Olisi pitänyttehdä kantelu lääkäristä vuosia sitten, mutta aihe oli arka
"Tunnustin" lääkärille (mielenterveyskeskuksen ylilääkäri), että veljeni oli hyväksikäyttänyt minua nuorena, tai oikeasti lapsena, kun olin 10-11v kun tämä tapahtui. Sanoin että veljeni kosketteli minua, kouri rintojani ja tunnusteli alapäätäni ja sormetti minua, ja pakotti vetämään häneltä käteen, ja kerran melkein raiskasi minut, lopetti kun ei mahtunut sisään ja muhun sattui.
Tähän, kun vihdoinkin vuosien jälkeen sain kerrankin puhuttua asiasta, lääkäri vain kysyin "Oletko varma että kyseessä ei ollut sellaiset normaalit lääkärileikit mitä lapset harrastaa?".
Siis mitä hiivattia oikeasti?
Oliko lääkäri mitenkään asiallinen?
Mutta enhän minä voinut kenellekään kertoa, koska en halunnut (enkä edelleenkään halua....) että ihmiset saa tietää mitä silloin vuosia sitten tapahtui.
Ja lääkärin kommentti sai minut jopa hetkeksi uskomaan että vain liioittelen, ja että mitään pahaa ei oikeasti tapahtunut, olen vain liian herkkä.....
Mutta onko muka "normaalia" että veljet harjoittelee siskoillaan!?
Kommentit (35)
Hei!
Onko teillä millainen ikäero? ymmärsikö veljesi oikeasti mitä teki?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:45"]
Hei!
[/quote]
No kyllä kouluikäinen jo tajuaa rajat tällaisissa jutuissa jos on yhtään normaali.
Ap, toivottavasti olet saanut jotain terapiaa, missä olet voinut käsitellä asiaa.
Ikäeroa 2v, veljeni ymmärsi kyllä ihan hyvin mitä teki.
On kyllä pyytänyt anteeksi käytöstään koska hänellä heräsi epäilys että henkinen pahoinvointini, itsetuhoisuuteni ja itsemurhayritykseni johtuisivat näistä jutuista.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:48"]
Hei!
[/quote]
No kyllä kouluikäinen jo tajuaa rajat tällaisissa jutuissa jos on yhtään normaali.
Ap, toivottavasti olet saanut jotain terapiaa, missä olet voinut käsitellä asiaa.
[/quote] Olen käynyt terapiassa, mutta asiasta puhuminen on tuntunut vaikealta, varsinkin koska ensimmäinen kommentti kertomaani oli tämän lääkärin kommentti joka sai minut tuntemaan että ylireagoin.
Mitä jos unohtaisit lääkärin. Hän on ihan sivuosassa tässä. Veljesi se tässä se on, joka kuuluu syytettyjen penkille.
[/quote] Oliko sinusta lääkäri asiallinen?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:51"]
Mitä jos unohtaisit lääkärin. Hän on ihan sivuosassa tässä. Veljesi se tässä se on, joka kuuluu syytettyjen penkille.
[/quote] Oliko sinusta lääkäri asiallinen?
[/quote] Ja haluaisin tähän vastauksen jos eksyt takaisin tähän ketjuun....
Kyllähän se ihan asiallinen kysymys oli, ainakin jos lääkäri sitten uskoi vastauksesi että ei ollut kyse vain "lääkärileikeistä". Tai siis en mä keksi miksi ei saisi kysyä tarkentavia kysymyksiä sillä sellaisiakin tapauksia varmaan on että muistikuva tuntuu pahemmalta kuin todellisuus. Enhän minä tiedä miten sinä sen asian lääkärille esitit tai millä äänensävyllä lääkäri esitti kysymyksensä tai mitä muuta hän kyseli. Noin kuitenkin yksittäisenä kysymyksenä ihan asiallinen eikä mitään aihetta valitukseen. Velikin on ilmeisesti kuitenkin ollut lapsi vaikkakin sinua 2 vuotta vanhempi, eli ei varmaan ihan aikuisen oikeusjärjestelmä ole asiallinen paikka sitä purkaa, terapia kylläkin. Olisi tärkeää että pystyisit siitä asiasta terapeutille puhumaan ja voisit kokea että sinua kuunnellaan ja uskotaan.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 23:19"]Kyllähän se ihan asiallinen kysymys oli, ainakin jos lääkäri sitten uskoi vastauksesi että ei ollut kyse vain "lääkärileikeistä". Tai siis en mä keksi miksi ei saisi kysyä tarkentavia kysymyksiä sillä sellaisiakin tapauksia varmaan on että muistikuva tuntuu pahemmalta kuin todellisuus. Enhän minä tiedä miten sinä sen asian lääkärille esitit tai millä äänensävyllä lääkäri esitti kysymyksensä tai mitä muuta hän kyseli. Noin kuitenkin yksittäisenä kysymyksenä ihan asiallinen eikä mitään aihetta valitukseen. Velikin on ilmeisesti kuitenkin ollut lapsi vaikkakin sinua 2 vuotta vanhempi, eli ei varmaan ihan aikuisen oikeusjärjestelmä ole asiallinen paikka sitä purkaa, terapia kylläkin. Olisi tärkeää että pystyisit siitä asiasta terapeutille puhumaan ja voisit kokea että sinua kuunnellaan ja uskotaan.
