Pystyviilto sektiossa?
Onko sinulle tehty useita sektioita? Onko tehty vaaka- vai pystyviiltoja?
Minulle aikovat tehdä tällä kertaa pystyviillon.
Miten sinulle on se parantunut? Kestikö toipuminen kauemmin?
Oliko kipeämpi? Millainen arpi?
Kommentit (7)
Ensimmäinen sektio tehtiin 15 vuotta sitten ja lääkäri halusi tehdä sen pystyviiltoon. Minulle perusteltiin silloin, että lihaksia ei tarvitse leikata halki, jos tehdään pystyviilto (en ole oikein tutustunut anatomiaan, joten en tiedä, onko näin). Haava parani ihan hyvin, ilman komplikaatioita, mutta minulla vain sattuu olemaan sellainen iho, että arpikudosta jää paljon. Toinen sektio tehtiin 4 vuotta sitten samaan viiltoon ja lääkäri korjasi arpea, poisti siis vanhaa arpikudosta. Nyt arpi on tosi siisti, vaalea ja ohut. Kumpikin sektio oli suunniteltuja.
kai yleensä tehdään pystyviilto. Olen ymmärtänyt, että pystyviilolla päästään vauvaan kaikkein nopeiten " käsiksi" , kun taas poikkiviilto vie vähän enemmän aikaa.
Itsellä toukokuun lopussa suoritettu kiireellinen hätäsektio ja kyllä ne pystyyn sen viillon teki. Haava parani nopeasti. Muutama päivä vatsa oli todella kipeä, mutta pystyin nousemaan sängystä kun opettelin oikean tyylin. Nyt arpi vielä vähän punoittaa, mutta ei ole kipuja yms muuta vaivaa arvessa.
Mulle on tehty kolme sektiota ja vaakaviilto.Kaks on menty samasta arvesta ja kolmas pari milliä yltä tai alta,en muista.
Nyt neljättä oottaessa ja sektio siitäkin tulee,niin Jorvissa kirjottivat että suositellaan suraavassa sektiossa pystyviiltoa.Kiinnikkeitä on niin paljon.
Mutta nyt oleva neuvolalääkäri ei ollut varma asiasta ,kehotti pitämään edellistä epikriisiä neuvolakortin välissä jos tuleekin äkkilähtö.
Ite jännään myös ,kuinka asia hoidetaan ,kun on sairaalakin ihan eri.
toipumisen suhteen. Haavakipu ja arven paraneminen/arpimuodostus riippuu ihmisestä olipa viillon suunta mikä tahansa. Vaakaviilto jää tosiaan useimmiten piiloon bikineihin ja läskimakkaroihin, vaikka mitä väliä sillä toisaalta on. Vaakavillosta tekee hitaamman/vaikeamman se, että mennään lihaksien läpi ja virtsarakkoliuska joudutaan irroittelemaan syrjään (ommellaan sitten sulkuvaiheessa takaisin kiinni paikalleen). Pystyviillossa ei tarvitse halkaista lihaksia, vaan mennään pystysuunnassa lihasten välistä suoraan vatsaonteloon ja kohtuun(=nopeampaa). Pystyviilto on sinänsä hyvä, että siinä saadaan sulkuvaiheessa kiristettyä kudoksia (lue:lihaksia) lähekkäin, jos ovat pahasti venyttyneet raskauksien aikana.
Toki viime kädessä se on gynekologi=leikakaava lääkäri, joka päättää missä suunnassa viilto tehdään, riippuen tilanteesta ja omista mieltymyksistään. Turvallisuushan on kuitenkin viimekädessä tärkeintä!
vauva oli iso,ompelivat 1,5h. kiinni.Kätilöt surkuttelevat yleensä mun mahaa kun on niin venähtänyt.Kohtukin oli vielä tosi iso sektion jälkeen,yksin kätilökin luuli että jotain on vialla ja lähti juoksemaan apua.Mutta koska siellä kohdussa 5,5 kilonen jössikkä oli ollut ,ei se ihan heti kutistukkaan :)
.. tuota pystyviiltoa..
Käsittääkseni monissa sairaaloissa pystyviilto tehdään vaan hätäsektiossa.. Ja että nykypäivänä suosittaisiin vaakaviiltoja, joka on hitaampi ja ehkä vaikeampaakin mutta viilto on lyhyt ja jää piiloon+ paranee keskimäärin nopeammin. En tiiä..
Itselleni tehtiin kiireellisessä (ei siis hätä-) sektiossa vaakaviilto, oon ollu tosi tyytyväinen. Toivuin nopeasti ja arpi on pieni ja piilossa=)
Taisit kysyä kokemuksia pystyviillosta mutta laitoinkin vaakaviiltokokemuksen..
=)
J.