HIrveä pms. Mistä apua?
Hormonikierukka käytössä, ei menkkoja, mutta sepä ei näköjään estäkään pms:ää tulemasta kuukausittain. Mitä hittoa tässä on tehtävissä? Auttaako sterilointi? Pitääkö hakea mielialalääkkeet tai rauhottavat?
Kommentit (10)
Mene gynekologille. Pms:ään saa huonostia apua. Minipillerit, ssri-lääkkeet, b-vitamiinit + kalsiumlisä, spironolaktoni ja keltarauhashormoni ainakin vaikuttavat pms:ään jotenkin. Sulla siis on ovis ilman kuukautisia? Sterilisaatio ei auta ja rauhoittavia ei pääasiassa määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Mä olen juuri miettinyt, että auttaisiko kierukka pms oireisiin.
Mulla on nyt kolmas kierukka. En muista että kahden ensimmäisen aikaan olisi ollut näin selkeetä "kiertoa". Olen alkanut ihan kalenteroimaan vitutus- ja itkuaikoja ja kyllä ne vaan alkavat n. 22-23 päivän aikoihin. Mutta varmasti yksilöllistä tämäkin.
-ap
Sama. Mä meen luomuna. Mies on steriloitu. Olen 40-vuotias. Pms kiusaa enemmän tai vähemmän joka kuukausi. B-vitamiineistä on vähän hyötyä, samoin magnesiumista ja puhtaan ruuan syömisestä. Jos siis tekee mieli mättää, syö vain enemmän puuroa, leipää yms.. herkkujen sijaan. Vähän auttaa myös kävelylenkit ja se mikä tuo iloa. Koitan olla vaatimatta itseltäni liikoja silloin ja otan rennommin. Koska myös äksyilen perheelle, koitan mennä vaikka yksin kävelylle/kirjastoon.. mihin tahansa, jotta saan olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mene gynekologille. Pms:ään saa huonostia apua. Minipillerit, ssri-lääkkeet, b-vitamiinit + kalsiumlisä, spironolaktoni ja keltarauhashormoni ainakin vaikuttavat pms:ään jotenkin. Sulla siis on ovis ilman kuukautisia? Sterilisaatio ei auta ja rauhoittavia ei pääasiassa määrätä.
Ilmeisesti on tosiaan ovis. Hormonikierukkahan ei kai sitä estä ja tunnenkin välillä oviskipuina asian. Pitäisi kai löytää oikeanlainen gyne, jonka kanssa kemiat kohtaisi. Pms-aikaan kemiat ei kohtaa kenenkään kanssa, ei edes itteni kanssa
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti on tosiaan ovis. Hormonikierukkahan ei kai sitä estä ja tunnenkin välillä oviskipuina asian. Pitäisi kai löytää oikeanlainen gyne, jonka kanssa kemiat kohtaisi. Pms-aikaan kemiat ei kohtaa kenenkään kanssa, ei edes itteni kanssa
-ap
😅❤️
Vierailija kirjoitti:
Sama. Mä meen luomuna. Mies on steriloitu. Olen 40-vuotias. Pms kiusaa enemmän tai vähemmän joka kuukausi. B-vitamiineistä on vähän hyötyä, samoin magnesiumista ja puhtaan ruuan syömisestä. Jos siis tekee mieli mättää, syö vain enemmän puuroa, leipää yms.. herkkujen sijaan. Vähän auttaa myös kävelylenkit ja se mikä tuo iloa. Koitan olla vaatimatta itseltäni liikoja silloin ja otan rennommin. Koska myös äksyilen perheelle, koitan mennä vaikka yksin kävelylle/kirjastoon.. mihin tahansa, jotta saan olla rauhassa.
Ihanaa, kohtalotoveri! Tsemppiä sullekin! Ei onneksi oo ruokahimoja kun oon ketogeenisellä, en oo kyllä huomannut sen vaikuttavan pms:ään valitettavasti, harmi. Itellä luomuna tais olla vielä pahemmat pms:ät että en tiedä uskaltaisko sitä edes kokeilla. Tosin mieskään ei ole steriloitu eikä sitä halua. Mikä helvetti siinäkin on että naisten pitää kärsiä kaikki raskauden estämisestä aiheutuvat paskat. Huoh. Sulla on onneksi fiksu mies!
-ap
Mulla auttoi mielialalääkitys nimeltä Efexor/Venlafaxiini pms:ään. En siis saanut sitä pms oireiden takia, mutta luoja mikä helpotus ollut kun joka kuukautinen romahdus ja tahaton draamailu lieventyi. Erotan vielä pms:n mutta koitan järkeillä sen ajanjakson ja mennä mahdollisimman kevyesti ja rauhallisesti, jos se oireilee voimakkaasti. Toivottavasti löydät keinon lievittää omia oireitasi!
Pms oireisiin voi saada kaikenlaista lääkettä paitsi sellaista joka oikeasti auttaisi suht pienillä haitoilla. Englannin yksi kuningatar käytti sitä kuukautiskipuihin ja auttaa se muutenkin. Kuitenkaan ei sitä suomessa saa että muuhun joudutte turvautumaan jos apua haluatte.
Onneks ei vaikuta työntekoon mitenkään.
Oikeasti? Mä olen juuri miettinyt, että auttaisiko kierukka pms oireisiin.