[/quote] Eli jos kertoo että on melkein raiskattu, ja pakotettu muunlaiseen seksuaaliseen kanssakäymiseen toistuvasti, niin on asiallista vähätellä asiaa? Ja esittää että se on normaalia?
Pakkohan sen oli tuo kysymys tehdä. Sillä se aloitti.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 23:32"]Pakkohan sen oli tuo kysymys tehdä. Sillä se aloitti.
[/quote] Pakko? Että kun nainen ilmoittaa raiskausyritysesyä, häneltä pitää kysyä että onko varma että kyse ei ollut normaalista seksistä?
Tällaseenkin ketjuun pakko tulla "ap on väärässä"-asenteella provoamaan... surullista :(
minusta tuntuu pahalta, ettei "potilas" saanut tarvitsemaansa tukea. Olisi voinut ohjata jollekin , joka voisi paremmin perehtyä. Toivottavasti prosessi ei tyssännyt tuohon lääkäriin. Itse en voi kuvitella mitä lapsi on joutunut kokemaan läheisensä taholta. Läheinen pitäisi olla turvallinen ja luotettava. Ei ole varmasti helppo asia ottaa puheeksi. kyllä tuollaiset kertomukset pitäisi ottaa vakavasti. Luultavasti olisi tullut myöhemmin esille, jos asia olisi mielikuvitusta. Veikkaisin, että asia oli tullut yllätyksenä lääkärille. Hän ei ollut odottanut tuollaista tapahtumaa vaan jotain muuta. Siksi yllättynyt ja käyttäytynyt omien oletuksiensa mukaan.
Häh? Jonkunko mielestä tosiaan on normaalia että veljet koskettelee siskojaan!? Näköjään ainakin tuo lääkäri ja yksi vastaaja jonka mielestä kysymys oli asiallinen on sitä mieltä. Kyllähän pienten lasten "Minulla on pippeli, mikä sinulla on?" on ihan toista luokkaa kuin tuollainen käytös.
Lääkäri ei ole jutun pointti. Asia liittyy veljeesi. Jos itse olet ollut 10-vuotias ja veljesi 12-vuotias ja nyt olette aikuisia, rikosoikeudellisesti asia on vanhentunut. Tuskin veljeäsi olisi muutenkaan tuonikäisenä rangaistu. Hakeudu terapiaan ja hae sitä kautta apua itsellesi.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 07:12"]
Lääkäri ei ole jutun pointti. Asia liittyy veljeesi. Jos itse olet ollut 10-vuotias ja veljesi 12-vuotias ja nyt olette aikuisia, rikosoikeudellisesti asia on vanhentunut. Tuskin veljeäsi olisi muutenkaan tuonikäisenä rangaistu. Hakeudu terapiaan ja hae sitä kautta apua itsellesi.
[/quote] Jutun pointti on se, että onko millä mittarilla normaalia että veljet harjoittelee siskoillaan?
Minua hämmästyttää tämän ketjun vastaukset... Toki tämä veli on se joka on tehnyt väärin aikoinaan, mutta kyllä minäkin menisin ihan lukkoon jos olisin vuosia voinu huonosti, ja kun vihdoinkin kertoisin asiasta kommentti olisi tuollainen. Ei kyllä kannustaisi puhumaan asiasta jatkossakaan jos annetaan ymmärtää että toinen on ylireagoinut ja että mitään pahaa ei ole tapahtunut.
Minusta tuo lääkärin kommentti ei ollut asiallinen. Ei ihme että usein raiskauksen uhritkin vaikenevat jos kysytään, että oletko varma ettei se kuitenkin ollut ihan normaalia..
Minusta lääkärin kysymys on yksittäinen kysymys, jonka tarkoituksena on varmistaa asian todenperäisyys. Ihan asiallista.
MILLÄÄN mittarilla ei ole asiallista, että veli harjoittelee siskollaan.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 07:53"]
Minusta lääkärin kysymys on yksittäinen kysymys, jonka tarkoituksena on varmistaa asian todenperäisyys. Ihan asiallista.
[/quote]
No kyllä näitä muistikuvia ja niiden todenperäisyyttä olisi voinut kaivella kyseenalaistamatta uhrin kokemusta.