Entiset kasvissyöjät!
-Miksi aloit kasvissyöjäksi?
.Miten kuvailisit ruokavaliotasi kasvissyöjänä?
.Miten kuvailisit tämän hetkistä ruokavaliotasi?
-Mistä syystä aloit taas syömään lihaa?
-Mitä muutoksia kehoosi ja oloosi on tullut lihansyömisen aloittamisen jälkeen?
-Kauanko olit kasvissyöjä?
-Kauan olet ollut entinen kasvisyöjä?
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:03"]
Eikö täällä ole ketään ex-vegejä paikalla?
[/quote]
Ei ole.
-Miksi aloit kasvissyöjäksi? Alunperin jutussa taisi olla jokin ideologinen pohja, olin 14 ja hyvin kiinnostunut teuraseläinten elinoloista.
.Miten kuvailisit ruokavaliotasi kasvissyöjänä? Olin aluksi hyvin nirso, mm. paprikaa opin syömään vasta ehkä vuoden verran kasvissyöjäksi siirtymiseni jälkeen. Koulussa valitettavasti kasvisruoka oli siihen aikaan lähinnä lihakeitto ilman lihaa, enkä ehkä aluksi ihan ottanut selvää proteiinitarpeestani jne. Pikkuhiljaa monipuolistin ruokavaliota, pavut, soija ja tofu tulivat kuitenkin kuvioihin vasta kun muutin pois kotoa 18-vuotiaana.
.Miten kuvailisit tämän hetkistä ruokavaliotasi? Nyt olen lähinnä kasvispainotteinen sekasyöjä, jos tällainen termi sallitaan. Mies pitää lihaisasta ruuasta, ja olen aika laiska tekemään itselleni ruokaa. Töissä jne otan aina kasvisvaihtoehdon.
-Mistä syystä aloit taas syömään lihaa? Suoritin vapaaehtoisen varusmiespalveluksen ja yllätys yllätys, Puolustusvoimienkin käsitys kasvisruuasta oli lähinnä huvittava. Aluksi kuvittelin että voisin suorittaa palveluksen muuttamatta ruokailutapojani, mutta kun muutaman kerran meni taju harjoituksessa niin päätin, että pelleily saa riittää, kenenkään ei tarvitse nostaa minua ylös siksi että en ole syönyt kunnolla.
-Mitä muutoksia kehoosi ja oloosi on tullut lihansyömisen aloittamisen jälkeen? Aluksi tietenkin kauheat vatsakivut, aloitin kylmiltään jauhelihapitsalla. Noin yleisesti en ole huomannut mitään erityistä, toisaalta en ole erikseen kuulostellutkaan kehoani.
-Kauanko olit kasvissyöjä? Olin viitisen vuotta kasvissyöjä niin, että eläinkunnan tuotteista käytin vain maitotuotteita.
-Kauan olet ollut entinen kasvisyöjä? Nelisen vuotta.
Aloin kasvissyöjäksi, koska en hyväksy eläinten tehokasvatusta. Silloin v. 90 ei ollut luomutuotteita, eikä kaupungissa saanut riistaakaan. Olin kasvissyöjä n. 15 v, enimmäkseen lakto-ovo-vegetaristi. Loppuaikana söin myös kalaa, ehkä pari vuotta. Ilman maitotuotteita ja kananmunia olin myös ehkä pari vuotta.
Aloin syömään lihaa, koska koko muu perhe söi lihaa, enkä jaksanut laitella monenlaisia ruokia. Kasvissyöntiaikoina söin mielestäni erittäin terveellisesti: monipuolisesti kasviksia, täysjyväviljaa, täysjyväriisiä, papuja ja linssejä, siemeniä ja pähkinöitä, ituja, versoja, marjoja, hedelmiä. Sokerin sijaan käytin makeutuksena hunajaa ja kuivahedelmiä, jos oli pakko laittaa sokeria niin sitten raakasokeria.
Mulla oli terveysongelmia jo ennen kasvissyöntiä ja niitä tuli lisää koko ajan myös kasvissyöjäaikoina. Kärsin mm. rajuista migreenikohtauksista oksenteluineen ja pyörtymisineen, kilpirauhasongelmista, verenpaineesta, ihottumista, erittäin runsasista ja kivuliaista kuukautisista ja vaikeista pms-oireista, nivelkivuista...mitään varsinaista sairautta ei kuitenkaan ollut. Olin myös lihonut lähes 20 kg, en toki vieläkään ollut varsinaisesti lihava, sillä olin aiemmin alipainoinen, mutta oli tuossa liikaa kuitenkin.
Oltuani muutaman vuoden sekasyöjänä, päätin kokeilla vhh-dieettiä ja sillä tiellä olen ollut nyt n. 5 v. Laihduin 12 kg, turvotus hävisi, samoin ilmavaivat ja vatsakivut loppuivat. Migreeni katosi kuin tuhka tuuleen, kuukautiset normalisoituivat, alhainen hb nousi normaaliksi, kilppari on ok, pms oireet historiaa, ihottuma hävisi. Itseasiassa olen varmaan terveempi kuin koskaan elämässäni, voin erinomaisen hyvin ja aion kyllä olla loppuelämäni vhh:lla.
Syön normaalisti lihaa (luomua ja riistaa), hapanmaitotuotteita ja kermaa, voita, kyläpuristettua oliivi- ja kookosöljyä, kalaa, munia ja kaikkia kasviksia. En mitään makeutusta, en viljaa, en perunaa tai riisiä ja hedelmiä vain vähän. Kasviksia ja rasvaa syön enemmän kuin suositellaan.
-Miksi aloit kasvissyöjäksi? Olin englannissa beef crisisin aikaan 1990-luvulla. Siellä kasvissyönti oli turvallissmpi vaihtoehto ja myös makunystyröille parempi. Ja söilyi sellaisena kun siihen ensin tottui.
.Miten kuvailisit ruokavaliotasi kasvissyöjänä? olin jonkun aikaa täysin vegaani ja sitten aloin käyttää myös maitotuotteita. ravintosisällöiltään mun ruokavalio oli silloin tasapainoisempi kuin nyt.
.Miten kuvailisit tämän hetkistä ruokavaliotasi? Syön mitä vastaan tulee, tosin melko kasvispainotteisesti edelleen.
-Mistä syystä aloit taas syömään lihaa? vanhin lapseni meni päiväkotiin, enkä voinut ajatella syöväni itse paremmin kuin lapseni.
-Mitä muutoksia kehoosi ja oloosi on tullut lihansyömisen aloittamisen jälkeen? Tjaa, ei sllaisia muutoksia, joiden luulisin johtuvan lihansyönnin aloittamisesta, mutta koska siitä on nyt kymmenkunta vuotta, olen tietysti vanhentunut ja lihonutkin.
-Kauanko olit kasvissyöjä? Muutamia vuosia.
-Kauan olet ollut entinen kasvisyöjä? No sen kymmenkunta vuotta.
Eikö täällä ole ketään ex-vegejä paikalla?