Kokemuksia opettajakorkeakoulusta ilman aiempaa opetustaustaa
Eli onko kellään opekorkeakoulussa opiskelusta ja valmistumisesta ilman aiempaa opetustaustaa. Kuinka vaativaa opiskelu on, miten työllistyit koulutuksen jälkeen jne..
Kommentit (11)
Tässä kysymyksiä:
onko oletuksena, että opiskelijat "osaavat opettaa" jo valmiiksi kun aika moni opekorkeassa opiskeleva kai omaa sen aiemman opettajataustan. Itse työskentelen esimiestehtävissä, joten esilläolo ja ihmisiin vaikuttaminen on sinällään tuttua.
Kuinka vaativat opinnot ovat? Kuinka opiskelu onnistuu virtuaaliryhmässä? Kuinka paljon opintoihin kuuluu harjoittelua?
Onko ylipäänsä opekorkeataustan omaavilla opeilla kysyntää. Millaiset ovat työmarkkinat.
Kuten arvata saattaa, olen hakenut opekorkeaan. Mahdollisuuksia on päästä sisään, mutta nyt siis mietin että mihinköhän tässä olen ryhtymässä ;) Aikaisempi tausta on ylempi korkeakoulututkinto ja toista opiskelen parhaillaan.
Ap
Opekorkeaan? Millä vuosikymmenellä se sinäkin mahdat elellä?
Mutta ei tietenkään ole oletuksena, että osaisi opettaa.
Jep, nimenomaan opekorkeaan... https://www.opekorkeahaku.fi/opehaku/
Ap:n käsitys on kyllä juuri niin päin, että tuossa koulutuksessa aika moni opetustehtävissä jo työskentelevä hakee sen muodollisen pätevyyden ja ap miettiikin, että onko ihan pihalla kaikesta, jos ilman vastaavaa taustaa opinnot aloittaa.
Et ole ihan pihalla, jotkut käyvät ne vaikka eivät edes aio opettaa...
Ovat oppimassa työelämää varten, esim. organisointia, kouluttamista jne.
Töiden saaminen ei sinänsä ole helpottanut, ainakaan omalta osaltani.
Mutta pätevyys tulee siis myös peruskouluun ja lukioon, joten sinnekin voi olla mahiksia, jos on riittävästi aineopintoja alaltaan.
Opit tekemään tuntisuunnitelmia, jos et osaisi ennestään. Laitetaan jokaiselle tunnille joku tavoite ja suunnitellaan tunti noin vaikka 10 min pätkissä. Kysymyksesi tuntuvat jotenkin höhliltä, sorry vaan. Ihan kuin väkisin olisit yrittänyt keksiä jotakin mihin pyydät meitä vastaamaan. Jos opekokemusta vaadittaisiin, niin eihän sinne voisi sitten sellaiset hakea, jolla ei sitä ole. Eikä opettaja ole mitenkään esillä tai miten asian ilmaisit. Ope käynnistää oppimisen ja laittaa oppilaat töihin. Ei ope ole kukaan, joka siirtää omien aivojensa sisällön oppilailleen ja jota yritetään matkia, vaikka tietysti tarttee olla hyvänä esimerkkinä. Opettajan tehtävänä on myös luoda hyvä ilmapiiri luokkaan, sillä kaikessa oppimisessa oppimisympäristöllä on suuri merkitys. Kaikkien olisi viihdyttävä tunneilla. Monella mättää näissä asioissa ja yksi sen seuraus on sitten kait ne levottomat ja turhautuneet oppilaat, jotka sitten aiheuttavat kaikenlaista häiriötä oppitunneilla. Siis aika iso juttu voi olla ainakin joillakin alueilla kaiken maailman kurinpito-ongelmat oppitunneilla.
Kyse on ammatillista opettajaopinnoista - miksi pitää väkisin kirjoittaa opekorkeakoulu?
No kysymykset ovat siinä mielessä väkisin keksittyjä kun elä vastaaja pyysi tarkentamaan kysymyksiäni. Haussa painotetaan paljon aiempaa opetuskokemusta, joten siksi mietityttää se kuinka opinnoissa pärjää ilman sitä taustaa. Yhteishaussa terminä on just toi opekorkea, joten käytin sitä ettei kukaan kuvittelisi että tarkoitan yliopistoa tässä. Kiitos kutoselle vastauksestasi!
No kysymykset ovat siinä mielessä väkisin keksittyjä kun elä vastaaja pyysi tarkentamaan kysymyksiäni. Haussa painotetaan paljon aiempaa opetuskokemusta, joten siksi mietityttää se kuinka opinnoissa pärjää ilman sitä taustaa. Yhteishaussa terminä on just toi opekorkea, joten käytin sitä ettei kukaan kuvittelisi että tarkoitan yliopistoa tässä. Kiitos kutoselle vastauksestasi!
Kysy jotain tarkempaa.