Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostalo - asutteko mieluummin korkealla vai matalalla?

Vierailija
05.11.2020 |

Itsellä tällä hetkellä asunto matalimmassa mahdollisessa kerroksessa, liiketilan ja saunan päällä. Olen hyvin tyytyväinen tilanteeseen, koska alakerran naapuria ei voi elämöintimme haittaa. Yhdessä huoneessa on periaatteessa vain yksi seinänaapuri, ylhäällä, koska alla on talon sauna, sivussa meidän keittiö ja toisella sivulla ei mitään. Tämä on iso plussa, kun harrastan laulamista ja siitä kuuluu kova ääni. Päivällähän välttämättä kukaan ei kuule, jos yläkerran naapuri ei ole kotona.
Nyt on alkanut kuitenkin tulla ikävä niitä aikoja, kun muinoin asuin ylimmässä kerroksessa seiskassa. Jotenkin oli hauska olla siellä yläilmoissa. Myös naapureiden kannalta se ylin kerros on hyvä vaihtoehto.
Onko teillä mieltymystä asiassa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantasalla ei olisi kiva olla mutta toinen kerros jo menettelee.

Vierailija
22/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun mieluummin alhaalla. Opiskeluajat vietin 12. kerroksessa, taisin saada siitä näköalojen ihailua loppuelämän tarpeiksi. Olen lievästi korkeanpaikan kammoinen, eikä huvita ajatella, millaista siellä yläilmoissa olisi esim. tulipalon sattuessa. Pienet ympäristön yksityiskohdat viehättävät silmääni enemmän kuin laajat maisemat, ja pidän siitä että yläpuolellani näkyy puiden latvuksia (kuten juuri nyt kun katson ikkunasta ulos).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hissitalossa ylin kerros on paras.

Hissittömässä kolmas tai hyväkuntoisille neljäs kerros voisi olla optimi.

Vierailija
24/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei olisi väliä, mutta nykytaloissa lattioiden/kattojen äänieristys on niin olematon, että rauhaa on tarjolla ainoastaan ylimmässä kerroksessa. Toki ylimmässäkin saattaa olla metelöivä seinänaapuri, mutta niitä sentään pääsee pakoon toiseen huoneeseen, ylhäältä tulevaa melua ei saa vaimennettua edes sillä.

Vierailija
25/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseen tai toiseen kerrokseen en kyllä enää haluaisi muuttaa, ahdistaa jos kadulta näkee ikkunoista sisään ja sitten aina tulee pidettyä sälekaihtimet alhaalla.

26/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut paitsi ensimmäinen ja toinen kerros, koska niihin näkee kadulta, ja asunnot ovat usein hämäriä.

Kaikkein mieluiten 3-4 kerros. Jos rakennuksessa on huono äänieristys, niin sitten ylin ja päätyhuoneisto. Talossa, jossa nyt asun, ei onneksi kuulu yläkerran naapurin töminät eikä muutenkaan naapureiden ääniä.

Vierailija
27/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te kuumuudesta valittajat. Nykyään kerrostaloon saa ilmalämpöpumpun, jos vaan on parveke. Laitatin just viime kesänä, 1400 €, ihan hyvä investointi viilennykseen. Tämä oli jo toinen asunto, johon sen asennutin, enää en tulisi ilman toimeen. Mun kaveri asuu 11. kerroksessa ja hänellä on iso asunto, kaksi parveketta ja 2 pumppua.

Ilmalämpöpumppu on mahtava, mutta läheskään kaikkiin asuntoihin niitä ei ole mahdollista/sallittua asennuttaa. Itse löysin vasta viime talvena nykyisen asuntoni, jossa se onnistuisi (ja tämä on pohjakerroksessa, niin ei ole tarvetta :P), aiemmin elelin 15 vuotta erilaisissa sulatusuuneissa. Sympatiani kaikille kuumuudesta kärsiville.

Vierailija
28/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te kuumuudesta valittajat. Nykyään kerrostaloon saa ilmalämpöpumpun, jos vaan on parveke. Laitatin just viime kesänä, 1400 €, ihan hyvä investointi viilennykseen. Tämä oli jo toinen asunto, johon sen asennutin, enää en tulisi ilman toimeen. Mun kaveri asuu 11. kerroksessa ja hänellä on iso asunto, kaksi parveketta ja 2 pumppua.

Tämä edellyttää taloyhtiön lupaa. Tässä sellainen tuli vasta vuosi sitten, sitä ennen oli kielletty asentaa, vaikka monet sitä toivoivatkin. Aika tiukat säännöt siihen tuli, miten saa asentaa ja käyttää. Esimerkiksi parvekelaseja ei saa pitää suljettuna yms.

Asutaan vuokralla ja vuokranantaja ei ole sellaista asentanut, joten ei kauheasti voi itse lähteä sellaista laittamaan.

Vierailija
29/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkealla.

Plussat:

Maisemat

Yksityisyys

Porraskävely hyötyliikuntana

Vierailija
30/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö alimmassa kerroksessa kuulu talon ulko-oven ramppausääni todella rasittavasti? Itse asuin Helsingissä yhdessä kamalan huonosti äänieristetyssä talossa 2. kerroksessa ja ulko-oven ääni oli todella kova ja häiritsevä, mietin aina miten ensimmäisessä kerroksessa pystyi ylipäänsä asumaan.

Vierailija
31/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylin ehdottomasti. Nytkin katselen merelle. Alakerroksista ei näkyis mitään. Ja iso plussa et mitään ääniä tänne ei kuulu. Periaatteessa ei osu yhtään naapuria sivuunkaan paitsi kodinhoitohuoneen seinän kohdalle. Omassa rauhassa saa olla. Ei vois rauhallisempaa olla.

Vierailija
32/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin asua korkealla. Kakkoskerroksen parveke jää hyvin vähälle käytölle kun vierestä menee kävelytie, partsilla tuntuu kuin olisi esiintymislavalla kaikkien pällisteltävänä :(

Vierailija
33/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ylimmässä kerroksessa ja olen tyytyväinen. Alue on hieman levotonta, joten on mukavaa, että omalla parvekkeella voi säilyttää vaikka pyörää tarvitsematta pelätä varkaita. Täällä on myös rauhallista, koska ylimmässä kerroksessa ei ole samanlaista muiden kerrosten asukkaiden läpikulkuliikennettä, kuin keski- tai alimmassa kerroksessa. Myöskään yläkerran naapuria ei ole, joten on yksi potentiaalinen meluhaitta vähemmän.

Haittapuoliakin on, mutta omalla kohdallani ne rajoittuvat lähinnä ympäristö- ja säätekijöihin. Kesällä täällä tulee helposti kuuma, myrskysäällä tuulee voimakkaammin, ja rankkasateen sattuessa jos ränni tulvii yli, vettä tulee parvekkeelle sisään.

Vierailija
34/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylin. Siellä asun enkä muihin kerroksiin muuttaisi.

Vierailija
35/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulipalo syttyisi niin jossain 10. kerroksessa ei olisi mukava asua, pelkäisin varmaan.

Vierailija
36/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen kerroksen asunto oli kiva, kun alapuolella ei asunut ketään ja matka alaovelta kotiovelle oli niin lyhyt. Ihan maantasalla en haluaisi asua, koska kesällä en uskaltaisi nukkua ikkuna auki ja sisälle olisi kadulta suora näkyvyys. Nykyään olen ylimmän kerroksen päätyasunnossa ja rauha on ruhtinaallinen. Tykkään, mutta tulipalo on kieltämättä ahdistavampi ajatus näin korkealla.

Vierailija
37/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta sekä ylimmässä että alimmassa kerroksessa asumisesta. Ylimpään kerrokseen muuttaessa ajateltiin, että nyt ei naapurien töminä kuulu. Väärin arvattu: äänieristys talossa oli surkea, ja alakerrasta kuului aivan kaikki. Siellä sattui asumaan vähän äänekkäämpi sinkkumies.

Nyt asutaan alimmassa. Alhaalla on pyöräkellari, eikä seinänaapureita ole, ainoat lähiasukit ovat yläkerrassa. Vaan ei ole hiljaista täälläkään. Ylhäällä asuu pikkulapsiperhe, ja lapset riehuvat hirveällä metelillä kaikki päivät ja kolistelevat myös öisin. 

Kaiken kaikkiaan asunnon sijainnilla ei olisi minulle mitään väliä, kunhan naapurikämpistä ei vain kuuluisi meteliä.

Vierailija
38/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu tämän talon ylimmässä, mutta ihan riittävän ylhäällä kyllä. Näköalat hyvät, kadun meteli ei juuri kuulu (paitsi lanssit yms. hälyajoneuvot). Tutkailtiin tätä ostaessa myös muutamaan ylimmän kerroksen asuntoa, mutta niissä mitä katsottiin kuului tuulen aiheuttamat katon melut aika voimakkaasti asuntoihin. Naapureista ei tässä talossa juuri ole murhetta, hiljaisia ovat ja sitäpaitsi seinät on tässä talossa melko paksut: yläkerrasta ei kuulu ikinä mitään, seinänaapurin vauvan itku kuuluu vain oven läpi rappukäytävään, mutta ei meidän asuntoon, alemmista kerroksista joskus kuuluu bassot rakenteita pitkin, jos siellä luukutetaan musiikkia täysillä.

Olen joskus nuorena asunut alimmassa kerroksessa parissakin talossa. Nyt kyllä toisaalta kaipailen sitä kätevyyttä, että kaikkea ei tarvinnut roudata hissillä. Kuntoiluahan tässä saa, kun kipuaa seitsemänteen kerrokseen pari kertaa päivässä ja alas tietysti myös, mutta toisaalta, jos mulla on kymmenen kilon kauppakassit, menen hissillä. Tai jos asuntoon tuodaan jotain kookasta tai poistetaan jotain kookasta, se kookas täytyy yrittää tunkea tuonne hissiin. Muuttaessa hankalimpia kuljetettavia olivat piano ja yksi lepotuoli, ne kun eivät mahtuneet hissiin mitenkään päin, vaan muuttomiehet joutuivat kantamaan ne rappusia pitkin.

Molemmissa puolensa. 

Vierailija
39/39 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ensimmäisessä kerroksessa, joka on kuitenkin hieman maanpinnan yläpuolella. Maisemat ei ole kovin hulppeat, mutta onneksi vastapäätä on metsikköä eikä toista kerrostaloa. Valitsin ensimmäisen kerroksen siksi että mulla on iso koira, ja sen kanssa on helpompaa kulkea kun ei tarvitse rampata hissillä. Asuntoni on muuten hissin ja ulko-oven vieressä eikä kumpikaan ole koskaan ollut häiriöksi. Yleensäkin meidän talo on todella hiljainen.

Toiseen tai ehkä kolmanteenkin kerrokseen voisin ehkä muuttaa, mutta sitä ylemmäs en. Pelkään liikaa että tulee tulipalo ja jään vangiksi asuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme