En enää kestä kyttäävää exää!
Erosin lasten isästä pari vuotta sitten. Exän kanssa on väännetty aivan kaikesta. Teimme lastenvalvojalla sopimukset, joita ex ei noudattanut. Hyväpalkkaisen exän olisi pitänyt maksaa vain minimielatustuki. Tämä johti siihen, että laitoin elatusmaksut perintään, kun elatusmaksuja oli rästissa lähes parin tuhannen euron edestä. Ex on todella katkera tästä, mutta en siinä tilanteessa voinut muutakaan. Exän mielestä toimin väärin ja hänen mielestään tuhlaan rahoja. Ex kyttää ostoksiani jatkuvasti. Hän kommentoi lasten uusia vaatteita negatiivisesti, arvostelee vapaa-ajan tekemisiämme, valittaa jos kuulee minun ostaneeni jotain uutta. Vaihdoin uudenpaan autoon, mikä exän mielestä tarkoittaa sitä, että hän maksaa liikaa elatusmaksuja. Hän pokkana väittää maksaneensa uuden autoni. Olen siis ihan työssäkäyvä ja hyväpalkkainen, joten pystyn kyllä rahoittamaan ostokseni ihan itse. Sitä paitsi exän maksamat minimielatusmaksut eivät riitä edes ruokaostoksiin. Ex ei itse osta lapsille yhtään mitään tai vie minnekään. Tämä johtuu siitä, että hänen maksamansa elatusmaksut vie hänet konkurssin partaalle.
Onko teillä muilla tällaista? Lasten isä kontrolloi rahan käyttöäni jo suhteemme aikana, mutta sama jatkuu edelleen. Olen todella kyllästynyt siihen, että hän vahtii minua edelleen. Vaikka en erikseen hänelle mitään kerrokaan, kyllähän näkee esimerkiksi uuden autoni tai lasten uudet vaatteet. Mikä tähän auttaa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Sanonpas vain, että kannattaa miettiä tätä:
etä tienaa 2000 käteen, asumiskulut taloon 900e/kk elarit 400e/kk. (2000-900-400=700€)
lähi tienaa 2000 käteen, asumiskulut taloon 900e/kk, josta uusi kumppani maksaa 400E/kk tähän vielä lisää lapsilisät ja elarit etältä (2000-500=1500, 1500+400+100+100=2100, yhtäkkiä lähillä onkin 2100€/kk rahaa käytössään kun taas etällä on 700€. Sitten ihmetellään että miksi etä miettii lähin rahankäyttöä, kun tuokaan ei riitä...
Mistä te oikein revitte näitä absurdeja juttuja? 2000 euron nettotuloilla etä ei todellakaan tarvitse maksaa 400 euron elatusmaksuja. Netistä löytyy elatustukilaskureita, joilla asian voi todeta.
Ei sitä ostelut harmita, yrittää kai kiusaamalla saada luopumaan maksujen perinnästä. Suomipoika siinä, ja muut töpeksijät komppaa. Toki surullista kaikkineen.
Vierailija kirjoitti:
etä tienaa 2000 käteen, asumiskulut taloon 900e/kk elarit 400e/kk. (2000-900-400=700€)
lähi tienaa 2000 käteen, asumiskulut taloon 900e/kk, josta uusi kumppani maksaa 400E/kk tähän vielä lisää lapsilisät ja elarit etältä (2000-500=1500, 1500+400+100+100=2100, yhtäkkiä lähillä onkin 2100€/kk rahaa käytössään kun taas etällä on 700€. Sitten ihmetellään että miksi etä miettii lähin rahankäyttöä, kun tuokaan ei riitä...
Ei jestas.. Ei ole elarit noin isot parin tonnin tuloilla.
Ei kaikilla lähillä ole kumppania. Etä on ihan yhtälailla oikeutettu hankkimaan itselleen kumppanin jakamman kuluja. Ei se ole lähin ja lasten vika, jos kumppania ei ole.
Kyllä lähillä voi olla rahaa enemmän käytössä elareiden maksun jälkeen, mutta hän on se joka ne lapset elättää, heidän kulunsa maksaa. Ja juuri siksi niitä elareita maksetaan! Lapset kuluttaa, eivät elä pyhällä hengellä.
