Nuoren tytön rasvaprosentti 16,8?
Onko rasvaprosentti terveellinen 16,8 hedelmällisessä iässä olevalla nuorella?
Viitaten ketjuun Onko tämä enää kaunista? Alipainoiset fitnessnuoret. Alkuperäinen ketju on poistettu.
Kommentit (5)
Itsellä oli reilu parikymppisenä rasvaprosentti 17,4. Painoindeksini oli tuolloin 19-20. Olin kaikinpuolin hyvässä ja terveessä kunnossa. Samaan aikaan samanikäisellä ystävälläni, jonka painoindeksi oli n.20-21, eli ei paljoakaan enempää kuin itselläni, oli rasvaprosentti 29. Vaikka hän oli ruumiinrakenteensa puolesta hoikka ja urheilullinen, oli hänellä paljon rasvaa sisäelinten ympärillä.
Ajattelin itse käydä pitkästä aikaa mittauksessa, näkisin miten vuodet ja raskaus ovat kropan koostumusta muuttaneet.
Naisilla ihannerasvaprosentti taitaa olla se 21.
MUTTA mielestäni nuo prosentit, indeksit ja sentit ei kerro läheskään kaikkea. Nainen, jonka rasvaprosentti on 28, painoindeksi 27 ja vyötärönympärys 85, voi olla paljon terveempi kuin ihannemitoissa oleva kaveri. Ja kaikki ovat yksilöitä, toisille vaan on Luoja suonut enemmän rasvasoluja kuin toisille. Eli keskittykää mieluummin siihen, millainen on olo, kuin noihin numeroihin. Jos tuo mainitsemasi tyyppi on itse tyytyväinen, energinen, menkat tulee ja muutenkin terve, niin hieno juttu ja hiiteen rasvaprosentit.
Miten tuo on mitattu?
Itse sain mittauksessa rasvaprosentiksi joskus yli 20. Siitä muutaman vuoden päästä sain 14 :D. Olen ehkä vähän hoikentunut ja kiinteytynyt, mutta en nyt sentään tuossa määrin. En oikein luota noihin, pihtimittaus kertoisi enemmän.