Tasa-arvoisen avioliittolain vastustajille kysymys
Montako sateenkaariperhettä tunnet henkilökohtaisesti?
Tai montako homoseksuaalia?
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 12:23"]
Yhden lesbopariskunnan tunnen joillla on lapsia 5! Ja toisen joka on lapseton.
Periaatteessa en kyllä vastusta avioliittolakia, vastustan vaan sitä, että kirkko on sotkettu mukaan asiaan. Menkööt naimisiin, ei haittaisi ollenkaan mua, mutta tavallaan kirkonkin pitäis saada olla vihkimättä jos ei heille sovi.
[/quote]
Kirkkoa ei ole sotkettu mukaan millään tavalla. En jaksa ymmärtää tämän väärinkäsityksen yleisyyttä.
Koska tämäkin lakiehdotus on vanhanaikainen jo syntyessään. Ei niitä lakeja kukaan viitsi joka vuosi uusiksi rustata. Pitäisin parempana parisuhteen rekisteröintiä kaikille halukkaille sukupuoleen katsomatta sekä vihkimisen avioliittoon voisi hoitaa kukin miten tahtoo ja vihkimisellä ei olisi erityisasemaa, kuten ei kihlauksellakaan. Rekisteröinnin yhteysessä pari selvittäisi haluaako saman sukunimen, miten omaisuus jaetaan missäkin tilanteessa jne. vaikka rasti ruutuun menetelmällä.
Nyt on avoliitto, joka on esim. Kelan mielestä sama kuin avioliitto, elatusvelvollisuuksineen, tähän on myös ympätty omaisuudenjakoa ja ties mitä joten varsinaista alkuperäistä avoliittoa ei edes ole.
Tuota, mä kannatan tasa-arvoista avioliittolakia, mutta en usko, että tuntemani himoseksuaalitt ai sateenkaariperheet (mulle perheeksi kelpaa kahden aikuisen perhekin) vaikuttavat asiaan. Meinaan vaan tuntemistani homoista 2/3 on täysin kusipäitä paskiaisia, hirveän ikäviä ihmisiä, joiden kanssa on tosi vaikea tulla toimeen. Ovat vaikeiden lapsuuksien ja toinen jopa väkivaltaisen kodin tulosta, eivät ole päässeet siitä irti ja olisi tosi ikävä, jos heillä olisi lapsia, koska näidenkin lapsuus olisi sellaisten ihmisten kanssa aivan hirveää. Sanottakoon, että nämä ihmiset ei ole mun henkilökohtaisia ystäviä, vaan enemmänkkin työkavereita ja kollegoja. Ei heidän kanssaan yleensä voi olla ystävä, eivät he salli sitä.
Nämä pari kusipäätä eivät kuitenkaan edusta kaikkia homoja sen enempää kuin minä edustan kaikkia heteroita. Sitäpaitsi, kun näistäkin pässeistä toinen on onnistunut löytämään itselleen ihmisen, joka kaikesta huolimatta pitää hänestä ja jonka kanssa on kaikista niistä traumoista huolimatta hyvä elää, se on heidän asiansa, ja hyvä asia sinänsä. Olen valmis tukemaan sellaista suhdetta kaikin keinoin, ehkä se tekee maailmasta osaltaan edes vähän paremman paikan paitsi heille, heijastevaikutusten kautta myös meille jotka elämme heidän lähellään ja niille jotka elävät meidän lähellämme ja niin edelleen ylipäänsä kaikille.
No mut pointti oli, ettei henkilökohtainen tunteminen välttämättä ole se tekijä, joka muuttaa ihmisen suhtautumista. Kautta aikain ihmiset ovat olleet hyviä ajattelemaan, että poikkeus vahvistaa säännön ja kaikki ne kyvykkäät naiset ja asialliset uskovaiset, ahkerat duunarit ja sitoutuneet homopariskunnat, jotka ennakkoluuloinen tai kulttuuroset näkemykset omaksunut ihminen tuntee, ovat vain poikkeuksia säännöstä.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 12:23"]
Periaatteessa en kyllä vastusta avioliittolakia, vastustan vaan sitä, että kirkko on sotkettu mukaan asiaan. Menkööt naimisiin, ei haittaisi ollenkaan mua, mutta tavallaan kirkonkin pitäis saada olla vihkimättä jos ei heille sovi.