Kun lapset on tehnyt, niin heidän kuluihin vain kuuluu osallistua vaikka ero tulisi. Oma osuutensa kuuluu silti maksaa.
Ei muuta kuin käräjäoikeudesta haet paperin, mihin oikeus on laskenut elatusmaksun määrän. Sitten exä joko maksaa tai maksut menee ulosottoon ja maksaa.
Itse aikanaan jaksoin vääntää monta v***n vuotta exän kanssa, kun hän halusi maksaa myös vain minimit. Ja vetosi siihen, että minä saan lapsilisät ja kaikki.
Jooooo, noilla ei katettu edes poikien harrastusmaksuja. Hain elareista päätöksen käräjäoikeudesta ja sen jälkeen on sentään suostunut maksamaan. Olihan se noloa, kun oikeudessa aikuiselle miehelle selittivät, että minkä verran on kohtuullista käyttää lapsiinsa.
Minäkin olen töissäkäyvä ja väitän, että varmasti maksan enemmän poikien menoista kuin exä. Mutta eipä enää tarvii väitellä ja tapella jostain minimielareista.
Ihanko itse valitsit tämän kultakimpaleen kersasi isäksi? Ai upeeta, oli varmasti kovasti kemiaa ja sähinää housussa heti ekasta sekunnista lähtien kun persoonallisuus ei kiinnostanut tippaakaan. Ai että tätä nykyajan rakkautta, on se niin kaunista!
Vierailija kirjoitti:
Ihanko itse valitsit tämän kultakimpaleen kersasi isäksi? Ai upeeta, oli varmasti kovasti kemiaa ja sähinää housussa heti ekasta sekunnista lähtien kun persoonallisuus ei kiinnostanut tippaakaan. Ai että tätä nykyajan rakkautta, on se niin kaunista!
Totahan tässä ei kysytty, joten mene viisastelemaan jonnekin omaan trolliketjuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te oikein revitte näitä absurdeja juttuja? 2000 euron nettotuloilla etä ei todellakaan tarvitse maksaa 400 euron elatusmaksuja. Netistä löytyy elatustukilaskureita, joilla asian voi todeta.
Minä maksan 2000 nettotuloilla kahdesta lapsesta yli 300. Ap:n tapaukseen en ota kantaa, mutta joskus siihen purnaukseen on aihettakin. Meillä lähi on aktiivinen työnvieroksuja enkä ihmettele yhtään. Pystyy elämään tukiensa varassa huomattavasti leveämpää elämää, kuin työssäkäyvä etä, niin miksi ihmeessä menisi töihin? Lapset saavat huonon mallin ja pelkään heidänkin jäävän elämään tukien varaan, vaikka itse yritänkin olla näyttämättä työssäkäyvän ahdinkoani heille. Lainsäädäntö on persiillään joiltain osin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan 2000 nettotuloilla kahdesta lapsesta yli 300. Ap:n tapaukseen en ota kantaa, mutta joskus siihen purnaukseen on aihettakin. Meillä lähi on aktiivinen työnvieroksuja enkä ihmettele yhtään. Pystyy elämään tukiensa varassa huomattavasti leveämpää elämää, kuin työssäkäyvä etä, niin miksi ihmeessä menisi töihin? Lapset saavat huonon mallin ja pelkään heidänkin jäävän elämään tukien varaan, vaikka itse yritänkin olla näyttämättä työssäkäyvän ahdinkoani heille. Lainsäädäntö on persiillään joiltain osin.
Minimi yhdestä lapsesta on 163 euroa eli et sinä nyt niin paljoa maksa lastesi kuluja. Mikä olisi mielestäsi sopiva summa osallistua lastesi elatukseen? Tuskin mitään muutakaan teet heidän eteensä kompenseoidaksesi tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Estä exä somessa, puhelimessa, tulemasta sisälle ja puhumasta ylimääräisiä. Hän vie ja tuo lapsia siinä kaikki. Lapsia hän ei saa arvostella negatiivisesti, se on henkistä väkivaltaa. Silloin lapsi ei mene sinne jos jatkuu.
Eikös huoltajien pitäisi keskustella lapsen asioista. Miten se onnistuu sinun ehdottamassasi mallissa?