Maksaako Kela lapsilisän suoraan 15v täyttäneen tilille?
Meneekö siis 15 v täyttäneiden lapsilisät sille nuorelle?
Kyselee äiti kera 14v rahanahneen nuoren =)
Kommentit (10)
Ei maksa.. sen tilinumeron jolle maksetaan niin annat sinä kelalle.. voit siis kyllä antaa lapsen tilinumeron sinne jos sille tille ne rahat haluat mutta se on aina huoltajan päätös..
Lapsilisä on lapsen vanhemmalle lapsen elättämistä varten.
Suoraan Kelan sivulta: "Lapsilisä voidaan maksaa myös muulle huoltajalle sekä poikkeuksellisesti 15 vuotta täyttäneelle lapselle itselleen."
Huom! siis voidaan! jos näin haluat, mutta muuten vanhemmalle. :)
Ei kannata antaa 15 v tilinumeroa. Vanhemman tilille tietenkin.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 22:57"]
Suoraan Kelan sivulta: "Lapsilisä voidaan maksaa myös muulle huoltajalle sekä poikkeuksellisesti 15 vuotta täyttäneelle lapselle itselleen."
[/quote]
Tämmöinen tapaus on esimerkiksi se, että lapsi lähtee peruskoulun jälkeen opiskelemaan ja muuttaa asuntolaan tms. eli ei ole pääsääntöisesti vanhempiensa katon alla.
Lapsilisä on vanhemmille tarkoitettu etuus, jolla kuuluu elättää lasta. Toki voit kierrättää lapsilisän suoraan lapsellesi, mutta sitä ei ole tarkoitettu lapsen viikkorahaksi. Jos et tarvitse lapsilisää lapsesi elatukseen, voit ilmoittaa Kelalle, ettei rahaa enää tarvita.
Minusta lapsilisä pitäisi poistaa muilta kuin vähävaraisilta tai muuttaa vaikka niin, että saisi esim. 400 euroa kuussa ensimmäiset kolme vuotta. Jos vaikka on kotihoidon tuella, raha on todella tiukassa ja se pieni lapsilisäkin on kullan arvoinen.
mä luulin et se on yh-äidin juomaraha :0 mistä mä nyt sen rahan saan kun tyttö muutti omaan kämppään ?! toivottavasti ei osaa hakea sitä
mä luulin et se on yh-äidin juomaraha :0 mistä mä nyt sen rahan saan kun tyttö muutti omaan kämppään ?! toivottavasti ei osaa hakea sitä
Meillä pankki aina jakoi rahat lasten tileilllle tasan, en tiedä onnistuuko sellainen vielä.
Lapsilisä on vanhemmille, tarkoituksenaan auttaa pakollisissa kuluissa. Olisi epäreilua suoraan lapsen tilille, ainakin jos on useita lapsia. Toisella ja kolmannella lapsella kun on isommat lapsilisät (niin tyhmää kuin se onkin).
Ei?