Missä ja milloin teidän 10-12 v liikkuu itsekseen
Mulla on 10 v lapsi. Tuttavaperheissä on samanikäisiä. Olen itsekseni ihmetellyt perheitä, joissa tämän ikäiset lapset kulkevat jo hyvin itsenäisesti kaupungilla illallakin omissa menoissaan. 11 v saattaa olla lauantaina illalla "jossain keskustassa pyöräilemässä" tai nuorisotalolla. Vanhemmilla ei ole usein oikein tarkkaa käsitystä, että missä lapsi on ja milloin on tulossa kotiin. Asumme isossa kaupungissa.
Olenko ainoa, jonka mielestä tämä on outoa? Minun mielestäni 10-12 v paikka on lauantai-iltana kotona, ei missään nuopparilla tai jossain kaupungilla ajelemassa.
Kommentit (11)
Mulla 10 ja 12 v lapset. Jonkin verran käyvät jo kavereiden kanssa keskenään esim. uimahallissa tai tramppaparkissa ja fudista pelaamassa, mutta aina se on kyllä sovittu meno ja tiedän, missä ovat, keiden kanssa ja milloin tulevat takaisin. En todellakaan haluaisi, että hengailisivat jossain kaupungilla enkä kyllä nuorisotilassakaan, se on minusta yläkouluikäisten paikka enempi.
Vierailija kirjoitti:
No aika erikoiselta kuulostaa, jos alakouluikäiset lauantai-iltana pyörivät jossain kaveriporukalla. Oma 11-vuotiaani on niin lapsi vielä, ettei moinen edes kiinnosta, viihtyy hyvin kotona omien puuhiensa, lelujen ja pelien kanssa.
Meillä neljäsluokkalainen, asutaan n. 4 km:n päässä kaupungin keskustasta. Kulkee itsenäisesti bussilla keskustaan harrastuksiin (alkaa niin aikaisin, etten ehdi töistä ajoissa että kuljettaisin), mutta käyn aina hakemassa poispäin. On selkeästi ilmoittanut, ettei bussia halua vaihtaa ydinkeskustassa, vaan valinnut, että mielummin odottelee vaihtobussia kauemmin, ja vaihtaa kauempana keskustasta. Illat pyörivät kavereiden kanssa kotoa parin kilometrin säteellä, sillä alueella millä luokkakaverit asuvat. Pyöräilevät, temppuilee skooteilla, pelaa futista ja nyt pimeinä iltoina on keksineet mennä piilosta. Kotiintuloaika klo 19.30, sekä arkisin että viikonloppuisin. Välillä kuuluu mutinaa, kun muutaman vuoden vanhemmat kaverit, joita on samassa porukassa saa olla kasiin, viikonloppuisin jopa ysiin ulkona. Mutta ei tästä sen suurempia keskusteluita olla jouduttu käymään.
Lapset 11 ja 12. Eivät pyöri missään mistä en tietäisi. Iltaisin ovat kotona.
Lapset 10 ja 12. Liikkuvat itsenäisesti yksin ja kavereiden kanssa. Yleensä liikunnallisia menoja, epämääräisesti "kaupungilla" eivät pyöri koskaan. Pitävät säännöllisesti kotiin yhteyttä ja noudattavat kotiintuloaikoja. Klo 20 ovat viimeistään kotona.
Meidän 11v urheilullinen poika käy itse kaverillaan tai pelaamassa futista tms. Mutta ei tosiaankaan ole myöhään tai käy kaupungilla. Viikonloppuisin pelaa tai kaveri tulee ehkä yökylään. Asumme isossa kaupungissa.
Lapsi 12v. Asutaan Helsingissä, puolen tunnin matkan päässä keskustasta.
Lapsi saa liikkua tämän kaupunginosan sisällä kävellen. Käytännössä on sellainen 2km x 1,5km kokoinen alue jonka sisälle mahtuu myös pienehkö ostoskeskus, kirjasto, urheilutalo, useampi urheilupuisto jne.
Kesällä/valoiseen aikaan saa liikkua aika vapaasti mutta kotona pitää olla viimeistään klo 20 jos läksyt on tehty ennen ulos lähtöä. Kun päivät lyhenevät niin pimeällä ei enää heiluta ulkona miten sattuu. Pimeän tultua (vaikka se tulisi jo klo 16) on joko kaverilla kotona tai kaveri on meillä. Ulkona ei heiluta pimeällä.
Sohaisenpa muurahaispesää, mutta olen ihmetellyt samaa ja tehnyt seuraavan johtopäätöksen: Duunariperheissä ja tietyillä asuinalueilla voi olla tavallista, että tuon ikäiset hengailevat nuorisotilalla ja kulkevat omia polkujaan iltaisinkin. Keskiluokan ja ylemmän keskiluokan perheissä lasten elämä on valvotumpaa ja järjestelmällisempää harrastuksineen jne, eivät ne kaupungilla pyöri 11-vuotiaina.
Tässä totuus : kaupoissa luuhaavat ja kauppojen pihoilla metelöivät.
Terv. Vartija
Vierailija kirjoitti:
Sohaisenpa muurahaispesää, mutta olen ihmetellyt samaa ja tehnyt seuraavan johtopäätöksen: Duunariperheissä ja tietyillä asuinalueilla voi olla tavallista, että tuon ikäiset hengailevat nuorisotilalla ja kulkevat omia polkujaan iltaisinkin. Keskiluokan ja ylemmän keskiluokan perheissä lasten elämä on valvotumpaa ja järjestelmällisempää harrastuksineen jne, eivät ne kaupungilla pyöri 11-vuotiaina.
Jaa, mun huomioni mukaan nuo itsekseen liikkuvat on enempi keskiluokkaisista perheistä.
Kun "eihän meidän lapsi mitään tee, ne on nuo naapurin kakarat kun hilluu"
Ehkä kyse on enemmänkin perhedynamiikasta kuin perheen tuloista tai asuinpaikasta?
Asutaan keskisuuressa kaupungissa n. 2 km päässä keskustasta 5000 henkilön lähiössä. Kolmas- ja neljäsluokkalaiset liikkuvat n. klo 20 asti vapaasti kavereilleen miten itse haluavat noin 2km säteellä. Neljäsluokkalainen saattoi kyllä perjantaina kaveriansa pyörällä kotiin klo 21 noin 500m, mutta harvemmin niin myöhään liikkuvat itsekseen. Eikä tarvitse meidän tulotasosta olla huolissaan ;).
No aika erikoiselta kuulostaa, jos alakouluikäiset lauantai-iltana pyörivät jossain kaveriporukalla. Oma 11-vuotiaani on niin lapsi vielä, ettei moinen edes kiinnosta, viihtyy hyvin kotona omien puuhiensa, lelujen ja pelien kanssa.