Marjahillot, puolukka, poronliha- miten syötte leipäjuustonne?
Olin opiskelijajuhlissa joissa leipäjuusto oli leikattu paloiksi ja juustopaloilla oli erilaisia hilloja ja kokonaisia marjoja, poronlihaa, omenasosetta. Juustokin oli itsetehtyä niin se oli aika ihanaa.
Kommentit (19)
Oi nam, kuulostaa hyvältä! Itse syön sitä ihan arkisesti leivän päällä ja joskus hedelmien kanssa.
Leikkaan kiekosta palasen ja ääntä kohti.
Pilkon kahvikuppiiin ja kahvin kaadan päälle.
Syön ihan sellaisenaan. Yksinkertainen on tässä(kin) parasta. :)
kiva että jotkut muutkin opiskelijabileissä huomaa muutkin tarjoilut kuin viinaboolin!
Olen yksi niistä hiljaisista tytöistä jotka näitä yllätyksiä opiskelijajuhliin kyhäävät!
voita ja kinkkua päälle, kurkkua, tomaattia. Syon sen leipänä. Olen metsuri ja syön paljon noita, koko kiekon kerralla isosta muotista. Joskus laitan emmenntaaliakin päälle ja salaatinlehtiä
Ihan vain kylmänä hillahillolla. Kokeilin kerran lämmittää, mutta ei toiminut.
Poronlilhan syön makean puolukkasurvoksen (silti vähemmän makeaa kuin tyypillinen hillo) ja perunamuusin kera.
Vierailija kirjoitti:
Poronlilhan syön makean puolukkasurvoksen (silti vähemmän makeaa kuin tyypillinen hillo) ja perunamuusin kera.
Leipäjuuston voi lämmittää myös paistinpannulla voissa, tulee hyvää. Sitten hilloa päälle.
Yleensä lämmitän mikrossa, että sulaa vähän. Varmaan moukkamaista joidenkin mielestä. Joskus syön kylmänä lakkahillon kanssa.
Nuotiolla sulatan tikussa ja laitan kahviin. Joskus laitan makkaran päälle tai grillaan savussa koko kiekon nuotiossa. Vanhemmasta leipäjuustosta saa kivaa raejuustoa kun juusto kypsyessään hieman kuivuu. Pudasjärvellä tuota kuivattua keltaisina pieninä paloina esiintyvää juustoa säilytetään perinteisesti poronsarvessa kahviin laitettavaksi. Siitä tulee sana sissijuusto tai kikkijuusto alunperin, se sarvi ja kellanvihreät hiutaleiset murut muistuttaa sitä mitä sanalla vaikka armeijassa tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipäjuuston voi lämmittää myös paistinpannulla voissa, tulee hyvää. Sitten hilloa päälle.
Ehkä sinusta. Tuo oli kuitenkin minun mieltymykseni
Sellaisenaan.
Terveisin,
Puolukka
Tuoreen ruisleivän päällä tai ihan vain paljaaltaan.
Viinirypäleiden kanssa. Lapsuudenkodissa ripoteltiin vain vähän suolaa sen päälle ja hyvää oli niinkin.
En syö leipäjuustoa. Kokeilin itse tehdä ja se tuli syötyä mutta eipä se oikein mun juttu ole.
Vierailija kirjoitti:
Se on juustoleipä.
Niin on
No en noin hienosti. Syön kaupasta ostetun leipäjuuston lakkahillon kanssa cocktail-tikuilla.