Koulumenestyksestä ja koulussa käyttäytymisestä:
miten voi veljekset olla ihan eri maata?
Tulipa mieleen kun kävin ekaluokkalaisen arviointikeskustelussa ja tuli opettajan puolelta pelkkää "hypetystä" kuopuksestani että kylläpä on veljekset eri maata vaikka samalla tavoin ne on molemmat kasvatettu ja samat arvot kotona opetettu.
Esikoinen, nyt 4. luokkalainen on ollut päiväkodista asti se "luokan häirikköporukkaan kuuluva", aina ongelmissa mukana, jos niitä ryhmässä tulee, koulumenestys ollut niin ja näin 1. luokasta asti.
Kun taas nuorempi versio saa pelkkiä täysiä kokeista, on se luokan "mallioppilas", ei ikinä mitää huonoja terveisiä ole tullut koulusta kotiin, päinvastoin se kaikkihuomioon ottava jne. Luonteet siis tässä aika erilaiset.
Mites tää selittyy että samalla kasvatusmetodilla käytös voi olla niin eri puusta? Lahjakkuuden erot vielä ymmärrän. Vastatkaa viisaammat.
Mutta minulle äitinä tietenkin ihania ja yhtä rakkaita molemmat!
Kommentit (4)
Jonkunhan on aina oltava se perheen musta lammas.
Poikien temperamenteissa on todennäköisesti eroa ja siksi heihin tulisi soveltaa erilaisia kasvatusmetodeja, jos haluaa saman lopputuloksen. Heille on ehkä myös kehittynyt vahvat roolit. Koulu ja koti myös reagoivat näihin rooleihin usein niitä vahvistaen. Koulu saattaa olla viheliäinen paikka lapselle, joka ei täytä opettajien oletusten mukaan. Sellainen koulu asenne on omiaan vahvistamaan häiriköintiä. Häiriköksi tai rauhattomaksi leimattu oppilas arvioidaan helposti alakanttiin.
Kuulostaa siltä, että koulussa häiriköivä poikasi tarvitsisi kodin tukea muuttaakseen rooliaan. Minulla ei ole vastauksia kuinka, mutta ehkä tuon ikäisen kanssa voisi asiasta jo keskustellakin konkreettisesti.
Onko vanhempaa poikaanne testattu jossain vaiheessa? Tulee mieleen, että jotain "häikkää" on oppimisessa, mikä sitten heijastuu käytökseen? Koulupsykologi? Neurologi?
Luonne-erotkin ratkaisee, ja vaikuttavat myös siihen, miten vastaanottavat kasvatuksen. Toiset saattavat samasta kasvatuksesta saada vääränlaista vahvistusta luonteensa heikkouksille, kun taas toisen hyviä ominaisuuksia se on pystynyt vahvistamaan.