Mikä on riittävä puskuri tilillä?
Olen säästellyt tilille puskuria pahan päivän varalle ja sen jälkeen aion vihdoin alkaa laittaa rahaa sijoituksiin. Millainen puskuri teillä on tilillä? Tiedän, että sen tarve on yksilöllinen ja riippuu taloude menoista ym., mutta noin suunnilleen. Onko teillä tuhansia vai kymmeniätuhansia kassassa?
Kommentit (8)
Mulla ei ole puskureita muualla, kun autossa.
No mulla ei ole vielä toteutunut, kun oli niin pitkä aika pätkätöitä, uudelleen koulutus ja työttömyyttä mutta tavoite on, että vuoden selviäisi välttämättömistä menoista + pieni puskuri yllättäviin tilanteisiin. Eli asumiseen ja elämiseen liittyvät kulut vuodeksi sekä tonni tai pari sen päälle olis mulla tavoite. Vuodessa uskon kyllä keksiväni jonkun yritysidean, jos ei töitä löydy puolessa vuodessa, mikäli työttömäksi jään. Sairastumisenkin kestää joksikin aikaa tällä puskurilla. Vaatteita ja kulutustavaroite en tiukassa tilanteessa osta, ellei ole ihan välttämätöntä tyyliin ainoat talvikengät hajoaa lopullisesti.
Sadalla tuhannella pärjää jokin aikaa.
Mulla on reilun vuoden nettopalkkaa vastaava summa säästössä. Tileillä ja rahastoissa. Lisää kertyy toki ajan. Lisäksi vakuutus joka maksaa n. vuoden nettopalkkaa vastaavan summan verottomana vakavan sairauden sattuessa. Työttömyyttä en pidä kohdallani kovin todennäköisenä, mutta sairauteen olen halunnut varautua erikseen.
Sanoisin, että vuoden palkka pitäisi löytyä aina säästötilillä.
Eikö yleinen ohje ole, että kahden kuukauden palkka.
Vierailija kirjoitti:
Eikö yleinen ohje ole, että kahden kuukauden palkka.
Muistaskseni se oli kolmen kuukauden palkka. Mutta sama ajatus kuitenkin.
Minulla on 20 000 euroa. Olen tätä nykyä työtön, niin se raha on todellakin nyt iso turva ja jos jotakin ikävää sattuisi.