Onko kissasta vapaana omakotitaloalueella enemmän hyötyä vai haittaa?
Kommentit (23)
Hyötyä, pysyy jyrsijä-kanta kurissa.
Irtonaiset kissat tappavat tutkimusten mukaan miljoonittain lintuja ja myös oravia ja jäniksen poikasia. Lisäksi ne ulostavat kukkapenkkeihin ja lasten hiekkalaatikoihin. Ne joutuvat usein myös kolareiden uhreiksi.
Ulkokissalta voi saada myös sikiölle tappavan alkueläintartunnan.
Kissan paikka ei ole luonnossa.
Kissat eivät ole mitään ulkoeläimiä. Kissat sisälle. En voisi koskaan kuvitella, että omat 2 kissaani juoksisivat ulkona vapaina.
Jos ette siedä kissoja vapaana, älkää valittako rotista.
T. Viiden SISÄkissan omistaja
Todennäköisesti haittaa. Ihan todella harva kissa esim. tappaa rottia, koska rotta on niille liian iso ja aggressivinen saaliselän. Jos on mitään muuta saalista tarjolla - on se sitten hiiri, myyrä, lintu tai orava - kissa ei edes yritä pyydystää rottaa, vaan keskittyy noihin helpompiin. Rotat voivat kyllä "painua maan alle", jos haistavat aluella liikkuvan kissan, mutta se tarkoittaa sitten sitä, että ojanpohjien, niittyjen, pihojen ja kompostien sijaan ne rotat siirtyvät sinne rakennusten pohjiin, varastoihin, pihaterassien alle ja muualle, jossa ovat kissoilta rauhassa. Eli ihmisen kannalta tilanne pahenee, vaikkei niitä rottia näkyisi.
Tuohon kun lisää ne tapetut pikkulinnut, kakat kukkapenkeissä ja hiekkalaatikoissa ja naapurisovun koettelun, niin väittäisin, että haitat ovat selvästi suuremmat kuin se marginaalinen hyöty siitä, että kissa syö muutaman hiiren ja myyrän.
T: kahden valjaissa ulkoilevan kissan omistaja, jolle ei tulisi mieleenkään päästää kissojaan autoje, petojen ja kissavihaajien armoille, kun voi nautti yhteisistä ulkoiluhetkistä turvallisesti
Haittaa koska tonkivat naapureden kukkapenkit ja pissaavat pihoille.
Ehdottomasti haittaa, tappavat linnut tuhoavat istutukset, raapivat nurkat ja autonpellit, kuseksivat nurkkiin yms. . Pahempaa tuholaista saa hakea.
Päästäisitkö mitään muuta lemmikkieläintä vapaasti kulkemaan ulkona? Koiraa? Hevosta? Marsua?
Kissa on haittaeläin muualla kuin maatilalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut miettiä että johtuuko paikkakuntamme rottaongema siitä ettei ole enää ulkokissoja. Hiiret myös lisääntyneet. Itse valitsisin mieluummin kissankakan hiekkalaatikolla kuin jyrsijät talossa.
Se on joku 1% kissoista, jotka rotan tappaa.
Suomessa on aikamoinen määrä puutteellisissa oloissa eläviä kissoja, monet niistä vapaina. Enkä nyt ollenkaan väitä, että _kaikki_ ulkona vapaasti liikkuvat kissat olisi laiminlyötyjä, eli älkää aloittako riitaa siitä. Mutta monilla paikkakunnilla on viime vuosina ollut ongelmia vapaasti lisääntyvien kissojen kanssa. Jokainen omasta kissastaan hyvin huolehtiva, joka kuitenkin päästää oman _leikkaamattoman_ kissansa vapaaksi, edesauttaa tämän ongelman paisumista. Siis: aivan minimivaatimus kissan vapaana pitämiselle on, että kissa on leikattu. Pliis, ymmärtäkää edes tämä.
Sitten jos viitsii, voi pohtia, miksi juuri kissaa saisi pitää vapaana. Arvostetaanko kissoja samalla tavalla kuin muita lemmikkejä?
Vierailija kirjoitti:
Irtonaiset kissat tappavat tutkimusten mukaan miljoonittain lintuja ja myös oravia ja jäniksen poikasia. Lisäksi ne ulostavat kukkapenkkeihin ja lasten hiekkalaatikoihin. Ne joutuvat usein myös kolareiden uhreiksi.
Ulkokissalta voi saada myös sikiölle tappavan alkueläintartunnan.
Kissan paikka ei ole luonnossa.
Ei kyllä tapa lintuja liikaa, jos jotain saavat niin todenäköisesti sukurutsia varpusia, tiaisia, räkättirastaita ne ei ole loppumassa.
Mikä ihmisiä vaivaa kun vielä tänä päivänäkään ei useiden kupoliin mene, että kissa ei saa olla vapaana. Paskoa ja kusta toisten tontteja, syödä eläinten poikasia, sotkea ihmisten pyykkejä jne.
Minä hakuaisin tietää, että sinä jonka kissa tekee näin, miksi? Olisiko ok, jos minun koira tekisi samoin? Ei mulle ainakaan koiranomistajana ois ok että hurttaa juoksee vapaana toisten pihoilla ja pahimmassa tapauksessa jää auton alle ja menehtyy.
Omalla pihallani on loukku näitä varten ja kiinni jäänyt ei tule uudelleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut miettiä että johtuuko paikkakuntamme rottaongema siitä ettei ole enää ulkokissoja. Hiiret myös lisääntyneet. Itse valitsisin mieluummin kissankakan hiekkalaatikolla kuin jyrsijät talossa.
Se on joku 1% kissoista, jotka rotan tappaa.
Höpöhöpö, jos kissa rotan näkee niin kyllä rotalle loppu tulee, saalistusvietti on vahva.
Meidän tontilla on ollut jo kolme kissan tappamaa rottaa.
En ymmärrä mikä halu ihmisillä on pitää kissoja vapaana missään. Lasketko sä koirankin päiväks juoksentelee pihalle yksinää?
Meillä on kaksi sisäkissaa, mutta naapurilla on ulkona juokseva kissa joka sitten kesäisin myllää kasvimaat ja saa mun omat kissat aggressiivisiks kun näkevät sen ikkunasta.