Vastaava sairaanhoitaja vanhustyössä -kokemuksia?
Oisko paikalla ketään, jolla olisi kokemusta vastaavan sairaanhoitajan tehtävästä palvelukodissa tai muussa vastaavassa vanhustyön yksikössä? Mitä toimenkuvaan kuuluu? Millaista työ on? Antoisaa? Rankkaa? Stressaavaa? Kamalaa? Ihanaa? Kuulisin mielelläni kaikkea mahdollista asiaan liittyen. Ja siis nimenomaan vastaava sairaanhoitaja, se, joka toimii esimiesasemassa.
T. akuuttisairaanhoidon sh, joka harkitsee työpaikan vaihtoa.
Kommentit (17)
Kuinka paljon sairaanhoitaja osallistuu perushoitoon esim. palvelutalossa? Ymmärrän kyllä, että sairaanhoidolliset tehtävät, kuten verinäytteiden otto on sh:n heiniä, mutta ihan normaalit pesut ja vessatukset yms?
Kaikkialla missä olen ollut, on sh ollut kentällä ihan täyspainoisesti. Siihen lisäksi kuuluu sitten verikokeet ja dosettien jaot ja kaikki hallinnolliset duunit.
Eli en suosittele. Mutta en sano, että kaikkialla olisi ihan näin.
Ok. Eli jos toimenkuvaan kuuluu lähihoitajan työt, niin missä välissä sitten ehtii tekemään hallinnolliset hommat? Vai eikö niitä sitten ole niin paljoa?
Olen katsellut tämmöisiä paikkoja, joissa on vain yksi sh ja loput lähihoitajia, ja sh on esimiesasemassa.
Oletko oikeasti kiinnostunut kohtaamaan muistisairaan päivästä toiseen? En tarkoita pahalla, mutta kukaan mun tuntema akuuttipuolen hoitaja ei sovellu dementiatyöhön. Moni on itsekin sitä sanonut. Riittääkö sulla pinna ja mikä on sun tietämys dementoituneiden hoitotyöstä? Se on vaativampaa kuin voisi kuvitella. Käytösoireet johtuu usein ympäristöstä, jossa hoitajien osuus on valitettavan iso. Suurin osa työstä menee ihan perushoitotyöhön ja asukkaiden kanssa olemiseen myös vastaavalla sairaanhoitajalla.
Riippuu paikasta. Kannattaa kysellä tarkkaan työhaastattelussa työnkuvasta. Itse olin töissä hoivakodissa, jossa sh osallistui perushoitoon ja muihin päivittäisiin askareihin vain silloin, kun oli pakko. Eli esim. lh oli sairastunut, eikä sijaista saatu. Muuten työnkuvaan kuuluivat kaikki sairaanhoidolliset tehtävät, näytteiden otto, tiiminvetäjänä toimiminen, lääkärin kanssa asiointi, osaston kehittämistyö, omaisten kanssa yhteydenpito, hoitosuunnitelmien laatiminen, lääkehoidosta vastaaminen, jne. Työ oli todella antoisaa eikä mitenkään järkyttävän kiireistä, joskaan tylsääkään ei tullut. Meitä oli yhteensä kolme sairaanhoitajaa, joten kollegiaalista tukeakin sai.
Olen kuullut kuitenkin myös paikoista, jossa kaikki tuo edellämainitsemani tehdään perushoitotyön ohessa (sh hoitaa ehkä 1-2 asukasta vähemmän kuin lh:t).
En hakeudu sellaiseen yksikköön, missä asuu muistisairaita. Nykyään (ainakin työnhakuilmoitusten perusteella) dementikot asuvat erikseen, eikä muiden kanssa. Tämä on toki myös turvallisuuskysymys.
Vaikka olenkin tällä hetkellä akuuttipuolella, on mulla kokemusta myös vanhustyöstä ja siitä perushoidosta :) Kyllä mä viihtyisin vanhusten kanssa, ainoa mikä ei ehkä ole mun juttu, on ne pahasti dementoituneet jotka haukkuvat, huutavat ja ovat aggressiivisia. Muut mummot ja papat menee hyvinkin.
Ensialkuun ajattelin etsiä ja hakea ihan sellaisiin pieniin palvelukoteihin, joissa maks 15 asukasta. Tuo on vielä helposti hallittavissa, eikö vain? Ja hoidettavissakin, tietysti.
No, mä oon. Aamulla kymmeneen asti olen ns kentällä ja sitten siirryn muihin hommiin. Mikäli on paljon paperihommia niin en osallistu aamutöihin. Minä tykkään, ainakin työaika on säännöllinen =)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 19:02"]
No, mä oon. Aamulla kymmeneen asti olen ns kentällä ja sitten siirryn muihin hommiin. Mikäli on paljon paperihommia niin en osallistu aamutöihin. Minä tykkään, ainakin työaika on säännöllinen =)
[/quote]
Kerro lisää! Mitä kaikkea sun päivään kuuluu? Teetkö ihan perushoitoa nuo aamutunnit vai jotain sairaanhoidollisia juttuja? Mitä hallinnollisia juttuja työhön kuuluu? Entä mitä sitten tapahtuu, jos joku työntekijöistä sairastuu vaikka viikonloppuna eikä pääse töihin, soitetaanko sulle kotiin tai joudutko pahimmassa tapauksessa itse tekemään ne vuorot?
Kerro hyviä ja huonoja puolia? :)
Kaikki tieto kiinnostaa!
Vaatii aikaisempaa kokemusta vanhuspuolelta, mikäli haluat vastaavaksi sairaanhoitajaksi. Hallinnollinen työ tuo mukanaan paljon työtä, eikä kentällä juuri nykypäivänä kerkiä olemaan. Ymmärräthän myös, että harvassa on sellaiset ikääntyneiden hoivakodit, joissa ei muistisairaita ja sitä myötä myös agressiivisuutta yms. kohtaisi. Hoivakotiin pääsee enään huonokuntoisimmat ja muistisairaimmat ikääntyneet, ikääntyneiden kotona asumista yritetään pitkittää kotihoidon ja omaishoitajienn myötä viimeiseen asti, koska hoivakotipaikoista on huutava pula. Käsityksesi ikäntyneiden hoidosta on hieman hakoteillä, joten kannattaisi ensin hakeutua sairaanhoitajaksi ikääntyneiden pariin, jotta näet mitä kaikkea pelkkä perushoito koukeroineen pitää sisällään.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 19:50"]
Vaatii aikaisempaa kokemusta vanhuspuolelta, mikäli haluat vastaavaksi sairaanhoitajaksi. Hallinnollinen työ tuo mukanaan paljon työtä, eikä kentällä juuri nykypäivänä kerkiä olemaan. Ymmärräthän myös, että harvassa on sellaiset ikääntyneiden hoivakodit, joissa ei muistisairaita ja sitä myötä myös agressiivisuutta yms. kohtaisi. Hoivakotiin pääsee enään huonokuntoisimmat ja muistisairaimmat ikääntyneet, ikääntyneiden kotona asumista yritetään pitkittää kotihoidon ja omaishoitajienn myötä viimeiseen asti, koska hoivakotipaikoista on huutava pula. Käsityksesi ikäntyneiden hoidosta on hieman hakoteillä, joten kannattaisi ensin hakeutua sairaanhoitajaksi ikääntyneiden pariin, jotta näet mitä kaikkea pelkkä perushoito koukeroineen pitää sisällään.
[/quote]
Kuten kerroin, minulla on useamman vuoden työkokemus vanhustyöstä ja nimenomaan juuri siitä perushoitotyöstä, joten tiedän mitä se pitää sisällään. Viimeiset työvuodet olen ollut akuuttihoitotyössä, mutta onhan sitä työelämää sitäkin ennen.
En ole menossa hoivakotiin, vaan palvelukotiin, käsittääkseni ne ovat kaksi eri asiaa.
Mitä jos kokeilisit kotihoitoa? Siellä on yleensä vähemmän perushoitoa sairaanhoitajalla, kun on niin paljon asiakkaita, että riittää sitä sairaanhoidollista hommaa, ja paperitöitäkin paljon.
Nykyiset palvelukodit on käytännössä ns. hoivakoteja.
JUURIKIN NÄIN...joudut olemaan vahvuudessa hoitohommissa siinä missä muutkin, vaippojen vaihdot ja vessatukset. Sitten teet sairaanhoidollisia hommia jos ehdit=( Ja silloinkin lh:t kattelee pahasti kun tuo tuossa "vaan istuu koneella"...ollaan tavallaan heti kateellisia jos teetkin välillä esim.paperihommia. Näin paikoissa missä yksi sh. Palvelutalot nykyään vanhainkoteja, yhtä huonokuntoista sakkia...
16 viestisi oli kuin omasta suustani :D ja tosiaan ne palvelukodit/keskukset ovat näitä entisiä hoiva/vanhainkoteja...eli perusidea lähes sama kuin ennenkin vanhainkodeissa.
Kyllä sairaanhoitaja osaa työskennellä asiakkaan kuin asiakkaan kanssa, taitaa ne lähärit siellä huudella.
Jos on tahtoa tehdä perushoitoa ja esimiestehtävät siinä ohessa, niin taatusti sovit tehtävään mainiosti.