Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahan antaminen aikuiselle lapselle

Kysynpä vaan
05.11.2020 |

Minkä verran ja millaisiin asioihin on ok antaa rahaa aikuiselle lapselle? Aikuisella tarkoitan täysi-ikäistä, omillaan asuvaa.
Miesystäväni lapsi pyysi rahaa mökkivuokraan ja juomiin sinne, tarkoituksena siis juhlia kavereiden kanssa. Omat rahansa siis ei riitä/on tuhlannut jo. Onko ok antaa rahaa tällaiseen tarkoitukseen? Itse ymmärtäisin jos rahaa pyydettäisiin vaikka esim. puhelinlaskuun tai muuhun välttämättömään. Itse ajattelen siis näin, mutta ajattelenko jotenkin väärin. Mies ei halua tuottaa pettymystä (??) ja maksaa nyt juhlat. En vaan ymmärrä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei ollenkaan kannata lähteä tuolle linjalle, että edes mietit mihin miesystäväsi käyttää omat rahansa. 

Vierailija
2/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Ei ole kenenkään toisen asia päättää, miten kukakin haluaa lapsiaan auttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. En antaisi.  Autan kyllä toista aikuisista lapsistani (toinen on lääkäri, häntä ei tarvitse auttaa) jonkun verran taloudellisesti, hän on pienipalkkaisessa työssä ja oli nyt pitkään lomautettunakin. 

Maksan vakuutusmaksut, puhelinlaskut (tämä on itse asiassa vaan jäänyt) ja ostan hänelle joskus jonkun takin tai mekon. Mutta en maksaisi baari-iltoja tai mökkiviikonloppuja. Jonkun viinipullon saatan tuoda tuliaiseksi, mutta se on eri asia.

Vierailija
4/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei oikeastaan kuulu sinulle, jos teillä ei ole yhteinen talous ja rahat itsellännekin tiukoilla.

Omille aikuisille lapsille on kustannettu jotain opiskelutarpeita, spnsoroitu harrastusta ja annettu rahalahjoja syntymäpäivinä ja jouluna, jos on sattunut olemaan varaa.

Vierailija
5/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en pystynyt heidän lapsuudessaan maksamaan kuin ne perusmenot. Nyt kun sitä elatusvelvollisuutta ei enää ole on rahallisesti väljempää, joten olen vähän höveliäämpi ja voin antaa johonkin kivaankin.

Vierailija
6/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia ei oikeastaan kuulu sinulle, jos teillä ei ole yhteinen talous ja rahat itsellännekin tiukoilla.

Omille aikuisille lapsille on kustannettu jotain opiskelutarpeita, spnsoroitu harrastusta ja annettu rahalahjoja syntymäpäivinä ja jouluna, jos on sattunut olemaan varaa.

On yhteinen talous.

Vierailija
7/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi avustaa kaikkia lapsia saman verran. Ei niin, että yhdelle joka kuukausi rahaa ja lisää satunnaisesti, vaan kaikille yhtä paljon.

Vierailija
8/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähän eri linjoilla, kun lapset hoitaa ne tarpeelliset laskut, yms ensin ja sitten vasta miettii onko varaa johonkin kivaa niin siinä kivassa voin auttaakin. Eli en ymmärtäisi, jos pyydettäisiin rahaa esim puhelinlaskuun. Silloin on kasvatuksessa mennyt jotain pieleen.

Vierailija
9/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vähän eri linjoilla, kun lapset hoitaa ne tarpeelliset laskut, yms ensin ja sitten vasta miettii onko varaa johonkin kivaa niin siinä kivassa voin auttaakin. Eli en ymmärtäisi, jos pyydettäisiin rahaa esim puhelinlaskuun. Silloin on kasvatuksessa mennyt jotain pieleen.

Tämäkin on totta! Mutta eikö meillä kaikilla vastuullisilla aikuisilla voi olla tilanne, että laskut on maksettu eikä siihen kivaan jää rahaa. Mihin ikään saakka on ok pyydellä rahaa vanhemmilta ryyppäämiseen ja hauskan pitoon? Vai voisiko vaan todeta, että rahat ei riitä, teen jotain muuta. tai voisiko tämä vanhempi jolta rahaa pyydetään ko. tarkoitukseen vastata, että ryyppäämiseen rahaa ei tipu?

Vierailija
10/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on tarua ihmeellisempää.

Vierailija
11/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla sinua haittaa, että miesystäväsi maksaa lapsensa juhlat? Onko peräti 18-vuotissyntymäpäivät? 

Vierailija
12/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä rahaa kerran on, niin miksi ei antaisi? Ei sitä hautaan saa mukaan kuitenkaan.

Vierailija
13/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI MIHINKÄÄN MINKÄÄN VERTAA.

Vierailija
14/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sitä rahaa kerran on, niin miksi ei antaisi? Ei sitä hautaan saa mukaan kuitenkaan.

Koska ihmisten tulee tehdä työtä.

Vierailija
15/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvi antaa rahaa ku on omansa tuhlannu. Kuulostaa olevan sellainen tapaus joka kuluttaa omat rahansa ja sitte kerjää vanhemmiltaa elätystä

Vierailija
16/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan rahaa jouluna ja syntymäpäivänä ja lisäksi voin antaa erityisiin hankintoihin. Luulen, että lapseni jättäisivät mökkireissun väliin, jos eivät omilla rahoillaan pysisi maksamaan sitä. En halua kannustaa yli omien varojen elämiseen, jollaisesta on kyse ap:n tapauksessa, ellei mökkeilyyn ole joku erityinen syy.

Vierailija
17/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen antaa lapsilleen just mitä tykkää.

Vierailija
18/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla sinua haittaa, että miesystäväsi maksaa lapsensa juhlat? Onko peräti 18-vuotissyntymäpäivät? 

Koska heillä on yhteinen talous, myös AP:lle kuuluu mihin rahat menee.

Vierailija
19/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen lapsi opiskelee, toinen on jo töissä. Nykyään rahoitamme vain opiskelevan lapsen elämää tarpeen mukaan ja joskus muutenkin, mutta juttelin tästä asiasta töissä olevan lapsen kanssa. En halua, että lapsille tulee tunne, että me suhmuroidaan jotain heidän selän takana vaikka asia olisi heille täysin ok.

Vierailija
20/25 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ku antaa rahaa, saa antaa lopun elämän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme