Kuinka paljon kotiäidit jaksaa seurata uutisia?
Seuraatko politiikkaa?
Talousuutisia?
Urheiluuutisia?
Kulttuuriuutisia?
Mitään Madden synnytyksiä tai muita viihdeuutisia ei lasketa... ;)
Kommentit (17)
Ei aina ole aikaa lukea lehteä ja nyt ei tulekkaan joka päivä, tv:stä ei aina ehdi katsoa ku pikkukakkosen alun, texti tv katsoo jos muistaa ja joskus äkkiä vauvapalstalla käydä niin siellä palavimmmasta uutisesta yleensä lukee jotain. Mies kertoo jos muistaa, ainakin nyt tästä venäjä-ukraina. Olympialaisia tuli väkisin nähtyä, mut nyt lapset niin pieniä mutta oletan että taas tulee aika lukea lehti vaikka iltapäivällä.
Ei aina ole aikaa lukea lehteä ja nyt ei tulekkaan joka päivä, tv:stä ei aina ehdi katsoa ku pikkukakkosen alun, texti tv katsoo jos muistaa ja joskus äkkiä vauvapalstalla käydä niin siellä palavimmmasta uutisesta yleensä lukee jotain. Mies kertoo jos muistaa, ainakin nyt tästä venäjä-ukraina. Olympialaisia tuli väkisin nähtyä, mut nyt lapset niin pieniä mutta oletan että taas tulee aika lukea lehti vaikka iltapäivällä.
Luen lehtiä ja uutisia netistä. Mitään viihdeuutisia en seuraa, enkä ole koskaan seurannut. Luen mielelläni tietokirjallisuutta ja etsin paljon tietoa netistä eri aiheista. En ymmärrä, miten tämä on jotenkin kiinni siitä, onko kotiäitinä vai töissä, kysehän on siitä, mistä lähtökohtaisesti on kiinnostunut.
Luen joka aamu hesarin ja seuraan uutislähetyksiä telkkarista ja radiosta ja keskustelen ajankohtaisista asioista.
Luen päivittäin uutisia, useaan kertaan päivän mittaan.
Nykyään luen uutisia kännykän kautta. Tietokoneen on yleensä vallannut joko lapset tai mies niin aika tietokoneella menee nykyään muuta tehden kuin selatessa uutisia, päivällä kun aika menee ihan kotiaskareissa, ulkoillessa ja laittamalla ruokaa/leipoessa. Kesällä ja syksyllä paljon kasvimaalla/metsässä. Kännykästä uutiset saa helposti vaikka olisi lapsien harkoissa.
Ja kaikenlaisia uutisia luen, myös uutiset kuninkaallisista uppoaa. Verkkomedian pelleuutisia luen huumorilla joskus.
Luen joka aamu Hesarin ja paikallisen sanomalehden. Kymppiuutiset katson, jos jaksan. Kulttuuriuutiset ja urheilut jäävät yleensä vähiten luetuiksi, ne ei kiinnosta. Mutta politiikka ja talous kyllä.
Kauanko äideillä on vapaa aikaa, jos ehtii hesarin lukea? Ei onnistuis meillä ikinä.
Minä en seurannut oikeastaan juuri ollenkaan uutisia kun härdelli oli pahimmillaan. En tilannut muita lehtiä kuin Suomen Kuvalehteä, jota sitäkään en koskaan lukenut.
Olin yli vuoden siis ihan uutispimennossa. Ainä aikana mikään ei ollut muuttunut. Edelleen ne maat olivat levottomia jotka ovat olleet sitä vuosikymmenet, edelleen oli lama, edelleen joka lehdessä oli pakollinen "läski tappaa" - artikkeli ja mielipidepalstathan ei tietenkään mihinkään muutu, kun niissä jurnuttaa samat eläkeläiset jo sadatta vuotta.
En koe menettäneeni mitään tuon vuoden aikana. Itse asiassa, voisin aivan hyvin elää loppuelämäni vauvapalstan antamalla informaatiolla eikä yleissivistys laskisi mihinkään. :D
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 21:54"]
Kauanko äideillä on vapaa aikaa, jos ehtii hesarin lukea? Ei onnistuis meillä ikinä.
[/quote]
Valintakysymys. Luin joka aamu hesarin ja seurasin muutenkin maailman tapahtumia enemmän kuin nyt työssä ollessa. Aikaa siihen oli enemmän kotiäitinä.
Mutta minä nyt olenkin vain yhden ihanan lapsen äiti, enkä siis näin ollen voi ymmärtää mitään TODELLISESTA kotiäitiydestä. XD
Seuraatko politiikkaa?
- Kyllä
Talousuutisia?
- Kyllä
Urheiluuutisia?
- Satunnaisesti
Kulttuuriuutisia?
- Kyllä
Mitään Madden synnytyksiä tai muita viihdeuutisia ei lasketa... ;)
- Näitäkin seuraan.
