Mitä miehelle mukaan synnytykseen?
Siis että jaksaisi ja viihtyisi...siinähän voi mennä pitkäänkin (meille esikoinen tulossa, joten kokemusta ei ole). En usko, että jaksan kuunnella marinaa ja valitusta kun itse synnytän. Vai mitä mieltä olette?
Pitkillä lennoilla tabletti on toiminut mun miehelle hyvin (kun sinne on ladannut sopivaa sisältöä), mutta olen kuullut, että synnärillä ei välttämättä saa ainakaan salissa pitää mobiililaitteita :/
Kommentit (18)
Ei pyhä luoja. On se kumma, jos aikuinen mies ei selviä yhtä päivää ilman viihdekeskusta ja ohjelmanumeroita.
Me ei otettu miehelle muuta mukaan kun rahapussi :) Kävi itse hakemassa evästä sairaalan kioskista kun tuli nälkä. Eikä nyt mitään tabletteja sinne mukaan höpsö, tuskin se sun miehesi on mikään lapsi joka tarvisee viihdykettä?
Eli mun mielestä pärjäs hyvin rahapussilla.
Ihan totta? Ja miehenne eivät ole saaneet mitään itkupotkuraivareita? Mä en ole varma uskallanko ottaa tuota riskiä. Kaverin mies on pienoismalliharrastaja ja ne ajatteli ottaa jotain rakenneltavaa, mihin mies voi sitten keskittyä. Ja eväät täytyy tietysti varmaan olla, vaikka kossupullo nyt ei varmaan käy :) -ap
Ei sinne kumpikaan tarvitse mitään mukaan. Sairaalasta saa kaiken tarvittavan. Edellä ehdotettu lompakko on varmaan ihan riittävä varuste.
Mun miehelle otetaan käsipainot ja proteiinipirtelöt ja sykemittari, treeni on sen intohimo. Sairaalassa on onneksi hyvät suihkut.
Lego-palikoita ja lautapelejä. Minun miehen aika kului kauko-ohjattavan pikkuauton kanssa, sairaalassa oli mukavan pitkät käytävät. Synnytyksen ajan mies katsoi televisiota vierelläni. Lompakkoa ei kannata antaa, harvoin osaavat säädellä rahan käyttöään muuhun kuin makeisiin.
Kiitti 8! Toi kauko-ohjattava auto on tosi hyvä idea, mä nimittäin vähän pelkään että mies kaikista tekniikan ihmeistä innostuneena menee painelemaan jonkun synnärin koneen nappuloita (piti jo vähän estellä valmennuksessa) :)
Jos mies ei viitsi keskittyä synnytykseen ja olla siinä tarvittaessa tukena, niin kannattaa varmaan jättää se mies kotiin ja ottaa joku muu tukihenkilö mukaan. Miehen tehtävä synnytyksen aikana kun on nimenomaan tukea synnyttävää äitiä, ei vain hengailla mukana, vaikka sitäkin se joskus voi olla.
Mun mieheni hieroi mun selkääni, paineli akupisteitä, kävi lämmittämässä kaurapussia, antoi mulle juotavaa, auttoi kätilöä, silitti, piti kädestä, jutteli mun kanssani, auttoi suihkuun ja vessaan sekä oli läsnä. Välillä kuunteli radiota, ihmetteli laitteita ja jutteli kätilöopiskelijan kanssa (ja siinä samalla jutellessaan viihdyttivät mua), kun en tarvinnut mitään.
Vaikka synnytyssalissa vierähti 10 tuntia, en usko, että mies olisi kaivannut mitään tekemistä. Lähes täysin valvottu yö pohjalle ja fyysisesti hänellekin rankka synnytys (hieronta auttoi, joten sitä teki synnytyksen aikana monta tuntia), ja miehellä oli varmasti kaikkea muuta kuin tylsää ja kotiin päästyään vain halusi ruokaa ja kaatua sänkyyn lepäämään.
Minä suosittelisin ottamaan miehelle synnytyssaliin:
- Mukavat sisätossut
- Jotain syötävää
- Rahapussi
- Pientä evästä (Ei tarvitse lähteä hakemaan syötävää ja jos synnytys on yöllä, kahvilat eivät yleensä ole auki.)
- Kevyttä luettavaa, jos sattuu sellainen synnytys, että et kaipaa apua ja haluat olla rauhassa (Koskaan ei voi tietää millainen synnytys tulee ja miten kukin reagoi sen aikana: Joku äiti voi kaivata seuraa ja läheisyyttä, toinen voi haluta olla rauhassa.)
Lisäksi miehelle ehdottomasti:
- Ennalta perehtymistä synnytyksen kulkuun
- Asennetta olla sinun apunasi
Meillä oli mukana vain vähän evästä miehelle. Ei se edes kaivannut mitään ajanvietettä, vaikka on superaktiivinen ihminen. Siinä tilanteessa oli ihan tarpeeksi ihmettelyä ja oli mustakin tosi kiva kun mies keskittyi kokonaan muhun. Mutta voittehan ottaa mukaan vaikka lehtiä tai ristikoita. Tabletti ja muut vempaimet synnytyssalissa on mun mielestä vähän out. Luovat levotonta tunnelmaa vaikka olisivat äänettömällä.
Syötävää ehdottomasti! Me oltiin menossa syömään sukulaisille, kun auton nokka pitikin kääntää kohti sairaalaa. Synnyttäjälle tuotiin toki jogurttia, juotavaa ja aamulla aamiainen, mutta mies oli järjettömän nälissään koko yön.
Meillä hommattiin sellainen synnyttäjän puolison puuhakirja Ärrältä jo hyvissä ajoin. Kansi lupasi 36 tuntia ajanvietettä miehelle, mutta siinä kyllä häiritsi se että mies kävi välillä kysymässä vaikeampiin tehtäviin vastausta ja kun minä en selvästikään osannut auttaa niin kävi sitten lopun aikaa kysymässä hoitajilta.
Tossa edellä joku äiti kertoi, että miehensä olis auttanut kätilöä synnytyksessä. Ei, voi hyvä ihme sentään! Emme me käyilöt tarvitse MITÄÄN apua amatööri isiltä. Pliiss
Voi herraisä nähköön!! XD Pitäiskö se mies viiä kuitenkin johonki hoitoon synnytyksen ajaksi, mummolle tai jotain..
Mobiililaitteita ei saliin, mutta kyllä meillä mies ottaa iPadin mukaan jotta voi lukea aulassa jotain ja käy myös runkkaamassa sen kanssa WC:ssa. Miehellä on ihan fyysisiä vaikeuksia jos ei laukea kerran päivässä joten se on OK. Pysyy paremmin iloisena mun kanssa salissa sitten :)
Kossupullo on kätevä ajanviete.