Minkä ikäisenä teillä hävisi aikuisiän akne tai satunnaiset finnit? Osaatteko sanoa, mikä siihen vaikutti?
Kommentit (43)
55v. olen ja ruusufinniä on, aikaisemmin aknea nuoresta saakka. Ei tule olemaan finnitöntä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne häviä, viimeistään menkkojen aikaan ilmestyy. Nyt kun joudun käyttämään töissä maskia niin leuka kukkii. N46
Minulla on myös maskin käytön myötä tullut isoja ja kipeitä finnejä. Olen 55 v.
Olen niitä onnellisia, jolla ei ole koskaan ollut finnin finniä.
En tiedä mistä johtuu, mutta olen aina juonut paljon vettä ja ruokavalio on ollut kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio.
Avaatko hiukan vastaustasi?
Ruokavalion glykemiakuorma
Millaisia aterioita se tarkoittaa? Linkkikin kelpaa.
Realy?
Realy.
Noin parikymppisenä alkoi iho puhdistua.En osaa sanoa, mikä siihen vaikutti. Luultavasti hormonitoiminnan tasaantuminen sekä kevyempi ruokavalio. Opiskelijan rahat olivat vähissä, joten esim. karkit ja muut herkut jäivät pois. Itse laitoin aika kasvispainotteista ruokaa.
Noin 35-vuotiaana (5v sitten) kun suolisto-ongelmien vuoksi lopetin kokonaan maito- ja viljatuotteiden käytön. Lopettamisesta meni noin 4-5kk ja iho oli täydellinen. Jos erehdyn syömään yhtään mitään maitotuotteita, aina tulee finnejä. Eli yhteys on hyvin selvä. Myös suolistovaivat ovat lähes kaikonneet.
Rosacea/ruusufinni ollut aikuisiän, parempana ja huonompana. Ei ole loppunut edes vaihdevuosiin. Ruokavalio gluteeniton, maidoton, vähäsokerinen
Vierailija kirjoitti:
Noin 35-vuotiaana (5v sitten) kun suolisto-ongelmien vuoksi lopetin kokonaan maito- ja viljatuotteiden käytön. Lopettamisesta meni noin 4-5kk ja iho oli täydellinen. Jos erehdyn syömään yhtään mitään maitotuotteita, aina tulee finnejä. Eli yhteys on hyvin selvä. Myös suolistovaivat ovat lähes kaikonneet.
Lisään vielä että mulla oli siis ihan diagnosoitu akne ikävuodet 11-35, johon ei auttaneet mitkään lääkkeet eikä hoidot. Kokeiltu oli epillerit, antibiootit, roaccutan parikin kertaa, ja kaikki mahdolliset rasvat. Yksikään lääkäri tai kosmetologi ei ehdottanut ruokavaliohoitoa...
43v ja olen luovuttanut ihon suhteen, ei varsinaista aknea vaan järkyttävän epäpuhdas iho, mustapäitä, valkopäitä.. todella ihanaa.
Mulla taas ei teininä ollut juurikaan finnejä, mutta nyt melkein nelikymppisenä poskiin tulee kipeitä finnejä. En tiedä syytä. Täytyy kokeilla olla ilman maitotuotteita, jos auttaisi
Voit lohduttautua sillä, että rasvaisen ihoon ei tule helposti ryppyjä. Olen 46 ja nuoruuteni aikuisuuteen kärsinyt rasvaisesta ihosta ja näpyistä. Vasta pari vuotta sitten helpotti. Mutta vieläkään minulla ei ole rypyn ryyppyä, eikä juonteita esim.sibeliusryppy. Mutta maksaläiskiä on alkanut ilmaantua, joten käytä ihorasvaa, missä korkea suojakerroin ja arbutin-seerumia, mikä häivyttää värivaihteluita. Olen kokeillut muitakin, kuin arbutinia, mutta tämä on osoittautunut tehokkaaksi.
Akne loppui kun lopetin meikkivoiteiden käytön tai annoin ihon enemmän olla. Ja pesin myös pelkällä vedellä silloin kasvot, ensin lämpimällä ja kylmällä heti perään.
M35. Noin 30-vuotiaana hieman rupesi helpottamaan. Nykyään enää lievä akne. Sekin on valtava helpotus. Koko nuoruus meni taistellessa ihon kanssa. 3 kertaa söin roacuttanin ja enää sitä myrkkyä en syö.
Enää en jaksa edes välittää huonosta ihosta. Ulkonäön merkitys vähenee mitä enemmän tulee ikää.
Itse uskon, että jos on perintönä saannut akne ihon, se ei parane ikinä. Toinen on isot ihohuokoset.
45v ja edelleen finnejä. Vähentynyt kun vältän maitoa ja porkkanoita enkä iltapesun jälkeen laita mitään rasvaa kasvoille.
En syö yleensä sipsejä. Kun söin muutaman päivän sisällä pussillisen sipsejä, tuli finni.
Leuka alkoi kukkimaan toisen lapsen syntymän jälkeen 30v. Sitä ennen olin syönyt 10v e-pillereitä. Teininä minulla oli vain satunnaisesti yksi finni. Nyt olen 42v ja kuukautiskierron näkee naamasta. Finnejä aina leuassa menkkojen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas ei teininä ollut juurikaan finnejä, mutta nyt melkein nelikymppisenä poskiin tulee kipeitä finnejä. En tiedä syytä. Täytyy kokeilla olla ilman maitotuotteita, jos auttaisi
Ruusufinni. Käy ihotautilääkärillä ja liity rosacea/ruusufinni ryhmiin netissä
Olen 30v ja ei ole hormonaalinen akne hävinnyt mihinkään. Ihotautilääkärin näkemys oli, että ei se todennäköisesti tule luonnostaan mihinkään häviämäänkään ennen vaihdevuosia. Niiden jälkeen saattaa kuulemma rauhoittua.
Ravinnolla ja elämäntavoilla voi ehkä jonkin verran vaikuttaa finnien syntymiseen, ja lääkkeiden ja kosmetiikan avulla finneistä voi päästä nopeammin eroon.
Itse en jaksa nähdä vaivaa ruokavalion rajoittamisen suhteen, enkä myöskään halua käyttää antibiootteja tai hormonivalmisteita. Joten olen vain hyväksynyt näppynaamani.
Äidilläni tuli finnejä reilusti yli viisikymppiseksi asti. Myös kuukautiset jatkuivat siihen saakka. Että enpä hirveästi jaksa uskoa, että oma aknetapuisiuuteni olisi hetkeen lähdössä mihinkään.
Mulla on ollut finnejä parin vuoden ajan noin kolmekymppisenä. Ei ennen sitä eikä sen jälkeen. Elintavat olleet vakiot, joten veikkaan jotain hormonaalista syytä.