Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinkö ihan väärin/Mitä sinä olisit tehnyt (kanssamatkustajan auttamisesta)

Vierailija
26.02.2014 |

Ruuhka-aikaan tänään autoin korkeamalliseen ratikkaan äidin, jolla oli painavat rattaat, rattaissa ostokset ja nukkuva lapsi, ja kaksi isompaa lasta (ehkä 3 ja 5). Äiti jäi rattaille tarkoitettuun tilaan, ja isommat lapset menivät vähän matkan päähän istumaan. Ratikka oli ihan täynnä, eikä äiti nähnyt suoraan lapsiaan. Kun heidän pysäkkinsä lähestyi, äiti huusi että hei me jäädään seuraavalla. Isoin lapsista hätääntyi, että 'Kolmevee' on nukahtanut penkille, ja lähti kertomaan tätä äidille sinne vähän matkan päähän. Heidän kohdallaan oli uloskäynti, ja samoin sen penkin vieressä, jossa toinen lapsi nukkui. Ratikka pysähtyi heidän pysäkilleen, ja ajattelin, että nyt pitää toimia nopeasti ja auttaa heitä.

Minä ja toinen matkustaja herätimme nukkuvan lapsen, ja ajattelin, että äiti ja toinen lapsi ovat jäämässä ulos, joten talutin lapsen pysäkille ja sen oven kohdalle, josta ratasväki oli tulossa ulos, ja pidin ovea auki olemalla itse siinä välissä. Äiti oli kuitenkin vielä väkijoukon takana jumissa, ja kysyin että jäättekö tällä pysäkillä. Hän vastasi joo ja yritti päästä tulemaan ulos itse edellä, rattaat perässä. Kukaan ratikassa olevista ei pyynnöistä huolimatta auttanut äitiä. Minä sitten kans puutuin asiaan ja pyysin että voisko joku auttaa. Eräs nuori nainen sitten vähän vastahankaisesti nosti rattaat ulos, joten äiti, rattaat ja kaikki lapset jäivät oikealla pysäkillä ja mä hyppäsin takas kyytiin.

Huomasin kuitenkin ratikan ikkunasta, että se nukahtanut lapsi rupes itkemään, ja äiti otti hänet syliinsä ja lohdutti.

Tästä mä rupesin ajattelemaan, että teinkö mä hölmösti kun puutuin, olisko pitänyt antaa lapsen nukkua ja äidin hoitaa asia (esim jättämällä rattaat ja tulemalla itse herättämään), että eihän se nyt niin hirveetä olis ollu jos olisvat ajaneet pyskäin ohi, että pelästytinkö mä nyt koko perheen kun vielä vein lapsen uloskin? Pidin kyllä koko ajan huolen, ettei ratikka vaan lähtis äiti mukanaan meidän ollessa pysäkillä.

Mikä on tuomio? Olinko tyhmä kun puutuin, tai olisko mun pitänyt auttaa eri tavalla? Jostain syystä jäi huono mieli itselle.

Jos ko.äiti tunnistaa itsensä, niin tiedäthän etten mä aikonut varastaa lastasi viemällä hänet pysäkille, vaan ajattelin siinä tilanteessa että se auttaa teitä. Anteeksi jos sekaannuin liikaa!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus helsinkimeininki. Ei vittu en kestäisi asua siellä enää.

Mutta siis asiaan. Kai teit ihan oikein. En minä ainakaan suuttuisi.

Vierailija
2/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvä, että autoit. Olisin itse ainakin ollut kiitollinen. Mun kolmevuotias olisi varmaan reagoinut samoin eli säikähtänyt, kun vieras ihminen olisi herättänyt, mutta ei olisi muna haitannut tässä tilanteessa. Hienoa, että löytyy vielä ihmisiä, jotka auttavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein teit.

Vierailija
4/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit hienosti. 

Vierailija
5/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tehnyt yhtään hölmösti, päinvastoin.

Vierailija
6/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh :D Ihan kun et tietäisi teitkö oikein vai et, piti vaan tulla nostamaan itseään jalustalle. Todella hienoa, taputa itseäsi selkään vai halutko vielä mahdollisesti mitalin tai kenties jopa pokaalin hyvästä työstäsi?

Vierailija
7/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervettä maalaisjärkeä.

Vierailija
8/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:37"]

Mun kolmevuotias olisi varmaan reagoinut samoin eli säikähtänyt, kun vieras ihminen olisi herättänyt, mutta ei olisi muna haitannut tässä tilanteessa.

