Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi viikkoa todella lyhyillä unilla takana, alan olla surkeassa jamassa

Vierailija
13.11.2020 |

Päähän sattuu toiselle puolelle takaraivolle eikä se mene ohi. On todella vaikea ymmärtää, mitä minulle puhutaan. Tavarat putoilevat käsistä.

Tälläviikolla olen nukkunut 12 tai 15 tuntia. Viidessä yössä.

Viime yönä vain kolme varttia. Viime viikko ei ihan niin paha.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se vielä, että töihin ihan juuri. Miten muut huonouniset pärjäätte, kun on oikein kurja jakso menossa?

Vierailija
2/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin ja hae sairaslomaa, kuulostaa huolestuttavalta. Mikä valvottaa? Ja mene yksityiselle, kunnallinen antaa vain melatoniinia unilääkkeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt lääkärissä asian suhteen? Seuraava neuvoa olet varmaan kokeillut, mutta jos nukahtamisessa on vaikeutta, parilla eurolla saat apteekista melatoniinia. Nappaat pillerin suuhun puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa.

4/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli keväällä ja alkukesästå pitkä jakso, jolloin nukuin 3-4 tuntia yössä. Nukahdin ja aina olen nukahtanut kyllä hyvin, mutta uni katkesi kesken. Olo oli aika kamala, mutta onnekseni olen jo eläkkeellä eikä tarvinnut missään töissä sekoilla. Loppujen lopuksi piti hakea lääkristä apua, jotta lääkkeiden avulla sain putken poikki. Nyt olen jo jonkin aikaa nukkunut ihan normaalisti ilman lääkkeitä. Lääkäri kyllä sanoi, että voin ihan huoletta syödä hänen määräämäänsä lääkettä vaikka miten pitkään, koska ei aiheuta riippuvuutta. Mielestäni kyllä aiheuttaa psyykkisen riippuvuuden kun on niin ihanaa varmasti saada nukkua. Eli minun neuvoni on : hae apua!

Vierailija
5/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti parin unettoman yön jälkeen alan stressaamaan siitä että pelkään ettei seuraavanakaan yönä saa nukuttua.  

Nykyisin olen opettanut itselleni, että siitä ei kannata hermoilla ja yritän ottaa rennosti.

Minulle auttaa perinteinen rentoutusharjoitus ennen nukkumaan menoa, viileä makuuhuone ja unisukat. 

Jätin myös älylaitteet pois parituntia ennen aiottua nukkumaanmenoa.

Vierailija
6/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus on perseestä ja pilaa koko elämän. Tilanteesi kuulostaa jo aika pahalta jos sinulla ei ole ollut yhtään parempaa yötä välissä tuossa ajassa. Käytätkö mitään lääkitystä nukahtamisen tukena?

Vierailija
7/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avun piiriin mars! Saatat olla tietämättäsi vaikka vakavasti sairas.

Vierailija
8/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa heti aika lääkäriin, siitä se lähtee. Saat sairaslomaa ja unilääkkeet.

Vierailija
9/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, oli lohdullista lukea näitä. Taipumushan tää on ja aina uudelleen syksyisin ja keväisin. Melatoniini ei valitettavasti auta, ja monet lääkitykset kokeiltu. Kuuriluontoisesti voisin saada sellaista, mikä toimii.

Onneks en ole esim hoitoalalla tai auton ratissa.

Mut ei toimihenkilönäkään sellainen ”häh?ööööh?” -tason aivotoiminta lohduta.

Mitään erityistä ei ole tapahtunut, enkä stressaa tai jännitä unen tuloa, vaan suhtaudun siihen sillä tavalla mittaamattomasti. Tulee jos on tullakseen. Kaikki on jo nähty siltä saralta.

Kai se on lääkäriin raahauduttava. Oon muuten terve ja hyväkuntoinen, joten sen verran harvoin tonne asiaa, että aina joku tyyppi, jota en oo tavannut aiemmin. Kyllä työterveydessäkin tuntuu, kuin katsottaisiin kuin väärinkäyttäjää.

Se tässä harmittaa eniten, kun niin usein sanotaan, että se uni tulee kyllä sitten kun on tarpeeksi väsynyt. No, ei se parissa tai kolmessa viikossa taida tulla mulle pelkästään sen vuoksi. Oon kyllä kokeillut useamman kerran.

Mä en pystyis edes kirjoittamaan tätä ilman sanelua.

Vierailija
10/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 siis ap

Vierailija
11/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, oli lohdullista lukea näitä. Taipumushan tää on ja aina uudelleen syksyisin ja keväisin. Melatoniini ei valitettavasti auta, ja monet lääkitykset kokeiltu. Kuuriluontoisesti voisin saada sellaista, mikä toimii.

Onneks en ole esim hoitoalalla tai auton ratissa.

Mut ei toimihenkilönäkään sellainen ”häh?ööööh?” -tason aivotoiminta lohduta.

Mitään erityistä ei ole tapahtunut, enkä stressaa tai jännitä unen tuloa, vaan suhtaudun siihen sillä tavalla mittaamattomasti. Tulee jos on tullakseen. Kaikki on jo nähty siltä saralta.

Kai se on lääkäriin raahauduttava. Oon muuten terve ja hyväkuntoinen, joten sen verran harvoin tonne asiaa, että aina joku tyyppi, jota en oo tavannut aiemmin. Kyllä työterveydessäkin tuntuu, kuin katsottaisiin kuin väärinkäyttäjää.

Se tässä harmittaa eniten, kun niin usein sanotaan, että se uni tulee kyllä sitten kun on tarpeeksi väsynyt. No, ei se parissa tai kolmessa viikossa taida tulla mulle pelkästään sen vuoksi. Oon kyllä kokeillut useamman kerran.

Mä en pystyis edes kirjoittamaan tätä ilman sanelua.

Pystytkö nyt viikonloppuna kokeilemaan tällaista:

Päätät että et mene nukkumaan tai lepäämään, vaan valvot ja olet jalkeilla pitkään, merkittävästi yli 16 tuntia putkeen. Eli olet vaan jalkeilla ja puuhastelet mitä puuhastelet, kunnes olet totaalisen uupunut, niin uupunut että nukahdat heti jos istut vaikka sohvalle.

Eli ideana kerätä niin massiivinen määrä unipainetta että keholla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nukkua heti kun istut alas.

Erittäin epämiellyttävä keino, mutta toimi mulla viime keväänä kun olin tuossa sun tilanteessa (olen kärsinyt kausittain unettomuudesta viimeiset 15 vuotta)

Vierailija
12/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut sama tilanne nyt jonkun kuukauden verran. Herään kahden tunnin nukkumisen jälkeen enkä saa enää unta. En ole herätessä erityisen ahdistunut mistään, uni vaan katkeaa. Olo on aika huono, sydän muljahtelee ja päässä humisee, ajantaju sekaisin. Pärjään joten kuten, koska olen jo valmiiksi vaan kotona enkä vastuussa muusta kuin itsestäni.

13/15 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita heti tänään lääkäriin tai työterveyteen. Olet varmasti kokeillut jo kaikki kotikonstit, joten ei kannata pitkittää avun hakemista. Tarvitset jotain apua nukahtamiseen. Lääkäri saattaa määrätä jotain verikokeitakin, että voidaan sulkea pois unettomuuden taustalla olevia mahdollisia syitä. Sairaslomakin voisi olla tarpeen, ettei tarvitse murehtia nukkumisen lisäksi töissä jaksamista. Ei noin lyhyillä yöunilla voi edes jaksaa töissä. Hae apua heti tänään. Tsemppiä sinulle! 

Vierailija
14/15 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Sain eilen työterveydestä z-lääkekuurin noin viikoksi.

Harmittaa tietysti, ettei tähän löydy sellaista syytä, mihin voisin käydä käsiksi muuten, ei oo mitään karsittavaa iltadatailua tai hulluja ruokarytmejä tms.

Vuorokausirytmi on aina ollut useita tunteja vialla, mut yleensä riittää se ”sinnillä ylös ja uupumuksesta nurin”. Mutta kyllä se lekuri tän ihan tosissaan otti ja miettii, millä vois selvitellä pysyvämmin, soittaa ensi viikolla.

Nyt oon siis nukkunut yhden yön.

11 kertoikin hyvin, miten sen rytmin sais ihan kunnolla isommin siirtymään. Kiitos!

Toivottavasti myös 12 saisi apua.

Vielä tänäänkin tuli hyvä mieli tästä tuesta ja myötätunnosta täällä.

Vierailija
15/15 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se vielä, että töihin ihan juuri. Miten muut huonouniset pärjäätte, kun on oikein kurja jakso menossa?

Juu. Jatka samaan malliin, kun kerran haluat kituuttaa ja ihmetellä.

Mitäköhän varten meillä on terveydenhoito ja siellä lääkäreitä?

Kyllä Mää suuresti ihmettelen.

Oikeesti: Olet jo ihan uupunut. Mene nyt lääkäriin siitä ihmettelemästä. Mene vaikka päivystykseen, jos et saa aikaa tilattua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme