Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Papa-kokeessa ASC-H (pahanlaatuisuutta ei voida sulkea pois)

Vierailija
17.02.2014 |

Papa on aina ollut puhdas, joten aivan yllätyksenä tulikin joukkoseulonnasta vastaukseksi ASC-H eli solumuutoksia, joiden pahanlaatuisuutta ei voida sulkea pois.

Pääsin kolposkopiaan, jossa ei näkynyt yhtään mitään. Samalla otettiin,HPV-koe, koepalat ja uusi papa.

Yllättäen HPV on negatiivinen, koepalat puhtaat ja papa normaali. Tämä siis kuukauden kuluttua alkuperäisestä ASC-H -tuloksesta.

Olen toki tyytyväinen, mutta herää kysymys että olisiko jossain virhe, vai onko näin toisistaan poikkeavat tulokset aivan normaaleja?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Tämä on jo hieman vanha aloitus, mutta itsekkin sain juuri vastauksen papasta, että ASC-H ja HSIL ei voida poissulkea (pahalaatuisuutta ei voida sulkea pois?). Olen aivan shokissa ja menossa kolposkopiaan parin viikon päästä. HPV testi näytti positiivista. Onko muita kohtalotovereita?

Minulla on aina ollut vaikeuksia hormonaalisen ehkäisyn ja noh, alapään kanssa. Siitä asti kun aloitin e-pillerit ensimmäisen kerran (n. 16-17 vuotiaana) olen kärsinyt jatkuvista hiivasienitulehduksista, mielialavaihteluista, limakalvojen kuivuudesta. Nyt kokeilussa ehkäisylaastari ja se on kyllä hirvein kokeilemistani tähän asti: ruokahaluttomuutta, pahoinvointia, rintojen arkuutta (ei voi urheilla), epämääräistä verivuotoa ja limaa yms. Olen aivan voimaton ja tullut siihen tulokseen, että en taida enää harrastaa seksiä ja luovun kaikesta ehkäisystä. Silloin myös oireet aina katoavat. Nyt kirsikkana kakun päällä tämä löydös papassa. En jaksa enää yhtäkään vinkuvaa miestä, joka valittaa "yhyy mikset sinä halua yms"! Kuka tämmöisen jälkeen jaksaa vielä haluta?! Lähteköön kävelemään. Nytkin päällä sitkeä hiiva joka lähtee diflucanilla pois, mutta vain seuraaviin kuukautisiin asti. En tiedä.

Vierailija
2/5 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja naiset käykää nissä papa kokeissa!

Itse käyn aina kun pilleriresepti uusitaan eli n. vuoden välein. Ihan oman mielenrauhani takia! Meillä on suvussa naisilla paljon ns. alapääongelmia. Hiivaa, kohdun ulkopuolisia raskauksia tms. Luulen olevani jossakin "riskiryhmässä" :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löydettiin pari vuotta sitten HSIL papasta, aina ennen ollut puhdas. Säikähdin hirveästi ja olin ihan varma, että on syöpää. Pääsin kiireellisenä kolposkopiaan jonka tuloksia piti vielä odottaa viikon verran. Ei ollut pahalaatuista onneksi, vain vahva solumuutos. Kohdunkaulaa piti lyhentää kahdesti, että saatiin kaikki pois. Hirveä kokemus, ei niinkään fyysisesti mutta henkisesti...

Vierailija
4/5 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei olen pahoillani!

Minua pelottaa tämä ASC-H tulos. Ilmeisesti aika uusi luokitus, otettu käyttöön 2001 ja annetaan melko harvoin. Onko joku paikalla joka tietäisi mitä se voi tarkoittaa? Itse käsitin, että papa näyttää solumuutoksia, mutta niitä ei voida vahvistaa miksikään tietyksi. Onko näin? Voiko kyseessä olla pelkkä tulehdus? Minulla on joskus nuorempana otettu papa ja määrätty antibiootteja johonkin tulehdukseen, joka jäi silloin minulle vähän mysteeriksi. Olin siis ehkä 17 v. Voiko siis kyseessä olla vain tulehdus?

Vierailija
5/5 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja tässä hei.

Kävin nyt syksyn alussa vielä puolivuotiskontrollissa, joka edelleen oli täysin puhdas. Arvelivat että joukkoseulonnassa yllättäneen ASC-H -tuloksen aiheutti jokin (päällisin puolin oireeton ja itsestään parantunut) tulehdus. Eli mitään syytä huoleen ei ole, mutta papassa kannattaisi käydä vuoden välein sen joukkoseulonnan viiden vuoden sijaan.