Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helpottiko Alkaa tekemään -muodon hyväksyminen elämääsi?

Vierailija
09.03.2014 |

ja jos niin miten?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vaan nyt, onkii paljohelponpaa kirjottaa Suomee kui, ennen! Oikein hyvä muoto ainaskii minunkin mielestä aina: ei tarttis niin nipottaa siittä Suomenkielenkieliopista?

Vierailija
2/9 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 01:37"]

ja jos niin miten?

[/quote]

unohtuiko, ehkä välimerkit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä helpottanut vaan sensijaan alkoi rankasti vituttamaan tälläinen Suomenkielen raiskaus ja perinteiden rikonta kun kaikki pitää virallisesti hyväksyä koska joku eivaanosaa eikä opettelekkaan.

Hyi saakeli mitä tekstiä. :D Mutta vakavasti puhuen, en käytä alkaa tekemään -muotoa vieläkään, koska se kuulosta mulle edelleen virheeltä.

Vierailija
4/9 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tavallaan helpotti. Mun kielitajun mukaan se 3. infinitiivi on juuri se oikea. Oikeastaan olen halunnut kysyä näiltä tämän asian tiimoilta sydänjuuriaan myöten loukkaantuneilta, millä logiikalla se 1. infinitiivi on oikea, kun kaikki muut aloittamista tai alkamista tarkoittavat verbit (ryhtyä, ruveta, aloittaa) vaativat sen 3. infinitiivin.

Ymmärrän kyllä, että maallikoiden on vaikea käsittää tämän olevan pelkkä oppitekoinen sääntö, mutta silti reaktiot huvittaa. En osaa sanoa, koska tämä sääntö on vakiintunut, veikkaan Setälän kielioppia. Sellainen tutkija kuin Ilona Herlin osaisi todennäköisesti vastata kysymykseen, jos en nyt ihan väärin muista, niin hän piti Kotikielen seurassa joskus takavuosina luennon, joka käsitteli tai ainakin sivusi aihetta, mutta valitettavasti en ollut itse paikalla.

Vierailija
5/9 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan helpota, koska en ole vielä kunnolla uskonut että se 'alkaa tekemään' on täysin yhtä hyvä muoto. Voiko siis rauhallisin mielin käyttää tuota omaa suuhunsa sopivaa muotoa, vai tuleeko kuitenkin leimatuksi juntiksi, jos sitä käyttää (puheessa tai tekstissä)? Pitäisikö kuitenkin suosita tuota aiemmin oikeaa muotoa?

Vierailija
6/9 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 02:52"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 01:37"]

ja jos niin miten?

[/quote]

unohtuiko, ehkä välimerkit

[/quote]

Tuliko sulla liikaa?

Vierailija
7/9 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotti. Alkaa tekemään -muodon salliminen oli askel kohti parempaa yhteiskuntaa. Nyt kun vielä tasa-arvoinen avioliittolaki ja kannabiksen dekriminalisointi toteutuisivat, asiat olisivat täydellisen hyvin!

Vierailija
8/9 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni olankohautuksella. En ala itse käyttää kyseistä taivutusta, mutta ei se tähänkään asti pahin päänsärkyni äidinkielen runtelussa ollut. Yhdyssanojen osaamattomuuden lisäksi ilkeimmältä näyttää juuri nyt taivutus "mä en pysty ymmärtää".

Vierailija
9/9 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkoi helpottamaan, hiljalleen, kuin varkain. Nyt olen onnellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi