Keski-Suomen Sairaanhoitopiirin kanssa ongelmia, auttakaa kiltit!
Minulla on ylihuomenna aika Jyväskylän Keskussairaalan fysiatrian poliklinikalle tutkimuksiin, mutta minulla ei ole rahaa mennä sinne. Eikö Suomessa tosiaan olisi mitään tahoa, mikä suostuisi auttamaan minua näiden lukuisten käyntimaksujen kanssa? Ei mene opiskelijaterveydenhuollon piikkiin. Jos ei tärppää, niin mistä saan peruttua ajan? Aika pitäisi perua viimeistään kahta työpäivää etukäteen (eli tänään), mutta kutsukirjeessä annetaan yhteystiedoksi pelkkä puhelinnumero ja sinne saa soittaa ma-pe klo. 9.00-11.00. Olen koulussa kahdeksasta neljään eivätkä he ole tykänneet siitä, miten soitan aina määrätyn ajan ulkopuolella ): Mitä minä teen?
Kommentit (8)
Kai sinulla on koulussa tauot?? Mikset soita silloin. Ja se lasku tosiaan tulee myöhemmin, mutta se onkin sitten asia erikseen jos ei ole rahaa edes matkoihin.
Olen maksanut näitä rahoja jo ties kuinka monta miljoonaa kertaa, eikä elämä enää oikeasti kestä tuollaista verotusta. Kyllähän minulla olisi tilillä saldoa noitten maksamiseen, mutta sitten ei ole enää rahaa ostaa ruokaa.
Etenkin, kun jouduin nyt maksamaan ylimääräisiä perintämaksuja, vaikka olin maksanut heille rahasumman ihan asiallisesti kahta työpäivää ennenkuin he olivat laittaneet perintäjutut eteenpäin ): Nuo paperit menivät todella inhottavasti ristiin ja nyt en sen vuoksi saa ostettua yhtä koulukirjaa. Talouteni ei yksinkertaisesti enää veny näihin laskuihin, etenkään kun en saa niistä vastineeksi mitään. Joka kerta uusi lääkäri joka tekee suunnilleen samat tutkimukset ja lopuksi toteaa että "enpä kyllä tiedä mistä on kyse".
Koulun tauoilla ei ehdi soittaa.
Terveydenhuollon maksukatto
Kunnallisen terveydenhuollon asiakasmaksuissa on kalenterivuosittainen maksukatto. Vuonna 2014 maksukatto on 679 euroa.
Alle 18-vuotiaiden käyttämistä palveluista perityt maksut lasketaan yhteen hänen huoltajansa maksujen kanssa. Kun maksukatto ylittyy, palvelut ovat maksuttomia kaikille niille henkilöille, joiden maksut ovat yhdessä kerryttäneet maksukattoa.
Maksukattoon lasketaan mukaan
terveyskeskuksen avosairaanhoidon lääkäripalvelujen maksut,
fysioterapiamaksut,
sarjahoidon maksut,
sairaalan poliklinikkamaksut,
päiväkirurgian maksut,
lyhytaikaisen laitoshoidon maksut terveydenhuollon ja sosiaalihuollon laitoksissa,
yö- ja päivähoidon maksut,
kuntoutushoidon maksut.
Maksukattoon ei lasketa mukaan maksuja
hammashoidosta,
sairaankuljetuksesta,
lääkärintodistuksista,
yksityislääkärin lähetteellä tehdyistä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista.
Maksukattoon ei lasketa tulosidonnaisia maksuja eikä maksuja, jotka on korvattu asiakkaalle esimerkiksi toimeentulotuesta tai tapaturmavakuutuksen perusteella.
Maksukaton täytyttyä
asiakas saa avohoidon palvelut pääsääntöisesti maksutta.
lyhytaikaisesta laitoshoidosta peritään enintään 16,10 euron hoitopäivämaksu (2014).
Sairaalassa on sosiaalihoitaja, joka osaa neuvoa näiden maksuasioiden ja muiden sairaalakuvioiden kanssa. Kysypä reippaasti seuraavalla kerralla ja varaa reilusti aikaa asioiden selvittämiseen. Voit toki olla puhelimitse yhteydessä jo ennen käyntiä, jotta tietää, että tarvitset apua. Sairaalan keskus voi välittää puhelusi tai voit jättää sosiaalihoitajalle soittopyynnön.
Tärkeiden asioiden hoitamiseen voi käyttää koulussa taukoja tai olla vaikka tunnilta pois. Esim. terveyteen ja sairaalakäynteihin liittyvät asiat ovat tällaisia. Voit pyytää opettajalta/ohjaajalta luvan, että voitko käydä soittamassa, kun puhelinaika on vain tähän aikaan ja asia täytyy selvittää tänään.
Oletko kovinkin nuori, kun tällaiset perusasiat tuntuu olevan vähän hukassa? En kysy ilkeyttäni vaan siksi, kun huolehdin. Ehkä tarvitset muutenkin apua elämäntilanteessasi? Sairaalan sosku osaa auttaa tässäkin ellei esim. omista vanhemmista ole apua. Tsemppiä, kyllä asiat järjestyy!
Minä olen 18-vuotias, enkä ole hukassa vaan yksinkertaisesti kyllästynyt. Joudun vähän väliä maksamaan 30€ laskuja sairaalalle ilman että mitään tapahtuu. Ymmärrän sen että kaikki asiat eivät aina ole ratkaistavissa, mutta minusta on inhottavaa miten joudun maksamaan tuollaisesta toistuvasta tyhjäkäynnistä. Nuo lääkärikäynnit kun ovat aina niin samanlaisia mitä aiemmat, ilmaiset fysioterapiakäyntini olivat. Minua käännellään, väännellään, kysytään mihin kohtaan sattuu ja lopuksi sanotaan että jatkapa kipulääkkeitten ottamista, tässä uusi aika uudelle asiantuntijalle. Ja koskaan nämä uudet asiantuntijat eivät tiedä minusta mitään ennakkoon, joka ihminen aloittaa kanssani aina alusta alkaen ja ehtii tasan samaan pisteeseen kuin kaikki aiemmatkin. Kutsukaa sitten vaikka lapselliseksi uhmaajaksi, mutta minun ei oikeasti tee mieli nähdä mitään vaivaa tuollaisen eteen.
Koulusta soittaminen on hyvin, hyvin hankalaa. En jaksaisi selittää yksityiskohtia, mutta sitäkään vaivaa ei ole tehnyt mieli nähdä enää sen jälkeen kun viime kerralla sieltä numerosta ei kaikkien soittojärjestelyitteni jälkeen vastattu.
Äh, minä kyllä todellakin sanon ylihuomenna, etteivät enää varaa minulle uutta aikaa. En millään enää ehdi perua tätä ylihuomista ):
Toimiiko se, vaikka olenkin uskonnoltani muu kuin kristitty? Jos toimii, niin olisiko kirkkoon tukeutuminen jotenkin moraalitonta?
Poliklinikkamaksut maksetaan aina jälkeenpäin. Siitä tulee myöhemmin kotiin lasku. Eli voit mennä sinne vaikkei sinulla juuri nyt olisi rahaa. Kai saat kuukauden sisällä jostain sen verran kasaan?