Aineenvaihdunta paskana, nyt korjailen jälkiä ja joudun. hetken kestämään pehmeämpää olomuotoa
Moikka!
Olen aina ollut hoikka ja olen sitä periaatteessa vieläkin. Painoindeksini on n. 22-23. Normaalipainoinen siis, mutta mulla on vähän lihaksia mysö nostamassa tuota indeksiä. Olen syönyt varmaan 10 vuotta liian vähän millä oon saanut painoni pidettyä kurissa. Samaan aikaan olen kuitenkin urheillut. Viiimeiset 8 vuotta olen käynyt salilla todella säännöllisesti.. ja silti syönyt liian vähän. On kova tyhmä pää. Homma meni siihen pisteeseen, että kuukautiset loppuivat vaikka paino ei vielä ollutkaan liian vähäinen.. Olin vain kuluttanut enemmän suhteessa syömiseen.. kroppa meni säästöliekille.
Aloin ymmärtää, että pitää syödä enemmän. Olin Fitfarmin matkassa bikini-ohjelmissa ja näissäkin kyllä sanottiin, että pitää syödä, mutta enhän mä sitä aina uskonut vaan koitin laihduttaa sitä olematonta muutamaa kiloa aika ajoin, välillä sain puhuttua itselleni järkeä ja söin esim. puoli vuotta vähän enemmän terveellisistä lähteistä (hiilarit, rasvat ja protskut)..
Vihdoin ja viimein olen lopullisesti tajunnut sen, että pakko tässä on syödä jos haluan joskus vielä laihtua sen pari kiloa.. jos haluan korjata sen aineenvaihdunnan. Paremmalla tiellä ollaan mutta kropalla kestää aikaa korjata säästöliekkiä. Tuntuu, että väkisinkin tulee muutamia kiloja takaisin ihan terveellisesti syömällä. Nyt syön aaamulla ja illalla ison puuron marjoineen ja maapähkinävoineen.. Puuron kanssa usein vähän rahkaa. Lounaalla perunaa/riisiä/kanaa/punaista lihaa kasviksineen ja sama päivällisellä. Välipalankin syön. Hedelmää taikka rahkajuttuja..
Olen siis kesästä asti syönyt oikeasti enemmän, n. 2000 kaloria vuorokaudessa. Vieläkin pitäisi vähän nostaa, sillä kulutan kuitenkin töissä jossa liikun paljon sekä harrastan liikuntaa 3-4 kertaa viikossa. Vähän harmittaa tämä "plösähtäneempi" ulkomuoto, mutta ei tästä taida olla nyt muuta tietä ylös kuin hyväksyä tämä muutama ylimääräinen kilo. Onneksi on talvi, jos sitten keväällä katselisi taas voisiko olla jo niiden "ylimääräisten" kilojen pudottamisen aika terveemmällä aineenvaihdunnalla jolloin saisi oikeasti myös pudotettua ne eikä paino junnaisi samassa.. söi kuinka vähän vaan.
Muita? Mitä ajatuksia?
Kommentit (12)
Kertokaahan omista laihdutusjutuistanne tai oletteko huomanneet samaa. Tämähän on periaatteessa naisten ongelma. Tuskin olen ainoa!
Nostan vielä jos olis vertaistukea.. Lähtikö homma lopulta rullaamaan?
Ihmeellisiä ovat nämä nykyajan syömisongelmat.
Eikö maailmassa ole mitään muita ongelmia.
Mitäpä tähän sanoisi? Jokaisella tarinansa.
Tsemppiä. Hyvä, että olet nyt tullut järkiisi ja olet valmis kulkemaan tuon tien kohti normaalia syömistä.
Itse olen aina koettanut näille kaiken maailman muotidieetteihin mukaan lähteville ja ties mitä netin ohjeita seuraaville todeta, että oma filosofiani on, että ihmisen kuuluu syödä ruokaa. Ja sitä ruokaa kuuluu syödä, jotta jaksaisi sekä elää että treenata niin, että on hyvä olo. Sillä ruoalla ei ole tarkoitus kikkailla tai tehdä siitä elämän keskipistettä tai tehdä asioista tarpeettoman hankalia - mitä muodikkaampi tai monimutkaisempi dieetti, sitä parempi ihminen kun ei pidä paikkaansa, vaikka osa niin tuntuu luulevan. 16:8, keto, hiilaritietoinen, raakaruoka, vehnätön-maidoton-kaiketon, ei tee ketään autuaaksi tai ainakaan terveemmäksi kuin perusterveellinen, ihan tavallisen lautasmallin seuraaminen.
Ihan samaa pätee tuohon treenin kanssa hifistelyyn. Harrastakaa ihmiset niitä lajeja, joista tykkäätte ja joista tulee hyvä olo itselle - ihan sama, mikä jossain blogosfäärissä tällä hetkellä on muotia. Kaikkien ei ole pakko käydä salilla hakemassa sitä fitnesspyllyä tai joogata uusimman suuntauksen mukaan itsestään übernotkeaa tai juosta ultramatkoja mieluiten polkuja pitkin Alppien yli täysmatkan triathlonin perään, vaikka siltä saattaisi somea seuratessa vaikuttaakin. Eikä kaikesta tarvitse kilpailla, mitata suorituksen kestoa tai nostettua kilomäärää tai nopeutta tai korkeutta tai yrittää syödä vielä "terveellisemmin" kuin se kvinoa-gojimarja-raaksuklaa-bowlia pupertava työkaveri.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä. Hyvä, että olet nyt tullut järkiisi ja olet valmis kulkemaan tuon tien kohti normaalia syömistä.
Itse olen aina koettanut näille kaiken maailman muotidieetteihin mukaan lähteville ja ties mitä netin ohjeita seuraaville todeta, että oma filosofiani on, että ihmisen kuuluu syödä ruokaa. Ja sitä ruokaa kuuluu syödä, jotta jaksaisi sekä elää että treenata niin, että on hyvä olo. Sillä ruoalla ei ole tarkoitus kikkailla tai tehdä siitä elämän keskipistettä tai tehdä asioista tarpeettoman hankalia - mitä muodikkaampi tai monimutkaisempi dieetti, sitä parempi ihminen kun ei pidä paikkaansa, vaikka osa niin tuntuu luulevan. 16:8, keto, hiilaritietoinen, raakaruoka, vehnätön-maidoton-kaiketon, ei tee ketään autuaaksi tai ainakaan terveemmäksi kuin perusterveellinen, ihan tavallisen lautasmallin seuraaminen.
Ihan samaa pätee tuohon treenin kanssa hifistelyyn. Harrastakaa ihmiset niitä lajeja, joista tykkäätte ja joista tulee hyvä olo itselle - ihan sama, mikä jossain blogosfäärissä tällä hetkellä on muotia. Kaikkien ei ole pakko käydä salilla hakemassa sitä fitnesspyllyä tai joogata uusimman suuntauksen mukaan itsestään übernotkeaa tai juosta ultramatkoja mieluiten polkuja pitkin Alppien yli täysmatkan triathlonin perään, vaikka siltä saattaisi somea seuratessa vaikuttaakin. Eikä kaikesta tarvitse kilpailla, mitata suorituksen kestoa tai nostettua kilomäärää tai nopeutta tai korkeutta tai yrittää syödä vielä "terveellisemmin" kuin se kvinoa-gojimarja-raaksuklaa-bowlia pupertava työkaveri.
Heh. Näinhän se on. Oon kyllä aina syönyt "kaikkea" enkä oo ketoillut tms. trendidieettiä harrastanut, ainoa mikä kammo vähän oli.. oli hiilarit. Nyt syön niitä kyllä joka aterialla ja olen alkanut taas syömään normaalia kotiruokaa (terveellisesti valmistettuna). Olen ymmärtänyt, että jos kerran liikkuu, tarvitsee niitä hiilareitakin runsaammin, jotta jaksaa ja jotta se ruoka on monipuolista ja hyvää.
Nyt kun syön järkevämmin ja tarpeeksi ei tee yhtä usein edes mieli herkkuja kun kroppa ei ole nälkäkuoleman partaalla. Yllättävää?? Ei edes. :D Ei mulla varsinaisesti mitään syömishäiriötä ollut, mutta eipä se siitä varmaan kaukana ollut.
ap
Mä olen koko aikuisikäni kamppaillut syömisten kanssa. Menen aina ääripäihin. Niin älytöntä kuin se onkin niin tällähetkellä opettelen syömään normaalisti. Myös niitä hiilareita.
Kuitenkin ehkä niin, että kasvikset olisi pääosassa ja ei mitään vaalean leivän puputtamista tai joka päivä pastaa tms.. Vaan perunaa, ruisleipää, kasviksia, hedelmiä,marjoja, lihaa/kalaa/kanaa .
Sokeria ja herkkuja pyrin välttämään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen koko aikuisikäni kamppaillut syömisten kanssa. Menen aina ääripäihin. Niin älytöntä kuin se onkin niin tällähetkellä opettelen syömään normaalisti. Myös niitä hiilareita.
Kuitenkin ehkä niin, että kasvikset olisi pääosassa ja ei mitään vaalean leivän puputtamista tai joka päivä pastaa tms.. Vaan perunaa, ruisleipää, kasviksia, hedelmiä,marjoja, lihaa/kalaa/kanaa .Sokeria ja herkkuja pyrin välttämään.
niinpä, vaikeeta on. terv. ap
Juu kannattaa vetää 10 000 kcaloria päivässä, korjaantuu vähitellen taas.
Alapeukkuajatuksia siis. Miksi?