Kilpirauhasen liika/- ja vajaatoiminta + raskaus
Hei,
Sairastuin kilpirauhasen liikatoimintaan edellisen synnytykseni jälkeen marraskuussa 2013. Sairaus muuttui liikalääkityksellä parissa kuukaudessa vajaatoiminnaksi. Tämän hetkinen TSH arvoni on n. 10 ja t4v 12. Näihin lukemiin siirryttiin noin kuukaudessa, kun TSH oli aiemmin 0,1. Onko kellään kokemusta kuinka nopeasti on mahdollista saada arvot kuntoon ja päästä yrittämään uutta raskautta? Minulla on surutyö vielä edellisen raskauden takia pahasti kesken, täysiaikainen vauvamme menehtyi synnytyksessä ja syli on tyhjä. Tuntuu ettei surusta pääse eroon, muuten kuin yrittämällä uutta raskautta, joka ei tietenkään menehtynyttä vauvaamme korvaa, mutta auttaisi ehkä pääsemään eteenpäin.
Kiitos jos jollain on jotain tietoa asiasta ja jaksaa vastata.
Kommentit (4)
hei
olen ollut selittämättömästi lapseton yli 25 v, fsh ja ties mitkä kaikki arvot kunnossa
vuosi sitten aina 0,4 ollut tsh nousi vaan 3 ja samalla aina! matalalla ollut t4v oli samaa luokkaa 11
aloitettiin kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys, sen jälkeen kuukautiset säännölliset ja ovulaatio näkyy testeissä.
sanotaan että jos vajaatoiminta on ollut vaikea tai pitkään diagnosoimaton kestää vuoden verran toipua, mutta käsitin että olet mennyt liikatoiminnasta vajaalle tosi nopeasti? Oliko sulla joku lääke siihen liiketoimintaan?
Ja onko sulla nyt vajaatoimintaan lääkitystä. ?
Joo, siis mulla koko kilpirauhassairaus on edennyt tosi kovalla vauhdilla puolelta toiselle. Alkoi siis marraskuussa liikatoiminnalla jolloin TSH oli 0,01. Söin Tyrazolia yht 5kpl/vrk, jonka jälkeen se meni vajaatoiminnan puolelle ja TSH oli 72. Sitten söin Tyroxinia yhden päivässä ja kuukaudessa arvot meni tähän missä ne on nyt. Nyt lääkitys lopetettiin ja toivotaan että parin viikon päästä arvot ovat normaalit ilman lääkitystä ja voitaisiin alkaa yrittää vauvaa. Toivottavasti noin korkea TSH arvo ei ole vaikuttanut vielä hedelmöittymisen onnistumiseen. Arvohan oli todella korkea, mutta koko sairaus muuten nopeasti lähtenyt tasaantumaan. Ovulaatio ainakin kuukausi sitten näkyi testissä, vaikka ei silloin raskautta yritettykkään, kunhan huvikseni vanhalla testillä tikutin.
Eikö kenelläkään tosiaan ole kokemusta, tai tietoa asiasta?