[/quote] nyt sinä XXDD

Vierailija
9/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se äiti edes kiitti avusta?

Vierailija
10/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin toiminut samoin.Ihme ihmisiä toiset,kun eivät tajua/viitsi auttaa :( Silloin 80-luvulla,kun minulla oli pienet lapset,aina löytyi auttajia esim.bussissa.

Vierailija
11/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei kaikkea tarvitse miettiä onko tehnyt juuri oikein vai väärin. Ei kaikkia voi miellyttää ja jos sydemessäsi olet halunut auttaa, niin sehän on tärkeintä. Ja jos teko on ollut sellainen, jonka olisit toivonut itsellesikin tehtäväksi samassa tilanteessa.

Vastaanottajastahan se on kiinni, jos ei tuollaista osaa arvostaa!

Jatka samaan malliin.

Vierailija
12/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ollut parempi mennä sanomaan kuskille, että nyt pitää odottaa pysäkillä, että pääsevät ulos? Itse en kyllä lähtisi viemään tosta noin vaan lasta ulos ratikasta, ilman että äitinsä sitä pyytää.

Vierailija
13/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ollut parempi mennä sanomaan kuskille, että nyt pitää odottaa pysäkillä, että pääsevät ulos? Itse en kyllä lähtisi viemään tosta noin vaan lasta ulos ratikasta, ilman että äitinsä sitä pyytää.

Vierailija
14/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimit oikein. Harmi, että seiskapölvästi tuli esittämään katkeruutensa. Helsingissä saa yleensä pyytämättä apua. Ikävää, ettei kyseisessä ratikassa ollut kuin maalta juuri muuttaneita ynseästi käyttäytyviä ihmisiä.

Vierailija
16/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:46"]

Huoh :D Ihan kun et tietäisi teitkö oikein vai et, piti vaan tulla nostamaan itseään jalustalle. Todella hienoa, taputa itseäsi selkään vai halutko vielä mahdollisesti mitalin tai kenties jopa pokaalin hyvästä työstäsi?

[/quote]

No hyvä,että ilmeisesti sitten teinkin just nappihomman, kun sä olet näin varman ivallinen! Se ratikka oli täynnä väkeä, joista useimmat eivät reagoineet, kaksi ihan suoraan kieltäytyi nostamasta niitä rattaita ulos, ja se joka ne nosti, sanoi että 'noh, toivottavasti en nyt tän takia sit jää ite ratikasta' - eikä tietenkään jää, ei se sieltä pois tullut.

Mä vaan koin jotain velvollisuutta kun olin sen äidin sinne auttanutkin (sen eka suunnitelma oli odotella kunnes tulee matalalattiainen), mutta sitten kun se lapsi itki niin jotenkin mietin että kai se on outoa kun ventovieras vie ulos (vaikka mä siis puhuin sille ja ihan nätisti, en vaan repinyt pihalle) ja että mitä se äiti kelaa. 

En mä muista kiittikö se äiti, ainakin sisäänmennessä useasti ja vuolaasti, mutta se ulostulo oli niin hässäkkää, etten ole ihan varma. Luulisin, oli mukavan oloinen.

ap

Vierailija
17/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin helsinkiä tämä tapahtui? Kuulostaa oudolta, että kukaan muu ei auttanut

Vierailija
18/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:53"]

[/quote]

Tää olis ollut hyvä vaihtoehto, mutta kun ratikka oli tosiaan täynnä ja mä olin siellä kolmansien ovien kohdalla, niin ei tullut mieleen ruveta huutamaan kuskille. Jos olis aikaa ajatella, en mäkään kyllä toisen lasta veis ulos - siksi mä varmaan tätä rupesinkin miettimään jälkikäteen. Jotenkin siinä ajattelin/luulin, että äiti on pääsemässä ulos ja ehkä sit ulkokautta tulis hakemaan lastaan, että olis helpointa jos mä tulisin samaan aikaan toisesta ovesta.. ääh, ehkä mä kelaan liikaa - ja olen asunut liian kauan täällä, missä ei saa kun vihasia katseita kun liikkuu lasten kans.

ap

Vierailija
19/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:00"]

Missäpäin helsinkiä tämä tapahtui? Kuulostaa oudolta, että kukaan muu ei auttanut

[/quote]

Ruoholahti/töölö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi