Avoin yliopisto ja harjoittelun suorittaminen, se uusi sääntö?
Help!
Avoimen yliopiston kautta olisi tarkoitus suorittaa sosiaalityön perus- ja aineopinnot. Ilmeisesti ennen harjoittelun pystyi tekemään avoimen kautta, mutta nyt on aika tuoreeltaan tullut jokin uusi sääntö, että ei enää avoimen kautta voi suorittaa?
Olen koittanut kahlata yliopiston nettisivuja läpi, mutta en oikein löydä etsimääni tietoa. Olisiko täällä siis joku, joka varmuudella tietäisi tästä enemmän?
Voiko harjoittelun suorittaa siis vasta sen jälkeen, kun on mahdollisesti hyväksytty yliopistoon suorittamaan maisterin tutkintoa?
Kiitos sille joka tietää ja jaksaa vastata! :)
Kommentit (21)
Eikö ole?
Kaverini minulle kertoi tuosta, että tiedänhän siitä uudesta systeemistä, että enää ei voi suorittaa harjoittelua avoimen kautta. Ei minulla siitä mitään sen kummempaa tietoa olekaan. Eli siis harjoittelu suoritetaan maisteritutkinnon yhteydessä?
Tätähän tarvitaankin; lisää byrokratiaa eikä helpotuksia.
avoimestahan ei saa todistusta joten epäilen ettei voi edes suorittaa harjoittelua.
Ei ainakaan kasvatustieteissä ole mitään harjoittelua ollut. Siis avoimen puolella.
https://www.avoin.jyu.fi/fi/opiskelu/tavoitteena-tutkinto/usein-kysytty…
täältä voit tutkia asiaa
Kyllä näin on. Etkä siis avoimen kautta pysty enää saamaan itsellesi sijaispätevyyttä tästä syystä.
Sijaispätevyys edellyttää, että harjoittelu on tehty JA on tutkinto-opiskelijan status.
Ennen aineopintoihin kuului sosiaalityön käytännöt 2 kurssi mikä sisälsi harjoittelun. Se oli tarjolla ihan avoimen puolella se kurssi.
Sijaispätevyyttä pelkät avoimen opinnot eivät silloinkaan tuoneet siis.
Olen yrittänyt myös etsiä tuota tietoa enkä ole löytänyt. Varminta kysyä asiasta suoraan yliopistolta.
Näköjään harjoittelu on poistunut opintosuunnitelmasta uudessa opsissa. Tätä ennen ainakin Jyväskylän avoimessa harjoittelu kuului sossutyön aineopintoihin. Kandityön pystyy sentään vielä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole koskaan harjoittelua voinut avoimen kautta suorittaa.
Miksi "neuvot", kun et kerran tiedä asiasta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Sijaispätevyyttä pelkät avoimen opinnot eivät silloinkaan tuoneet siis.
Jonnekin on otettu avoimen opinnoilla.
Avoimessa voi suorittaa harjoittelun vielä ainakin n. 10 vuotta sitten. Sijaiseksi niillä opinnoilla pääsi, mutta sen jälkeen on tainneet vaatimukset muuttua. Oli siis aineopinnotkin kasassa. Käsittääkseni olisi saanut suorittaa vielä n. 3 vuotta sitten, kun itse suoritin johdantojakson Jyväskylän yliopiston kautta. Olisin saanut sillä + harjoittelulla sosiaalityön perusopinnot kasaan, kun oli ennestään sosiologian perusopinnot. Jotenkin se opetus onnistui sammuttamaan viimeisenkin kipinän sen aineen opiskeluun. Siksi en edes selvittänyt harjoittelumahdollisuutta.
Sosiaalityön käytäntö 2 kurssin voi suorittaa kesäyliopistoissa
Harjoittelu/kesäyliopistossa
-mistä Kesäyliopisto löydät sosiaalityön käytäntö 2-kurssin ensi syksylle/keväälle?
Sijaispätevyys edellyttää, että on jossain yliopistossa tutkinto-opiskelijana.
siiderie kirjoitti:
avoimestahan ei saa todistusta joten epäilen ettei voi edes suorittaa harjoittelua.
Ei ainakaan kasvatustieteissä ole mitään harjoittelua ollut. Siis avoimen puolella.
Saahan sieltä todistuksen muttei tutkintoa!
Sijaispätevä voi olla sosiaalihuoltalain mukaisesti suoritettuaan perus ja aineopinnot ja jos on taustalla soveltuva korkeakoulututkinto. Miten tämä voi olla niin monin tavoin tulkittu? Liittyykö sosiaalityön Monopolisoituu ammattiaseman?
Eipä ole koskaan harjoittelua voinut avoimen kautta suorittaa.