Kokemuksia Jyväskylässä synnyttäneiltä
Tahtoisin kuulla lähinnä kokemuksia naisilta, jotka ovat synnyttäneet tässä uudessa moduulisairaalassa. Itselläni on laskettu aika heinäkuun alkupuolella, eikä minulla ole tuttuja, jotka olisivat synnyttäneet uusissa tiloissa. Vanhoista tiloista olen lukenut ja kuullut paljon huonoa (tietenkin sisäilmaongelmat, ahtaus, vaihtoehtojen vähyys jne.), mutta kiinnostaisi tietää ovatko uudet tilat korjanneet muitakin ongelmia kuin homeongelmat. Gravidassa olen nyt pariin kertaan käynyt ultrassa ja ainakin siellä kaikki näyttää ihan asialliselta, mutta toki käynnit ovat olleet lyhyitä ja niiden aikana on nähnyt vain odotusaulan, vessan sekä tutkimushuoneen.
Ovatko tilat edelleen ahtaat/löytyykö perhehuoneita? Onko synnytyksessä käytössä monipuolisesti erilaisia apukeinoja, kuten ammetta, ilokaasua yms.? Onko henkilökuntaa riittävästi potilaisiin nähden? Saako (ensikertalaisena) imetykseen ja vauvan hoitoon riittävästi opastusta? Saa myös kertoa minkälaista henkilökuntaa kohdalle on osunut ja minkälainen asenne esimerkiksi kivunlievitystä kohtaan siellä on. Annetaanko kivunlievitystä helposti, jos sitä pyytää vai pihtaako henkilökunta sitä?
Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.
Minä kävin siellä synnyttämässä viime kuussa, mutta en osaa hirveästi kysymyksiisi vastata, kun olin synnärillä ennen lapsen syntymää vaan muutaman tunnin. Mutta tällä ajalla sain todella mukavaa ja asiallista palvelua ja kerkesin puudutteitakin saamaan. Otin ensin kohdunkaulanpuudutteen, mutta kun se ei auttanut niin sain epiduraalin. Ilokaasua eikä perhehuoneita Jyväskylässä ei ole tarjolla ollenkaan.