Miten on mahdollista että Länsi-Pohjan alueella 35 % pojista on ylipainoisia tai lihavia?
Enemmän kuin joka kolmas! Eikö ihmiset siellä enää "näe" lastensa ylipainoa? On niin totuttu pullukkamahoihin?
Mitä siellä oikein syödään?
Kommentit (19)
Säästöliekin kiroissa kaikki. Tai kilpirauhasongelmaisia.
Mitä olen täällä itse katsonut kaupassa porukkaa, niin nuoret ovat keskimäärin tosi lihavia. Sekä pojat että tytöt. Muistan kun itse olin nuori niin kyllä aika laihoja olivat lähes kaikki nuoret täällä päin.
Selvästi jakaantunut kahteen porukkaan: huippu-urheilullisiin tyyppeihin ja sitten niihin jotka eivät välitä mistään mitään.
Tervettä lapsenpyöreyttä, sanovat he 🙄
Tylsä paikka. Syöminen ainoa ilo.
T. Siellä asunut lihava
Poika kävi armeijan kutsunnoissa ja puolet siellä olleista hylättiin liian suuren painoindeksin takia. Että on niitä potria poikia muuallakin. Huolestuttavaa kyllä.
Normaali liikkuminen on vähentynyt. Luonnostaanhan lapset ovat aina liikkeessä. Eivät malta edes kävellä, vaan juoksevat. Nykyään näkee ikävä kyllä passiivisia lapsia, jotka suorastaan löntystävät.
Varmaan pelivehkeet tekee passiiviseksi?
Puolet suomalaisista on ylipainoisia, joten ehkä aikuisten kannattaisi kiinnittää huomiota ensin itseensä ja antaa lasten kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Puolet suomalaisista on ylipainoisia, joten ehkä aikuisten kannattaisi kiinnittää huomiota ensin itseensä ja antaa lasten kasvaa.
Antaa lasten kasvaa ylipainoisiksi? Jos on teini-iässä ylipainoa, siitä on hyvin vaikea enää päästä eroon. Lasten ylipaino on nimenomaan aikuisten syytä ja aikuisten vastuulla.
Korkea elintaso mahdollistaa mukavan elämän. Miksi pitäisi rasittaa kun helpommallakin pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Ei ylipaino ole lapsen itsensä vastuulla. Haloo nyt taas.
Vanhempien pitäisi saada syyte pahoinpitelystä, niin kuin Hollannissa.
Suomalaiset miehet ovat jo nuorena välinpitämättömiä ja pullamössöjä naisten silmissä, onneksi suomeen tuli ja tulee tulevaisuudessakin paljon tummia nuoria miehiä mitkä osaavat pukeutua ja pitää itsestään huolta, heille on aina kysyntää❤️
Vierailija kirjoitti:
Korkea elintaso mahdollistaa mukavan elämän. Miksi pitäisi rasittaa kun helpommallakin pääsee?
No koska se helpompi elämä tuottaa ongelmia sitten tulevaisuudessa. Mä ainakin pyrin elämään terveellisesti juuri itseni takia.
En ole mikään himoliikkuja, mutta on kiva tietää, että jos haluan mennä vaikka tanssikurssille tai alkeisnyrkkeilyyn, ei minun tarvitse pohtia, että olenkohan niin lihava, etten pärjää siellä.
Kroppa tarvitsee vitamiineja, kivennäisaineita ja sun muuta, jota löytää helpommin hedelmistä, kasviksista ja täysjyvästä kuin jostain Hesen hampparista tai kaupan roiskeläpästä.
Outoa. Lapsena minä en lihonut vaikka olisin yrittänyt ja muutkin lapset oli tosi laihoja vaikka aina kun mahdollista syötiin karkkia ja jäätelöä. Kaksi tai kolme lihavaa taisi olla samalla luokalla ja heillä kyllä oli muitakin ongelmia. Kotona ja kouluissa oli perus 70 luvun ruokavalio.
Olen huomannut yleistyvän trendin, jossa vanhemmat tuputtavat nirsoille lapsilleen herkkuja ja mättöä koska "eivät muuten söisi mitöön" tai "ainakin syövät jotain". Tämä kierre johtaa siihen, että lapsi ei suostu enää syödä tavallista ruokaa kun on tottunut epäterveelliseen rasva-sokerimättöön ja siten nirsoilu vain yleistyy ja herkkujen tuputtaminen siinä samalla. Todella surullista nähdä selluliittivatsaisia alakouluikäisiä, joilla selvästi ulkoisista merkeistä jo huomaa insuliiniresistenssin. Tämä ei todellakaan ole vain mikään ulkonäöllinen asia, vaan lapsen ylipaino sekoittaa normaalin murrosiän hormonitoiminnan ja siten myös loppuiän terveydentilan.
lihavat lapset ovat nykyään normi lähes koko suomessa
Ne "syö liian vähän" :D