Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannatatteko mielipiteenvapautta?

Vierailija
06.11.2020 |

Toivoisin enemmän sellaista henkeä että olen eri mieltä kanssasi, mutta puolustan vaikka hengelläni sinun oikeuttasi omaan mielipiteeseesi. Jäitä hattuun kaikille ja enemmän pyrkimystä aitoon ymmärtämiseen ja keskinäiseen kunnioitukseen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannatan, mutta olen huomannut että suurin osa ei kannata. Mielipiteenvapauteen liittyy myös vastuu. Toimittajien ei olisi pitänyt sanoa Trumpia siaksi tai hulluksi.

Vierailija
2/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kannatan, mutta olen huomannut että suurin osa ei kannata. Mielipiteenvapauteen liittyy myös vastuu. Toimittajien ei olisi pitänyt sanoa Trumpia siaksi tai hulluksi.

Ei todellakaan... tuo on jo todella törkeä loukkaus kaikkia sikoja ja hulluja kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haukku haavaa tee. Itselleni tuollaiset toimittajat aiheuttaa inhoreaktion ja boikotoin niiden julkaisuja.

Vierailija
4/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai!

Vierailija
5/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteenvapaus on hieno asia jota kannattaisi tavoitella myös Suomessa.

Vierailija
6/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi elää maailmassa, missä kuka tahansa voi ajatella mitä tahansa, mutta ei sano sitä ääneen. Se olisi minusta pelottavaa. Kun saa ilmaista mielipiteensä, ainakin tietää jotakuinkin toisten aikeista ja ajatuksista.

Vierailija
7/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että suomalaiset toimittajat eivät hyväksy kuin samaa mieltä olevien mielipiteet, eivätkä näe fasístisissa ajatuksissaan mitään vikaa.

Vierailija
8/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata jos mielipiteellä ei ole mitään arvokkuutta ja se on esitetty vain pilkkatarkoituksessa.

Vierailija
9/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, sillä "vapaan" maan lehdistön tulee totella hallitusta ja aloittaa voimakkaat sensuuritoimenpiteet, ainakin silloin kun hallitus tukee samaa ideologiaa kuin media ja minä.

Siinä vaiheessa jos jostain sattuman oikusta noudatettaisiin kansan äänestystulosta demokratian pelisääntöjen mukaisesti ja valtaan nousisi taho joka on eri mieltä, minun, muun vihervasemmiston ja median kanssa, sananvapaus nousee arvoon arvaamattomaan, enkä näe länsimaisen kulttuurin korkeimmalle arvolle, vapaudelle ilmaista omia mielipiteitään mitään esteitä ja jos mielipteidemme ilmaisunvapautta estettäisiin, tulisin taistelemaan sananvapauteni puolesta viimeiseen hengenvetooni saakka.

Loppu oli ns. retorinen ilmaisu, sillä suomessa sitä ihmettä ei tule koskaan tapahtumaan, että perussuomalaisille annettaisiin valtaa, joten kannatan sananvapauden suitsimista viimeiseen saakka.

Vastaväittäjille tiedoksi, nettipoliisi valvoo, valtakunnansyyttäjä ja oikeuslaitos ovat samaa mieltä kanssani, joten ei kannata rettelöidä ettei mene työpaikka, saa somevainoa riesakseen ja tuhansien eurojen vahingonkorvauksia korvattavakseen.

Olemme uudessa normaalissa ja sananvapauden tilalle Orwell:n hengessä sananvastuu.

Olet vastuussa jos olet eri mieltä kuin me.

Tässäpä ehdotukseni josta ei kannata kieltäytyä.

Vihreät ja vasemmistoliitto.

Vierailija
10/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kannata jos mielipiteellä ei ole mitään arvokkuutta ja se on esitetty vain pilkkatarkoituksessa.

Periaatteessa noin. Ei vain ole aina helppoa ulkoa päin arvata tarkoitusta.

Vierailija
11/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan

Mutta sananavapauteen kuuluu myös vastuu, ja sitä persut eivät tajua

Vierailija
12/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannatan ja myös puolustan. Mutta olen huomannut että 90% ihmisistä jotka sanovat sitä kannatavansa, eivät oikeasti kannata kuin oman "oikean" mielipiteen hyväksymistä. 9% ihmisistä yrittää käyttää sitä hyväkseen, ja ainoastaan 1% ymmärtää sen tärkeyden koko yhteiskunnalle.

Valitettavasti suurin osa ihmisistä eivät kykene puolustamaan mielipiteen, ilmaisun ja sananvapautta koska he eivät ymmärrä mitä se pitää sisällään. He haluavat kyseisen vapauden vain itselleen, ja ottaa sen pois muilta. Mutta silloinhan se ei ole vapautta. Toinen ei voi olla vapaampi kuin toinen.

He myös argumentoivat että kun heillä on tuo vapaus, he saisivat sen varjolla haukkua, valehdella, johtaa harhaan jne. ja sitä että tuollaista käytöstä ei saisi muka estää. Tosiasia kuitenkin on se, että sellaisen käytöksen saa estää.

Jos esimerkiksi näet jonkun johtavan ihmisiä junan alle, sinä saat estää sen, eikä tuo teko riko kenenkään ilmaisunvapautta. Manipulointi, huijaaminen, valehtelu, ja asiaton käytös, ei kuulu ilmaisunvapauden piiriin.

Jos joku esimerkiksi ei keskustele aiheesta ja ilmaise siitä mielipidettä, vaan hyökkää henkilöä kohtaan, silloin sen saa estää koska, kuten alku jo osoitti, henkilö ei keskustele aiheesta.

Minä olen ollut usein napit vastakkain tiettyihin uskomuksiin uskovien kanssa, mutta en minä noita ihmisiä inhoa tai vihaa. Lähtisin vaikka heti kaljalle useamman heistä kanssa keskustelemaan aiheesta. Koska mielestäni asiat riitelevät, eivät ihmiset.

Mutta se on turha toivo, kun suurimmalla osalla ihmisistä, vaikka äly riittäisikin ymmärtämään ja sisäistämään tuon, ei riitä koulutusta ja kokemusta tarpeeksi että se koskaan opittaisiin. Enkä tässä tarkoita sitä että yliopiston käyneet ovat viisaampia kuin peruskoulun käyneet, vaan sitä että tässä maassa ei enää panosteta koulutukseen ja esimerkiksi medialukutaitoon tarpeeksi.

Ei tilanne ollut ennenkään hyvä, esimerkiksi useat ovat väittäneet että heidän uskonnonopetukset olivat tunnustuksellisia. Minulla ei ollut, mutta esimerkiksi vasta lukiossa tuli uskomusten lisäksi skeptismi, joka pitäisi opettaa jo monta vuotta aiemmin. Skeptismin ymmärtäminen on vaatimus sille että pyritään kohti totuutta, koska totuuteen pyrkiminen vaatii sitä että ihminen osaa epäillä itseään ja omia luulojaan ja uskomuksiaan ja myös hyväksyä se että on vajavainen tiedoiltaan. Ja SE on myös vaatimus sille että pystyy ymmärtämään mitä sanan, ilmaisun ja mielipiteen vapaus oikeasti tarkoittaa ja kuinka ja miksi niiden puolustaminen on tärkeää.

Vierailija
13/13 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan

Mutta sananavapauteen kuuluu myös vastuu, ja sitä persut eivät tajua

Sen ovat tajunneet jo kaikkien puolueiden edustajat laatiessaan aikojen alussa lakeja kunnianloukauksesta, herjauksesta ym. epätoivotusta toiminnasta.

Sanomisen vapautta on tähän saakka pidetty länsimaisen sivistyksen yhtenä suurimmista arvoista, useita satoja vuosia.

Kummallista että vuoden 2015 jälkeen sitä on alettu maassamme sanomaan haitalliseksi toiminnaksi.

Mistä ihmeestä moinen takinkääntö mahtanee johtua ja vain viidessä vuodessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi