Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko vanhat vanhempanne alkaneet käyttäytyä päättömästi tai huikentelevaisesti? Kertokaa esimerkkejä

Vierailija
14.11.2020 |

Meillä alkoi käyttää rahaa ihan järjettömiin juttuihin, joilla ei ole mitään merkitystä. Myös yrittää määräillä jälkipolvensa tekemisiä koko ajan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun dementian oireita tuo käytös myös, kannattaa ajatella.

Vierailija
2/10 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat enemmänkin säästäväisiä. Ovat yli 70-vuotiaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairauden edetessä alkoi tilailla puhelinmyyjiltä kaiken mahdollisen, mitä tyrkytettiin: lehtiä, vitamiineja, arpoja... Hirveästi vaivaa oli niiden peruuttamisessa ja palauttamisessa. Yhdessä vaiheessa eksyi milloin mihinkin, kerran poliisit toivat kotiin kun oli löytynyt moottoritieltä pyöräilemästä. Tilasi törkyhintaisen putkiremontin firmalta, joka on erikoistunut huijaamaan vanhuksia ja laskuttamaan kolminkertaisesti paikallisiin firmoihin verrattuna. Yhdessä vaiheessa oli pakkomielle hamstrata ja piilotella ruokaa ja syödä pilaantuneita ruokia, mitään ei olisi saanut heittää pois, homeisista suolasienistä tuli melkein tappelu. Mutta ei ole koskaan määräillyt, ei ole sellainen persoona, ennemmin murjottaa itsekseen eikä kerro mikä on vialla.

Vierailija
4/10 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans äiti on taantunut komentelemaan samalla tavalla kuin olisin taas 15 vuotias. Voikohan olla dementiaa?

Vierailija
5/10 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vajaat 60-vuotiaat vanhemmat ovat muuttuneet paljon siitä mitä oli kun olin lapsi. Äiti oli ennen kaikille kiltti, empaattinen ja nieli kaiken kakan. Nykyään kyllästyy nopeasti ilkeisiin ihmisiin, osaa sanoa ilkeästi takaisin ja yleisestikin oppinut puolustamaan itseään. On edelleen empaattinen esim. mua kohtaan, joten osaa edelleen olla ihana ja lämmin ihminen halutessaan. Isästä on kuulemma tullut tohvelijuoppo, naukkailee viikollakin alkoa ja jos on yksin kotona, vetää ahkerammin. Ennen otti ehkä pari saunakaljaa tai konjakkipaukun pakkasilla. Nyt on humalassa jopa lapsenlapsen läsnäollessa, ennen tuo ei olisi ollut edes vaihtoehto. Isä voisi ottaa oppia äidistä, joka osaa nykyään kieltäytyä pyynnöistä. Isovanhemmat pompottelevat kympillä ja ryyppää väsymykseen ja ketutukseen. Näin aikuisena on hassua huomata tälläisiä piirteitä vanhemmista, ihan kun ei tuntisi enää

Vierailija
6/10 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kans äiti on taantunut komentelemaan samalla tavalla kuin olisin taas 15 vuotias. Voikohan olla dementiaa?

Lue otsa- oihimolohkodementiasta/rappeumasta. Oireilee kai muuten kuin muistihäiriöinä aluksi, ja iskee hyvinkin nuorille. Tuosta määräilystä en tiedä mutta lukemalla varmaan opit merkeistä.

Vierailija
7/10 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein harkitsevasti rahaa käyttänyt isä oli yllättäen hankkinut aurinkosähköjärjestelmän, jälleen joku pohjoinen firma. Ei ollut pukahtanut sanaakaan, kiva ruveta selvittelemään, oliko mitenkin kallis paukku. Olivat sanoneet, että se lisää talon arvoa. Muutama paneeli...

Vierailija
8/10 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelevät, miksi minua ei niin kiinnosta auttaa tai hoitaa heitä, vaikka ryyppäsivät ja muuten sekoilivat ollessani lapsi. Ihan tarpeeksi päätöntä.

Vierailija
9/10 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä seurata keskustelua mielenkiinnolla.

Olen 65-vuotias mummo, enkä ole huikentelevainen.

Uskoisin, että hyvä koulutus on syy, miksi en sekoile. Tottakai jos joku muistisairaus tulee niin sille ei sitten voi mitään.

Vierailija
10/10 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi halusi lunastaa kaikki ”ilmaiset lahjakortit”. Unohteli sovittuja asioita, tilaili kalliita, huonolaatuisia ja tyylittömiä remontteja asuntoon, josta omistaa vain puolet. ”Kun minä en muista mitään...” -jankutusta joka käänteessä. Sai Hgin kotipalvelun siivoamaan, pyykinpesuun ja tuomaan päivittäiset ruuat, koska ”unohti” syödä.

Nuori lääkäri piti selvänä että muistisairaudesta erittäin todennäköisesti kyse. Anoppi meni tutkimuksiin (tosin kaksi ensimmäistä tutkimusaikaa ”unohti”). Lääkärien tekemät haastattelut edelleen puolsivat muistisairaus-diagnoosia.

Aivokuvauksessa ei sen sijaan mitään muistisairauteen kuuluvia muutoksia kuitenkaan löytynyt. Henkilö oli huomiohakuisena teeskennellyt itselleen kaikki muistisairauden klassiset oireet, saanut kalliit tutkimukset ja kaupungin kotipalvelut.

Lisättäköön vielä että erittäin varakkaasta henkilöstä kyse. Ei käytä mitään yksityisiä palveluita, koska ei halua maksaa mistään mitään. Raha-asiansa on hoitanut erinomaisesti ”muistisairaudesta” huolimatta ja sijoitustoiminta ollut kannattavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi