Lihavan ahmimishäiriö
Hei! Epäilen itselläni jonkinlaista ahmimishäiriötä. Olen normaalipainoinen (165 cm, 58 kg) 30-vuotias, mutta ahmiminen on alkanut muotoutua ongelmaksi. Syön kevyen lounaan, minkä jälkeen olen ahminut esimerkiksi kahvia maidolla reilustikin, esim. 4-5 dl. Samaten tänään päivällisen jälkeen - jolloin olin liiankin täynnä, söin vielä perään puolikkaan suklaapatukan. Mieliteot ovat aivan hallitsemattomia, ja vihaan itseäni että altistan itseni turhille kaloreille (tänäänkin n. 200 kcal) päivittäin ahmimisen/mielitekojen seurauksena. Urheilulla kulutan noin 1000 - 2000 kcal viikossa, päivittäin pyrin syömään 1500 kcal tai alle, ja nämä ahmimiset vaikeuttavat painonhallintaa. En tiedä miten saisin tilanteen hallintaan.
Kommentit (7)
Hehheh. Mullakin ahmimishäiriö, söin eilen kurkun lisäksi porkkanan!
Itse ahmin tänään treenin jälkeen vettä lasitolkulla!
Otappa tyttö tästä mallia! Tänään neljä dallaspullaa, puolikas pakastepitsa, levy mariannesuklaata, litra vaniljajäätelöä, puklaus, risottoa ja pari dumle-donitsia. Tuossa on sulle ahmimishäiriötä, lämpimin terveisin 171/86
Trollimia sulla on. Siitä kärsii moni Porvoossa.
Taitaa siellä sokeriarvot huutaa hoosiannaa. Kun ensin tekee mieli suolaista ja sitten makeaa. Kierre toistuu useita kertoja, jatkuvalla syötöllä. Mikäli et tunne olevasi kylläinen, on jotain pielessä.
Käy mittauttamassa veren sokerit.
Ahmimishäiriöissä ruokaa syödään valtavia määriä. Kokonainen paahtoleipäpaketillinen leipää margariinilla ja juustolla ja kattilallinen pastaa pestolla päälle. Perhepitsa, 1,5 litraa kokista, litra jäätelöä ja suklaalevy kaikki kerralla. Bulimikko oksentaa tai käyttää laksatiiveja, ahmimishäiriöinen ei oksenna vaan pelkästään ahmii. Niin kauan kuin ruoka vaan fyysisesti pysyy sisällä, sitä mättää suusta alas.
2 mukia kahvia tai suklaapatukka ei ole ahmimista. Lisäksi, 1500kcal on liian vähän normaalille naiselle vuorokaudessa jos liikut noin paljon. Kevyttä toimistotyötä tekevä normaalipainoinen nainen kuluttaa n. 2000 kcal ilman kuntoliikuntaa. Sulla on mahdollisesti joku ongelma sun syömisten kanssa, mutta ahmimishäiriö se ei ole.
Lainaa kirjastosta "Lupa syödä" -niminen kirja. Saarnaavasta otteesta huolimatta täyttä asiaa syömishäiriöistä. https://www.booky.fi/tuote/_ster/lupa_syoda_opas_syomishairioiden_hoitoon/9789513746537
Oletkos yhtään lukenut lihavan ahmimishäiriön diagnostisia kriteerejä? Lainkaan ahdinkoasi mollaamatta naurattaa ongelmasi. Totta kai "ahmiminen" on subjektiivinen kokemus, mutta silti epäilen että kyseessä on ensisijaisesti jokin muu korvien välissä oleva ongelma...