Hämähäkit ja omakotitalo. Pimahdan kohta!
Mulla on kammo, en kestä jos lattialla juoksee hämppis. Saatikka kylppärissä, missä tahansa. Edes rotat, hiiret, käärmeet eivät saa mua näin ahdistuneeksi. Asuttiin kerrostalossa ja harvemmin ötököitä sisälle eksyi. Nyt niitä todellakin tulee ovesta sisälle ja polttopuiden mukana. Miten tästä kammosta voisi päästä eroon?! Taikka onko joku esim.tuoksu mistä hämppikset ei tykkäis?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jostain luin, että hämikset ei viihdy kosteissa taloissa. eli jos on hämiksiä -> talo kunnossa.
Kaunis ajatus, mutta ihan omakohtaisesti vääräksi koettu.
Sama juttu meillä. Sokkeli märkä ja kylpyhuoneessa paha kosteusvaurio, ja niin siellä vaan hämähäkkejä vilisi. Taas yksi näitä sitkeässä istuvia virheellisiä käsityksiä. Ja tähän tulee alapeukkuja, koska ihmiset eivät halua uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas... Kokeilepa asumista Australiassa.
Hyvä idea. Täytyy ensi viikolla kokeilla.
Hämähäkit syö esim sokeritoukkia, ovat hyödyllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin sokeritoukat hämähäkkeihin ihan koska tahansa.
Meilläpä on molempia paljon. Olen aina pelännyt hämähäkkejä, mutta tässä talossa asuessani olen tottunut niihin enkä enää pelkää... ainakaan niin paljon kuin ennen.
Hanki kissa. Meidän kissat pistelevät suuhunsa kaikki kahdeksanjalkaiset, ennen kuin ehtii hämppis sanoa! 😁
No, en tiedä hyödyttääkö tämä, mutta olettaen että asut Suomessa, niin ainakaan mitään vaaraa niistä häppiksistä ei ole. Suomessa ei ole luonnonvaraisena myrkyllisiä hämähäkkejä. Mä kärsin nuorempana jonkin sortin araknofobiasta, joka iän myötä on lieventynyt ja rauhoittunut. Tuo suomalaisten hämähäkkien myrkyttömyys on huojentanut mun oloani huomattavasti sen jälkeen, kun tuttavani Espanjan lomallaan vietti 6 päivää sairaalassa mustalesken pureman takia.
Meillä spidermän siirretään sinne, missä ötökät kulloinkin on ja, kas, ongelma on pian poissa. Ei vaivaa kesähyönteiset, eikä banaanikärpäset.
On tutkittu, että jo hyvin pienet lapset stressaantuvat nähdessään hämähäkin. Asialle ei voi mitään, se on geeneissä.
Hämähäkit vilisevät talossa, jos siellä on niille syötävää. Mitä muita ötököitä teillä mahtaa asustaa? Esim. kosteusvaurioon liittyvät muut itikat tuovat niille hämpyillekin hyvät ateriat.
Mitäpä jos kohtaisit pelkosi ja ottaisit hämähäkin käteesi. Huomaat miten hienoja ötököitä ne on. Mulla oli kauhea pelko hämppiksiä kohtaa. 1 päivä vaan psyykkasin itseni ja otin sellaisen käteeni. Kutitti vaan iholla. Pääsin pelostani ja nyt pidän niitä jopa jollain "pervolla" tavalla söpöinä.
Mulla on kotona lukkeja ja joitain pikku hämppiksiä. Annan niitten olla. Ne ei tule edes iholle. Saan olla rauhassa ja ne myös.
Ei ole siis hometta teillä ainakaan! Mä pelkään hämähäkkejä, mutta pystyn elämään niiden kanssa, koska Suomessa ei ole myrkyllisiä hämähäkkejä. Älkää kertoko jos on! Mutta en matkustele tuon pelkoni vuoksi.
Ei siitä pääse eroon.
Me asuttiin kauan omakotitalossa järven ja metsän lähellä ja voi hitto. Meillä oli varmaan kaikki lajit koti- ja naapurimaista.
Niitä löytyi sisältä mielettömiä määriä.
Eikä tuo siedätys auttanut mun kammooni yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas... Kokeilepa asumista Australiassa.
Tosiaan täällä ei hämähäkit ole tappavia tai jättikokoisia.
Ei ole muita ötököitä näkynyt. Kesällä joku kärpänen vain. Nyt syksyllä niitä tulee ihan jatkuvasti sisälle. Ihan kuin odottaisivat tuossa oven takana. En mitenkään pysty ottamaan sellaista käteeni. Kun näen edes hämähäkin niin pulssi nousee, hiki tulee ja ahdistus iskee! ap
Tuo käteen ottaminen, ei missään nimessä onnistuisi mulla. En pystyisi ikinä en koskaan.
Jähmetyn kauhusta ja henki salpautuu jos tulee liian lähelle.
En voi matkustaa mihinkään minne olisin halunnut, esim. Malediiveille isojen hämppisten takia.
T. 33
Mekin asutaan vesistön lähellä ja tollaista pusikkoa riittää missä varmasti viihtyvät.
Puiden ja puskien kaataminen läheltä auttaisi kuulemma jonkin verran.
Jos on paljon puita, on hämppiksiäkin.
Hämähäkit viihtyvät "terveessä" talossa.