Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miksi lääkärit eivät osaa kirjoittaa tietokoneella? Miksi sanelut?

Vierailija
11.11.2020 |

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon nopeampaa sanella.

Vierailija
2/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt tätä samaa, että miksei lääkärit kirjoita itse sitä tekstiään minkä sanelevat. Mitä järkeä siinä on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaavoihin kangistuneita.

Vierailija
4/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon nopeampaa sanella.

No sitten niiden pitää kuitenkin tarkistaa ja hyväksyä se teksti, kun se tulee tekstinkäsittelystä, meneehän siihenkin aikaa.

5/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää lääkärin työaikaa. Tekstinkäsittelijän tuntipalkka on pienempi, hän on nopeampi ja tekee vähemmän lyöntivirheitä, jotka voivat pahimmillaan jopa vaarantaa potilaan hoidon jatkossa.

Vierailija
6/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku toinen kirjoittaa ne sanelut. Voihan meseviestitkin sanella ettei tarvi kirjoittaa.

Vierailija
7/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriystävät ovat manailleet osastosihteerien häviämistä. Nykyään vastaanotolla menee kohtuuttoman paljon aikaa tietokoneella olemiseen, odottelemiseen sivujenlatautumiseen ja naputtelemiseen. Lääkärit ovat saaneet muuta koulutusta kuin tietojenkäsittelyä. Potilastyö hidastuu ja ehtii ottamaan harvempia potilaita vastaanotolle. Saneluhan on nopeaa ja osaava naputtelee koneelle, eikä lääkäri hukkaa aikaansa.

Vierailija
8/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriystävät ovat manailleet osastosihteerien häviämistä. Nykyään vastaanotolla menee kohtuuttoman paljon aikaa tietokoneella olemiseen, odottelemiseen sivujenlatautumiseen ja naputtelemiseen. Lääkärit ovat saaneet muuta koulutusta kuin tietojenkäsittelyä. Potilastyö hidastuu ja ehtii ottamaan harvempia potilaita vastaanotolle. Saneluhan on nopeaa ja osaava naputtelee koneelle, eikä lääkäri hukkaa aikaansa.

lääkärit voisivat jättää myös esim. HR- ja IT-johtamisen muille ja keskittyä potilaisiin.  

Ratkaisu tuohon ongelmaan ei ole palvelija, vaan toimiva työvälineet eli tarkoituksenmukainen ja intuitiivinen IT-järjestelmä. En puhu nyt Apotista. 

Vierailija
9/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa muissakin työpaikoissa ovat erilaiset sihteerien työt ovat vähentyneet. Onko parempi että yliopiston professorien työaika menee erilaisissa hallinnollisissa tehtävissä lomakkeita täytellessä sen sijaan että he voisivat keskittyä opetus- ja tutkimustyöhön? 

Vierailija
10/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyn myötä saneluvirheet tulevat varmasti lisääntymään, mikä on harmillista potilaiden turvallisuuden kannalta. Mutta minuahan ei asiantuntijana näissä asioissa ikinä kuunnella.

Vierailija
11/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ne kuitenkin naputtelee kaiket illat av-palstalla !!!

Vierailija
12/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit on sanelleet kautta aikain, nopeuttaa tietysti toimintaa, kun ei tarvitse kirjata itse. 

Nykyään olen kirjoittanut aika paljon itsekin. Konekirjoittajat on keskitetty johonkin isoon konekirjoittajayhteisöön, ja kaikki eivät osaa oman erikoisalani kieltä laisinkaan. Tästä turhautuneena kirjoitan usein itse. Myös kirjaan itse käyntitiedot, määräykset esimerkiksi osaston työntekijöille ja lisäksi liitän näihin diagnoositiesot,  ja vielä kirjaan lääkitystiedot kahteen eri sivustoon.

Toki kirjaan itseni sisään ja ulos joka päivä. Kirjaan vuosittain potilasturvallisuustiedot, rokotustiedot, että olen käynyt elvytyskoulutuksen ja paloturvallisuuskoulutuksen ja tietoturvakoulutuksen. Olen oikein osaava.

Välillä tietysti käy mielessä, että kun olen käynyt tämän kuuden vuoden lääkärikoulutuksen "verovaroilla" (ihan itse tosin asumiseni ja kirjani maksaen) ja sen jälkeen huvikseni yhden erikoistumiskoulutuksen ihan ilman tukea ja yhteiskunnan 10-prosenttisesti tukemana 2 terapeuttikoulutusta ja verovähennyksin tukemana yhden johtajuuskoulutuksen joka pätevöittää minut toimimaan oman työryhmäni johtajana, niin onkohan tämä minun sihteerintyöni ihan virka-aikani puitteissa todellakin se, mitä kansa minulta haluaa?

Vai voiskohan meidän vanhat sihteerintoimet vaan säästää ja pitää edelleen niitä sihteereitä töissä?

Vierailija
13/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas parantui hoidosta huolimatta.

Vierailija
14/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen sitä, miten puheentunnistuksella voidaan korvata sanelunpurkajat. ennen vanhaan heitä sanottiin sairaalakonekirjoittajiksi tai jotain sinne päin. Nyt on kuulemma HUSissa meneillään suuret irtisanomiset, kun tekoälyä on alettu hyödyntää näissä asioissa. Mutta kun ihmisillä on kaikenlaisia puhevikoja, erilaisia puhetyylejä jne., niin miten puheentunnistus selviää sellaisesta. Luulisi virheitä tulevan niin paljon, että niiden korjaamiseen menee liikaa aikaa.

Vierailija
15/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, että mikä säästö se muka on, jos laitetaan korkeapalkkaisempi lääkäri hoitamaan pienipalkkaisemman sihteerin hommia... tai mun logiikalla toi ei kyllä säästä mitään.

Vierailija
16/16 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa Tohtorinnan varautua siihen, että jonain päivänä hän myös siivoaa työhuoneensa tai avokonttorinurkkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä