt sitten?
Kommentit (23)
Jos teillä on kaksi vessaa, kannattaa sinun käyttää vain toista ja muiden vain toista.
Itse asiassa kaikki samassa asunnossa asuvat joutuvat karanteeniin.
Mikäli kotitaloudestasi yksi henkilö sairastuu, koskee siitä aiheutuva karanteeni kaikkia samassa asunnossa asuvia. Tämä pätee myös soluasuntojen kohdalla. Yhteisten tilojen, kuten pesutuvan käyttö on kielletty, mikäli epäilet sairastumista.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on kaksi vessaa, kannattaa sinun käyttää vain toista ja muiden vain toista.
Ei ole toista vessaa.
Niin joo, ja olen lähettänyt kämppiksen ostamaan ruokaa.
Ei ollut mun vika. Eipä kukaan olensoittanut ja määrännyt karanteeniin ja antanut ohjeita.
No ei mitään sen kummempaa, kuin muillakaan ei-yksinasuvilla, kuten perheellisillä. Sairastat siellä ja muut ovat tod.näk. karanteenissa. Eipä tuolle mitään voi.
Ei kai mitään. Yrität vaan parantua.
Ettehän te samaa taloutta ole.
Jos olisin ne muut siellä solussa, ottaisin yhteyttä ylioppilaille asuntoja välittävään toimistoon ja pyytäisi väliaikaisesti toista soluasuntoa. Tai sitten hotelliin kahdeksi viikoksi karanteeniin.
Hyvä että kysyt karanteeniohjeita Vauva-palstalta, etkä esim. oppilaitokseltasi tai opiskelija-asuntosäätiöltä.
Noh, on kyllä aika sika juttu muille kämppiksille.
Luulisi nyt et olisi halvempi laittaa mut johonkin karanteenikämppään kun maksaa tehohoitopaikkoja sit myöhemmin.
Tai nyt edes soittaa mulle ja antaa ohjeet.
Onko asunnon vessassa ikkuna? Pidä se auki aina, kun käyt vessassa. Desinfioi hanat ja ovenkahvat, WC-pytty aina, kun käyt vessassa.. Älä mene yhteiskeittiöön, pyydä muita tuomaan sulle ruoka. Tuulettakaa koko asunto monta kertaa päivässä, etenkin silloin, kunnjoudut liikkumaan yhteistiloissa. Pikaista paranemista!
Vierailija kirjoitti:
Pysyttelet omassa huoneessa. Pyydät asuinkavereitasi tuomaan sulle ruoat huoneen ovelle. Liikut välttämättömät maski päässä (vessaan, ellei sinulla ole omaa). Peset ja desinfioit kaikki, mihin kosket.
Maski ei nyt auta tuossa tilanteessa käytännössä yhtään mitään. Yhteinen pieni tila, jossa ilma ei kunnolla vaihdu, niin se ilma on täynnä virusta melko nopsaan, oli maski päässä tai ei.
Jos olet oikeasti saanut koronadiagnoosin, niin sun lähipiirisi (mukaanlukien samassa taloudessa asuvat) on jo terveydehuollon jäljitystoiminnossa kartoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että kysyt karanteeniohjeita Vauva-palstalta, etkä esim. oppilaitokseltasi tai opiskelija-asuntosäätiöltä.
Mitä se nyt heille kuuluisi? Sitäpaitsi on lauantai eikä tämä ole opiskelija asunto.
Kunnan lääkärin piti soittaa ja antaa ohjeet muttei kyllä mitään soittoo tullut tähän asti.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet oikeasti saanut koronadiagnoosin, niin sun lähipiirisi (mukaanlukien samassa taloudessa asuvat) on jo terveydehuollon jäljitystoiminnossa kartoitettu.
Mitä ihmeen jäljitystoimia kun ne eivät edes ole viitsineet soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin joo, ja olen lähettänyt kämppiksen ostamaan ruokaa.
Ei ollut mun vika. Eipä kukaan olensoittanut ja määrännyt karanteeniin ja antanut ohjeita.
Ja oman pään käyttöä et sitten ole lainkaan kokeillut
Älä kerro kenellekään, että sinulla on korona. Jos joku kysyy niin teeskentele, että se on tavallista flunssaa. Näin et joudu väkisin karanteeniin.
Pysyttele huoneessasi ja muut tuovat ruokaa oven taakse. Käy vessassa maskin kanssa ja vedä vessa niin, että kansi on kiinni. Desifioi kahvat ja hana etc. Käytä omaa pyyhettä ja saippuaa.
Jos sinulla on todettu koronavirustartunta, kaikki, joiden kanssa olet ollut viimeisen 2 viikon kuluessa pidempään samoissa tiloissa, ovat altistuneet. Todennäköisesti siis myös kämppäkaverisi.
Jos sinulla on tartunta, sinun pitää olla eristyksissä, ja samassa asunnossa asuvat karanteenissa. Ne koronavirukset eivät tiedä, onko teillä omat vai yhteiset rahat. Se hyppää nenäkarvaan kiinni, jos se saa mahdollisuuden.
Pysyttelet omassa huoneessa. Pyydät asuinkavereitasi tuomaan sulle ruoat huoneen ovelle. Liikut välttämättömät maski päässä (vessaan, ellei sinulla ole omaa). Peset ja desinfioit kaikki, mihin kosket.