Hankala työkaveri, mitä tekisit?
Aloitin uudessa työpaikassa. Saman työryhmän toinen työntekijä aiheuttaa päänvaivaa. Hän on siis ollut työpaikalla minua kauemmin. Meidän työnkuva on aivan eri ja olen palkattu häntä korkeampaan asemaan, jos se nyt tähän vaikuttaa.
Tämä työntekijä mm. koittaa passuuttaa omia tehtäviään minulle, puhuu selän takana huokaillen kuinka pitää noita uusia neuvoa (ei pidä, osaan omat tehtäväni), kyräilee ja tulee yhtäkkiä kesken töideni (ei hänen työnkuva) kovaäänisesti "neuvomaan". Sanoo myös jatkuvasti tehneensä asiat X ja Y, jotka minä olen tehnyt.
Mitä tekisit tässä tilanteessa?
Tulen yleensä kaikkien kanssa toimeen, ja tämänkin kanssa näennäisesti, mutta alkaa hiljalleen käydä aika kuormittavaksi.
Kommentit (17)
Pomon kanssa juttelisin että mitenhän tämä asia saataisiin hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen harkinnut, pelkään vain että minua aletaan pitää hankalana ihmisenä, kun toinen on ollut työpaikassa kauemmin.
Ap
Yrittäisin kestää vaan ja kieltäytyisin ylimääräisistä "nakituksista" aina mahdollisuuksien mukaan. Valitettavasti usein uuden asemaan työpaikalla kuuluu, että tuollaista täytyy vaan sietää. Kanteleminen esimiehelle, jos mitään tässä kuvattua törkeämpää ei tapahdu, johtaa vain sinun maineen pilaantumiseen kaikkien silmiissä, ja jos tuo vanhempi työntekijä on edes keskinkertainen hommissaan, häntä ei tulla ikinä asiasta edes puhuttelemaan. Saat lähinnä pääntaputusta että koita jaksaa, kyllä se siitä kun olet kauemmin talossa.
Teillä on täysit eri työtehtävät -> sanoo silti tehneensä työn joka olet tehnyt?
Olen palkattu häntä korkeampaan asemaan -> silti tulee sua neuvomaan?
Tee omat työsi ja anna hänen tehdä omansa. Miksi kiinnität mitään huomiota? Toki tää taitaa olla taas provo.
Meillä vastaava tapaus saattoi tulla esim. kesken puhelusi häiritsemään ja huutelemaan väliin omiaan :D
No tuosta onneksi päästiin kun hakeutui itse opintovapaalle eikä sieltä enää koskaan palannut takaisin.
Minä olen tppanuz hankalat työkaverit. Nyt 7 työpaikka menossa ja alkanut ärsyttää eräs siellä 🤨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen harkinnut, pelkään vain että minua aletaan pitää hankalana ihmisenä, kun toinen on ollut työpaikassa kauemmin.
Ap
No niin siinä voi käydä tai sitten ei.Sun pitää miettiä ja punnita haluatko uupua työssäsi ikävän työkaverin takia vai teet työtä jossa on hyvä olla.
Kuitenkin pomo ois mun mielestä se jonka kanssa lähtisin keskustelemaan.Suoraan tuommoselle työkaverille sanominen voi aiheuttaa hirvittävän paljon paskan puhumista seläntakana eikä helpota yhtään tilannetta.
Vaikeahan tuommoista on mennä ottamaan puheeksi mutta jos kukaan ei ota puheeksi niin käytös vaan jatkuu.
Mä kyl saattasin myös sanoa kun rupee puhumaan että tein tämän asian ja olisi oikeasti minun tekemä,että ai onks meil sama tehtävä kun mä tein kanssa?
Sana sanaa vastaan on aina hankala tilanne, vaikka olisitkin oikeassa. Voisitko uskoutua tästä jollekin kollegallesi, joka sitten seuraisi tämän hankalan tyypin toimintaa? Näin saisit jonkun toisenkin henkilön vahvistuksen tälle käytökselle, mikäli asia pitää viedä esimiehen tietoon.
Toisaalta, tuollainen kiukuttelu voi kyllä mennä ohi nopeastikin, kukapa tuommoista kyräilyä kauaa jaksaa, ellet itse provosoidu.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on täysit eri työtehtävät -> sanoo silti tehneensä työn joka olet tehnyt?
Tee omat työsi ja anna hänen tehdä omansa. Miksi kiinnität mitään huomiota? Toki tää taitaa olla taas provo.
Hankala selittää menemättä liian yksityiskohtaisesti, mutta esimerkkinä jos teen työn x, hänen tehtävänsä on esimerkiksi tulostaa se ja viedä eteenpäin. Ei ihan näin, mutta kärjistetysti. Hän oikeasti menee välillä jopa muokkaamaan työtäni (eli pilaamaan sen ja joudun tekemään uudelleen) ja sitten kehuu kovaan ääneen, kuinka taaaaaas sai yksin tehdä ja vähintään korjailla toisten tekemisiä, omien töiden lisäksi toki. Ja kyllä, tulee neuvomaan ja keskeyttämään työni aivan jatkuvasti, vaikkei hänellä ole osaamista siihen mitä teen, vaan omaan työhönsä, johon minä en puutu, vaikka hän usein yrittää tehtäviään minulle nakittaa.
Ja tosiaan tuo omien tehtävien ja vähän kaiken muunkin nakittaminen tuntuu siis lähinnä joltain oudolta kyykytykseltä tai nokkimisjärjetyksen osoittamiselta, mutten oikein tajua miksi hän niin tekisi, kun emme missään nimessä kilpaile töissä mistään, työnkuvakin on eri.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet nuori erikoistuva lääkäri uutena talossa, työkaveri nuori päällepäsmäröivä pätemisenhaluinen sairaanhoitaja, joka ei koskaan päässyt lääketieteelliseen tai ei ole lukiopohjainen sairaanhoitaja?
Vastaa puolestasi potilaille, tietää muutenkin "paremmin", mielistelee kokenutta kollegaasi, vaikeuttaa potilassuhteitasi?
Mikset itse tulosta työtäsi?
Ihan naurettava ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet nuori erikoistuva lääkäri uutena talossa, työkaveri nuori päällepäsmäröivä pätemisenhaluinen sairaanhoitaja, joka ei koskaan päässyt lääketieteelliseen tai ei ole lukiopohjainen sairaanhoitaja?
Vastaa puolestasi potilaille, tietää muutenkin "paremmin", mielistelee kokenutta kollegaasi, vaikeuttaa potilassuhteitasi?
Ala on eri, en ole lääkäri, mutta tilanne ja "asemat" juuri kuten kuvailit, työkaveri on minua hieman vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse tulosta työtäsi?
Ihan naurettava ongelma.
Tuo oli esimerkki, kärjistetty sellainen, kuten kirjoitin. Ei siis suora tilanne oikeasta elämästä ja nämä tilanteet on siis sellaisia, joissa en voi mennä tämän toisen työntekijän "ohi".
Anna kun arvaan - olet nuori kaunis nainen ja tämä työkaveri keski-ikäinen nainen?