Miten selittää lapselle sana pedofiili?
10 vuotias tyttö kyselee, kun oli saanu jonkun kiertoviestin jossa tuo sana.
Kommentit (8)
No siinä viestissä varoiteltiin jostain kännykkäpelistä, oliko joku talking amanda tms. Mut ihan höpöhöpö viesti, toi pedofiili sana vaan jäi lapsen mieleen.
^ Ok, ehkä kymmenvuotiaalle riittää tieto, että pedofiili on aikuinen ilkeä ihminen, jonka kanssa ei kannata olla tekemisissä.
"Pedofiilit ovat lapsia kohtaan pahoja aikuisia ihmisiä. Älä ikinä lähde kenenkään vieraan aikuisen matkaan. Sinä saat itse päättää, miten aikuiset saavat koskettaa sinua." Ei nyt tuollaisena typeränä litaniana, mutta keskustelun lomassa nuo kannat voi esittää.
Olen omalleni kertonut, että on olemassa sellaisia aikuisia ihmisiä, jotka ovat sairaita ja heitä kutsutaan pedofiileiksi. He ovat sillä tavalla mieleltään sairaita, että haluavat kosketella lapsia sopimattomiin paikkoihin eli niihin, jotka ovat jokaisen yksityisiä alueita tai haluavat, että lapsi koskee heitä ko.paikkoihin. Saattavat haluta pelkästään puhua seksistä tai siihen liittyvistä asioista. Olen painottanut, että se on aina väärin kun aikuinen tekee näin. Se on väärin, vaikka lapsesta sillä hetkellä tuntuukin, että häntä ei pakoteta, niin aikuinen tekee silti väärin ja väkivaltaisesti ja vastuu on AINA aikuisella ja se ei KOSKAAN ole lapsen syy. Olen kertonut, että vaikka lapsi on kasvatettu käyttymään kohteliaasti aikuisia kohtaan, niin silloin jos joku aikuinen lähestyy ja varsinkin koskee, niin saa ja pitää olla tyly ja käskeä tai huutaa, että häivy!!! Tms. Ja lähteä heti pois. Saa myös liian lähelle tulevan aikuisen työntää pois ja huutaa.
Tietenkin olemme puhuneet, jo ihan pienenä näistä asioista ja ylipäätään oikeudesta omaan kehoonsa ja koskemattomuuteen. Olen kasvatusalalla ja luontevasti asioita on tullut käytyä läpi. Se on lähtenyt jo siitä, että lapsen kehoa ja rajoja kunnioitetaan, jolloin lapsi oppii kunnioittamaan itseään ja silloin on jo valmiiksi vahvempi suoja uhriksi joutumista vastaan. Olemme puhuneet myös netin välityksellä tapahtuvasta häirinnästä, vaikka lapsi ei saakaan olla valvomatta netissä. Näin olen omalleni puhellut, vaikka olikin paljon nuorempi silloin kun ensi kerran asiaa käytiin läpi. Tunnet omasi parhaiten, joten osaat varmasti kertoa hänelle asiat juuri parhaiten.
meilläpäin koulu hoiti pelottelut jo ekasta luokasta. Joka syksyinen pedofiili, setien varotuskampanja menossa.
Pedofiili on ilkeä aikuinen ihminen, joka olisi hyvä kastroida. Hmm... mitä tarkoittaa kastroida?
Minkä ihmeen kiertoviestin, jos saa tiedustella.