Voiko vauva potkia vatsassa liikaa?
Hei! Olen raskausviikolla 27 olen ensiodottaja. Lapsi on todella vilkas liikkeinen ja potkii lyhyitä taukoja lukuunottamatta koko ajan voimakkaasti. Olen joutunut sairaslomalle supistusten vuoksi ja tunnen että potkiminen aiheuttaa supistuksia. Voiko liiallinen potkiminen olla merkki jostain vaarallisesta tai voiko se merkitä jotain vauvan tilasta? Onko vauvalla kaikki hyvin kun on niin kovin "levoton"? Voi tuntua tyhmältä kysymykseltä, mutta ei ole kokemusta.
Kommentit (22)
Apua.. tätä juuri pelkään. Välillä työntää kantapäätä vatsaa vasten tai potkaisee niin lujaa että säikähdän ja sattuu johonkin vatsan sisälle. Viime yönäkin potkut sattuivat. Yritin silitellä vauvaa ja saada rauhoittumaan mutta kovasti oli meno päällä.
Mutta ei se tosiaan ole merkki siitä, että vauvalla olisi jotain hätänä. Ja tuo kalvojen puhkeaminen on varmaan aika harvinaista. Mun yhdellä kaverilla oli todella villisti potkivat vauvat, ja raskaus kesti ihan loppuun asti. Oli kyllä hänelle välillä rankkaa...
Minulle tuli yllätyksenä että potkut voivat sattua. Opaskirjoissa puhutaan myllerryksetsä tai muljauksista, ei sellaisista potkuista että säikähtää niin että on sohvalta pudota. Kylkiluuhunkin raukka potkii, sattuukohan pieneen kantapäähän.
pelkään että kohtu väsyy siihen jatkuvaan pommittamiseen ja alkaa supistella enemmän, joten syntyy liian aikaisin ja menetän vauvan.
Aika hyvä kysymys, johon en ole törmännyt muualla. Valitettavasti en osaa antaa vastausta. Luulisi kuitenkin, että tuo on pienenpi paha, kuin se että vauva liikkuisi liian vähän.
Itsellä menossa rv23 ja selvästi voimakas tempoisempi tahti on tällä meidänkin tulokkaalla, kuin esikoisella aikanaan. Iltaisin vatsa on ihan tois´puoleinen möykky, kun lapsi työntää itseään omintakeisella tyylillään niin voimakkaasti yksiössään.
Odotettavissa siis todennäköisesti kerkeävä tapaus:)
Olen miettinyt voiko mahdollisen ADHD:n todeta jo vauvan ollessa vatsassa? Meille on nyt kolmas tulossa ja on niin villi että kauhistuttaa.
Mä kysyin tota neuvolassa ja sieltä vastattiin että on vaan hyvä merkki jos on vilkas vatsassa, silloin tietää että kaikki toimii yms. En sitten tiedä onko näin oikeesti, mut mä päätin uskoa siihen. Mulla ollut myös todella kova potkija vatsassa, mutta nyt rv28 meno on rauhoittunut ja välillä olen melkein huolissani kun ei tule jatkuvaa monotusta :D Supistuksia kyllä riittää, ne ovat mulle ihan uusia juttuja ku viime raskaudessa supisteli vaan synnyttäessä, ja silloinkin ne alkoi jo ihan täysillä tulemaan, ei siis tällaista pienempää.
Omalla kohdalla esikoinen potki aika paljon,ja nyt on aika villi tyttö. Keskimmäinen oli niin rauhallinen että sai aina kuulostella potkuja, pari kertaa piti neuvolaankin mennä kun ei liikkunut. Nyt on todella rauhallinen tyttö. Nyt on mahassa poika joka potkii niin että liikkeet on jopa näkynyt rv.20 asti. Saa nähdä millainen rasavilli siitä tulee. Liikkeet myös sattuu minuun, mutta ei Se vauvalle vaaraksi ole lääkärin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt voiko mahdollisen ADHD:n todeta jo vauvan ollessa vatsassa? Meille on nyt kolmas tulossa ja on niin villi että kauhistuttaa.
Hei HALOO!
Epäilet vatsassa olevalla vauvallasi jo olevan ADHD.
HEI COMOON ja järkeä päähän.
Potkiminenhan on hyvä merkki. Olisit iloinen että vauva potkii eikä niin, ettet tunne mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli yllätyksenä että potkut voivat sattua. Opaskirjoissa puhutaan myllerryksetsä tai muljauksista, ei sellaisista potkuista että säikähtää niin että on sohvalta pudota. Kylkiluuhunkin raukka potkii, sattuukohan pieneen kantapäähän.
pelkään että kohtu väsyy siihen jatkuvaan pommittamiseen ja alkaa supistella enemmän, joten syntyy liian aikaisin ja menetän vauvan.
Ei niin pieni synny ennenaikaisesti pelkkieb potkujen takia.
Vauva on iloinen, leikkii, harjoittelee.
Nauti! :)
Vierailija kirjoitti:
ootko tosissas ?
En ymmärrä kun muut kauhistelee tota adhd-kysymystä. ADHD on ihan oikeasti tauti ja näkyy aivoissa. Kyllä uskon että jo vauvana tämmöiset lapset vilkkaampia, miksei sitä mahassakin voi olla. ADHD voi olla myös rikkaus eikä aina vaan pelkkää negatiivista. Rasavilli lapsikin on ihan hyvä lapsi.
Minä tiedän myös yhden tapauksen, jossa vauva syntyi ennenaikaisesti sen vuoksi, että hajotti kalvot potkimalla, että ilmeisesti se mahdollista on, mutta ei kovin tavallista kuitenkaan.
Ei voi. Päinvastoin, potkiminen kertoo että vauva saa tarpeeksi ravintoa. Vauva ei myöskään pysty itse puhkaisemaan kalvoja.
Kyllä täällä on taas outoja mammoja. Ihmeellisiä juttuja keksimäss että vauva voisi muka puhkaista itse kalvot tai että siellä on heti adhd-vauva jos vähänkin on enemmän liikkuvaa sorttia. Voi hyvä luoja näitä juttuja. Jotain rajaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Päinvastoin, potkiminen kertoo että vauva saa tarpeeksi ravintoa. Vauva ei myöskään pysty itse puhkaisemaan kalvoja.
Olen samaa mieltä.
En osaa vastata kysymykseesi, mutta tiedän muutaman vuoden takaa tapauksen, jossa lapsi syntyi vähän reilu 30 raskausviikolla sen vuoksi, että hajotti kalvot, ja synnytys käynnistyi.