[/quote]
Mutta eihän tämänhetkisessä keskustelussa puhutakaan kirkosta vaan siviilivihkimisestä avioliittoon. Kirkon kanta asiaan täytyy puida ja puidaankin ihan erikseen. Tämä tuntuu monille olevan epäselvää.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 13:05"]
Tuota, mä kannatan tasa-arvoista avioliittolakia, mutta en usko, että tuntemani himoseksuaalitt ai sateenkaariperheet (mulle perheeksi kelpaa kahden aikuisen perhekin) vaikuttavat asiaan. Meinaan vaan tuntemistani homoista 2/3 on täysin kusipäitä paskiaisia, hirveän ikäviä ihmisiä, joiden kanssa on tosi vaikea tulla toimeen. Ovat vaikeiden lapsuuksien ja toinen jopa väkivaltaisen kodin tulosta, eivät ole päässeet siitä irti ja olisi tosi ikävä, jos heillä olisi lapsia, koska näidenkin lapsuus olisi sellaisten ihmisten kanssa aivan hirveää. Sanottakoon, että nämä ihmiset ei ole mun henkilökohtaisia ystäviä, vaan enemmänkkin työkavereita ja kollegoja. Ei heidän kanssaan yleensä voi olla ystävä, eivät he salli sitä.
Nämä pari kusipäätä eivät kuitenkaan edusta kaikkia homoja sen enempää kuin minä edustan kaikkia heteroita. Sitäpaitsi, kun näistäkin pässeistä toinen on onnistunut löytämään itselleen ihmisen, joka kaikesta huolimatta pitää hänestä ja jonka kanssa on kaikista niistä traumoista huolimatta hyvä elää, se on heidän asiansa, ja hyvä asia sinänsä. Olen valmis tukemaan sellaista suhdetta kaikin keinoin, ehkä se tekee maailmasta osaltaan edes vähän paremman paikan paitsi heille, heijastevaikutusten kautta myös meille jotka elämme heidän lähellään ja niille jotka elävät meidän lähellämme ja niin edelleen ylipäänsä kaikille.
No mut pointti oli, ettei henkilökohtainen tunteminen välttämättä ole se tekijä, joka muuttaa ihmisen suhtautumista. Kautta aikain ihmiset ovat olleet hyviä ajattelemaan, että poikkeus vahvistaa säännön ja kaikki ne kyvykkäät naiset ja asialliset uskovaiset, ahkerat duunarit ja sitoutuneet homopariskunnat, jotka ennakkoluuloinen tai kulttuuroset näkemykset omaksunut ihminen tuntee, ovat vain poikkeuksia säännöstä.
[/quote]
Samaa mietin. Tunnen yhden lesbon (ystävä) ja tiedän kaksi lesboparia, toisen paremmin, toisen vain naapureina. Kaikki paremmin tuntemani ovat tosi ongelmaisia tapauksia. Eivät kusipäitä, mutta kypsymättömiä ja mielenterveysongelmaisia. Olen allekirjoittanut tuon aloitteen.
Tunnen kaksi. Molemmat ovat homomiehiä, joista tykkään molemmista paljon. Kummallekaan en mitään pahaa halua. Mutta siitähän tässä laissa ei olekaan kysymys. Sukunimiasian voisi korjata rekisteröityyn parisuhteeseen, adoptio-oikeus ei ole aikuisen tasa-arvokysymys, vaan lapsen oikeus.
Tosi monta sillei etäisemmin, että olen ollut tekemisissä ja kaksi paremminkin. Heillä ei ole kuitenkaan lapsia. Ihan samanlaisia ihmisiä kuin mekin. Osa mukavia, osa ei. En mäkään toivo mitään pahaa. Uskon vaan että nykyisenlainen avioliitto on jokaiselle parhaaksi.
Eiköhän tässä ala olla Suomellakin muuta mietittävää kuin "tasa-arvoinen" avioliittolaki. Ei tarvis ottaa asiaa ollenkaan eduskunnan käsittelyyn jos tuo Ukrainan tilanne jatkuu. Mitä siitäkin vielä tulee? Ei tuo mikään pikku juttu todellakaan ole. Vakavalta näyttää.