Mielestäni on aika mielenkiintoista, että nykyään on ihan sosiaalisesti hyväksyttävää ihmisille myöntää, ettei lue mitään, koska aikaa ei ole. Jos sama ihminen sanoisi, ettei yhtään liiku, alkaisi hirveä paheksunta ja venkaus siitä, kuinka kaikki kyllä pystyvät liikkumaan, jos vain järjestävät elämänsä oikein. Kehoa on jumpattava, mutta aivot ilmeisesti saa heittää ihan rauhassa narikkaan vaikkapa kymmeneksi vuodeksi, vaikka ihan samalla tavalla ne älylliset huonot elämäntavat kostautuvat sitten kahdeksankymppisenä kuin liikunnalliset huonot elämäntavat.
Itse olen pahimpana vauva-aikanakin löytänyt aikaa käydä lukemassa päivän/yön uutiset netistä älypuhelimella vaikkapa yöimetyksen aikana. Lenkille lähtö oli tuolloin ollut huomattavasti vaikeampaa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 08:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 21:54"]
[/quote]
Valintakysymys. Luin joka aamu hesarin ja seurasin muutenkin maailman tapahtumia enemmän kuin nyt työssä ollessa. Aikaa siihen oli enemmän kotiäitinä.
Mutta minä nyt olenkin vain yhden ihanan lapsen äiti, enkä siis näin ollen voi ymmärtää mitään TODELLISESTA kotiäitiydestä. XD
[/quote]
Heh. Tämä on nyt tätä kilpailua, kenellä on rankinta. Nykyihminen ei ole mitään ilman hyvää palkkaa ja titteliä, ja jos joku nyt haluaa olla kotiäitinä, vähän tunnustusta saattaa saada sillä, että on siis tosi rankkaa ja kiireistä. Olen viime aikoina lukenut joitain "ranskalaisnainenketjuja", ja vaikken nyt minään ihanteena pitäisi stereotyyppistä kuvaa kireästä ranskalaisnaisesta, joka pynttää itseään vain miehiä (miel. monia) miellyttääkseen ja viis veisaa lapsista, olen alkanut miettiä tämän suomalaisenkaan ihanteen mielekkyyttä. Pykätään pari kolme lasta maailmaan mahdollisimman pienillä ikäeroilla, ettei olla kauan pois työelämästä, mutta muutama vuosi pitää riutua kotona täysin sumussa lököverkkareissa ja valittaen äitiyden kamaluutta. Kärjistettyä? Kyllä. Mutta ei minusta kotiäidin tai kenenkään muunkaan ihmisen tarvitsisi perustella sitä, miten hänellä voi olla omaa aikaa, aikaa parisuhteelle tai vaikka aikaa lukea yksi lehti päivässä! On minullakin ollut kausia, jolloin sitä aikaa on ollut vähän, ja turha siitäkään on tuskastua, mutta ihanteeni ei ole olla mahdollisimman tiukille vedetty suorituskone, jolla on siis niin tosi rankkaa.
Päivittäin on auki hesarin ja ylen netti, toki myös iltalehti. Otsikot selailen pari kertaa päivässä ja mielenkiintoiset klikkaan auki, alkuriveiltä selviää nopeasti luenko loppuun asti. Urheilua tai kulttuuria en seuraa, muuten olen aika kaikkiruokainen uutisten suhteen.
Liian paljon. Seuraan kotiäitinä uutisia paljon enemmän kuin töissä ollessani. Silloin en juurikaan ehtinyt enkä jaksanutkaan.
Luen netistä The Guardianin, CNN pääuutiset, viiteen minsaan vilkasen, ja kattelen päivänmittaan paremmalla ajalla, mitä ehtii. Faceen tulee monta ulkolaista lehteä, englannin lisäks ranskaa ja saksaa, ne saa tykkää painikkeella päivittämään yhtä ja toista,suoraan omalle sivulle, se on kätevää. Kaikki hömppä löytyy Daily Mailista, jota iltapäivälehdet painaa meillä parinpäivän viipeellä, ja huomaa myös mitä käännösvirheitä tehdään.
Seuraan TV1:n uutiset aamulla yleensä kolmen lähetyksen verran. Kuuntelen radion uutisia pitkin päivää, kanavat vaihtelevat. Katson illalla yleensä Seitsemän uutiset MTV3:lta ja Kymmenen uutiset. Myös ykköseltä puoli yhdeksän uutiset.
Kulttuuriuutiset kiinnostavat, urheilu sen sijaan ei. Suosikkiohjelmani on muuten Hyvät ja Huonot Uutiset.
Lehtiä meille ei tule, mutta selailen nettilehtiä ja luen myös iltapäivälehdet, jos käteen osuvat.
Kotiäiti kymmenettä vuotta,
ilman hymiöitä